בין עכביש לקוצר

מחלקת העכבישנים Arachnida כוללת 17-16 סדרות (בהן עקרבאים, עכבישאים, עכשובאים ועוד) נבדלות, החולקות מספר תכונות משותפות די ברורות כגון: גוף הבנוי משתי חטיבות: ראשחזה הנושא 6 זוגות גפיים, ובטן שלעיתים נושאת התארכות ברורה כמו אצל העקרבאים או פטמות טוויה אצל העכבישים. סקירה מקיפה על מחלקת העכבישנים והסדרות העכבישנים בישראל תוכלו למצוא בקישור.

6 זוגות הגפיים נחלקות על פי מקורן האבולוציוני ותפקודן: הזוג הקדמי מכונה כליצרות ומשמש כאיבר דקירה, אחיזה ושיסוע המזון. הזוג הבא נקרא בחנינים המשמשים כאיבר מישוש או אחיזה. ארבעת הזוגות האחרונים משמשים כרגלי הליכה. (קיימים מקרים של ניוון או אובדן משני של איברים אבל הם לא לעניינינו ולכן לא נעסוק בהם).

רוב הסדרות נבדלות חזותית בתכונות רבות המאפשרות, עם קצת ניסיון, להבדיל בינן די בנקל, לעיתים זה קצת קשה יותר כי הדמיון החזותי גדול למדי כמו בהשוואה בין עַכְּבִישָׁאִים (עכבישים) לרַגְלְבִישָׁאִים (קוֹצֵרִים1). ברשומה זו יפורטו כללי שדה בסיסיים להבחנה בין שתי הקבוצות בישראל.

הדמיון בין עכבישים למרבית הרגלבישים אינו סוחף אבל עשוי בהחלט לבלבל את מי שאינו מכיר את שתי הקבוצות. לשניהם גוף הנראה די דומה במבט חטוף וארבע זוגות רגליים המובחנות היטב מהגוף. עם זאת מבט בוחן יותר על מבנה הגוף ואפילו ההתנהגות יכול להסגיר את השיוך המשפחתי.

 עכבישאים Araneaeרַגְלְבִישָׁאִים Opiliones
חיבור ראשחזה לבטןחיבור עם גבעול צר וקצר ("מותן") המבדיל בין שני האיברים.
שתי חטיבות ברורות.
חיבור רחב המטשטש את הגבול בין שני האיברים. הגוף נראה כעשוי חטיבה אחת בעלת צורה אובלית.
בטןלא נראים פרקים ברוריםבטן פרוקה, 10 סגמנטים (לא תמיד ברורים). במינים עיליים יותר (בד"כ) חמשת הפרקים הראשונים (מהראש) מתאחים למגינית אחת המאוחה עם הראש.
ראשחזהקשיח ללא פרקים נראים.על הראש מספר משתנה של עיניים, בד"כ 8 או 6 לעיתים נדירות פחות.
מכוסה במעטה קשיח רצוף, לעיתים והפרקים האחוריים נראים.
על הראש, במרכז, זוג עיניות (יש מינים החסרים עיניות) הפונות לצדדים.
רגלי בחניןקצרים יחסית ועבים, לעיתים שעירים מאוד.ארוכים יחסית אבל קצרים מרגלי ההליכה, עוטים קוצים.
אורך רגלייםביחס משתנה לגודל הגוף וטיפוסי הצורה במשפחות השונות.במינים טיפוסיים ארוכות מאוד ביחס לגוף, עד כמעט פי 40 מאורכו (בד"כ פחות). יש מינים קטנים קצרי רגליים הדומים יותר לאקריות. זוג הרגליים השני ארוך יותר משאר הזוגות (משמש לעיתים כאיבר חישה דמוי מחושים), לא בולט במינים קצרי רגליים.
במינים ארוכי רגליים הגוף נראה כתלוי על הרגליים, קרוב לקרקע, מראה המזכיר עכבישים ממשפחת המרעידנים, אבל האחרונים נראים בד"כ על מטווי הציד שלהם ולעתים נדירות על הקרקע.
קורים ורשתותכל עכבישים מייצרים משי. ברובם אפשר להבחין בנקל בפטמות הטווייה. יש מינים הבונים מטווה ציד.אינם מייצרים משי, אין להם פטמות טוויה.
ארסיותמרבית העכבישים ארסיים במידה זו או אחרת. מיעוטם מסוכנים לאדם. מיעוטם חסר בלוטות ארס.חסרים כליל בלוטות ארס. מפרישים נוזל שריחו דוחה, מבלוטות המצויות בקידמת הראשחזה. אינם מסוכנים לאדם כלל.
רגלביש ממשפחת האֶרֶךְ־רַגְלִיִּים.

בישראל מוכרים כ־20 מינים של רגלבישיים חלקם נדירים (ראו גם ברשומה רגלבישאים זעירים) ומינים נוספים שהגדרתם לא הושלמה. רובם נמנים על משפחת האֶרֶךְ־רַגְלִיִּים Phalangiidae. לעומתם בישראל מוכרים כ־1000 מינים של עכבישים, גם כאן יש עוד רבים שעדיין לא תוארו למדע.

1. השם העממי 'קוֹצֵר' נגזר מאחד השמות האנגליים harvastman. בפולקלור האירופאי מקשרים את הרגלביש לעונת הקציר, אולי משום שבעונה זו נפוצים כמה מהמינים הבולטים. באנגליה ההיסטורית ויוון כונו הרגלבישים shepherd spiders ומכאן נגזר ככל הנראה השם הלטיני של הקבוצה opilio שמשמעותו אדון הכבשים. בעבר רועים באירופה השתמשו בקביים כדי להטיב ראות על העדרים, אולי הרגליים הארוכות של הרגלביש הנושאות את גופו כקביים הזכירו לנותני השם את הרועים ומכאן התגלגל השם המדעי.

Comments are closed.