חרקים, שינה וחלומות

שאלה מעניינת שעלתה פעמים במהלך תצפיות על חרקים 'ישנים' הביאה אותי לפשפש קצת בנושא – האם חרקים ישנים?

שינה (בכלליות רבה) מוגדרת כפרק זמן בו פעילות המוח מצטמצמת למינימום הכרחי הנדרש לתחזוקת הגוף ושמירה על תפקודי חיים בסיסיים. שינה מתאפיינת בין השאר בקטעי זמן מחזוריים ורציפים של חוסר תזוזה, תנוחת מנוחה ומיקום מנוחה אופייניים ועליה בסף התגובה לגירויים חיצוניים. סממנים אלו מתבטאים גם באפיונים פיזיולוגיים, ביוכימיים ומולקולריים הייחודיים למצב שינה.

אצל חולייתנים שינה היא מצב מורכב מאוד. מנגד, בחסרי־חוליות המוח שונה מאוד ואי אפשר להקביל אפיוני שינה בין הקבוצות בצורה ברורה. מחקרים שונים הראו שבקרב חרקים מקבוצות שונות מוצאים אפיונים דמויי שינה, כולל סממני שינה פיזיולוגיים ומולקולריים. לצורך העניין נתייחס למושג 'שינה' במהותו המילולית
זכר של דבורה מסוג Amegilla בתנוחת שינה אופיינית.

איך יודעים שחרקים ישנים?

בבני אדם השינה מתאפיינת, בין השאר, בעפעפיים סגורים. לחרקים אין עפעפיים, אצלם הדרך האובייקטיבית לאפיין שינה היא באופן עקיף, על ידי סריקה של פעילות מוחית (מצריך מכשור מיוחד) או זיהוי התנהגות האופיינית לחרקים ישנים.

שנת חרקים נקראת Torpor (שינה רדודה). במצב זה החרק מצוי במצב רגיעה (Quiescent periods), קצב המטבוליזם נמוך והוא מגיב רק לגירויים חזקים יחסית כדוגמת גירויים היכולים לאפיין קרבת טורף או שינויים בטמפ' ועוצמת אור. בחולייתנים אפשר למצוא משהו מקביל אצל דגים.
מצב שינה מופיע ביום או בלילה בהתאם למחזור הפעילות היממתי של החרק. מספר המינים הגדול של חרקים וההתפרשות על אינספור בתי גידול ואזורים גיאוגרפים יוצר שונות במחזור הפעילות יממתי. יש המתאפיינים במחזור פעילות יומי או לילי ברור מאוד ויש המתגמשים מול תנאים משתנים (עונתיים וגאוגרפיים) ומתאימים את מחזור הפעילות בהתאם. למשל: חרקים פעילי לילה בעונות החמות עוברים לפעילות יומית בעונות קרירות.

בחרקים שונים אפשר למצוא התנהגות שינה אופיינית כגון שינה קיבוצית (דבוראים או פרפראים) או תנוחה אופיינית כמו אצל דבוראים וחיפושיות. יש מינים הישנים באתרים קבועים (בתוך פרחים או מחילות) ויש באתרים מזדמנים. 

מצב שינה מאפשר לחרקים להתאים עצמם מול מצבים מסכני חיים. למשל: שינויי טמפרטורה קיצוניים בין יום ולילה. במצב שינה כאשר פעילות החיים מצטמצמת (האטה במטבוליזם) נחסכת אנרגיה רבה.

שינה עמוקה הנקראת דיאפאוזה1 (Diapause) מתבצעת אצל חרקים רבים לאורך זמן בעונות מסוימות (חמות או קרות) ובדרגות גיל שונות בהתאם למין והביולוגיה שלו. דיאפאוזה מושפעת בעיקר מאורך היום או משעונים ביולוגיים.
התכנסות של זכרים של דבורי מחושית לקראת שנת הלילה.

למה חשוב לדעת האם חרקים ישנים?

תחום השינה בחרקים מהווה כר רחב למחקרים רבים בתחום הזה הבוחנים את הנושא מאספקטים שונים. אחד מהם למשל; עוסק בהשפעת תרופות על מחזור השינה. ניסויים על זבובי תסיסה מאפשרים קבלת תוצאות מהירה מכמויות גדולות של פרטים ולבצע על הזבובים מניפולציות גנטיות מהירות הנוגעות לגנים הקשורים לשינה. תוצאות מחקרים כאלו מאפשרות ליצרני תרופות לייצר תרופות הפועלות באופן ממוקד יותר על הפרעות שינה מוגדרות ועם פחות תופעות לוואי.
אספקט אחר עוסק בהשפעה של מניעת שינה מחרקים על השרידות שלהם והאם אפשר להשתמש בידע על חסך שינה עבור פיתוח אמצעי הדברה ממוקדים ויעילים יותר ופחות מסוכנים לסביבה.

שפרירית מסוג Lestes בתנוחת שינה אופיינית עטוייה בטל הבוקר

קצת פולקלור

חרקים אומנם לא חולמים אבל הם מבקרים מזדמנים בחלומות שלנו. ביקורים כאלה דורשים לטעמם של חלק מהבריות 'הסבר נוקב' וזה תפקידם של פרשני החלומות העוסקים גם במשמעויות של הופעת חרקים בחלומות. לרוב הפרשנות מבליטה תכונות אופייניות של חרקים המושלכות על החיים שלנו או עוסקת בתחושה רגשית שמעורר אותו חרק כמו סלידה, פחד, הנאה או השראה. 
ליקטתי מהרשת כמה כאלו ואני מציע להתייחס אליהן ברצינות הראויה…כלומר לחייך ולישון ברגוע. ולזכור, פרשנות היא תמיד סובייקטיבית ונובעת פחות ממה שאנו באמת יודעים על החרקים ויותר ממה שאנו חושבים שאנחנו יודעים וזה בדרך כלל מעט מאוד ולעיתים גם לא מדויק או לא נכון.
  • דבורים מייצרות דבש ולכן הופעתן בחלום מסמלת משהו חיובי והנאה מחיים מתוקים.
  • דבורים נרגזות מסמלות אי־נוחות או סכנה. דבורה עוקצת עשויה לרמז על בעיות בזוגיות.
  • חיפושיות בחלום הן סימן אזהרה כללי.
  • נמלים, תיקנים ועכבישים (נדחפים לכל מקום) המופיעים בנחילים (רק בסרטים) מארון המטבח או התנור מסמלים סכנה בדרגה גבוהה ומיידית.
  • חרק המופיע תדירות בחלום עשוי לסמל תכונה אופיינית לאותו חרק. נמלים למשל מסמלות שקדנות, סדר וארגון.
דבורה יחידאית בתנוחת שינה מוזרה.
  • נמלים בחלום יכולות לרמז על בעיה בקשרים חברתיים או במוסר עבודה.
  • זבובים ידועים כטרדנים והופעתם בחלום מסמלת התמודדות עם טרדות החיים ותסכולים.
  • אם אתה מצליח להרוג יתושים בחלום, לסלק אותם או שאינך פוחד מהם, ההתמודדות עם הקשיים שבדרך תהיה קלה יותר.
  • יתושים בחלום מסמלים גם על מישהו קרוב ה'מוצץ את דמך'.
  • פרפרים מסמלים את הרוח והנשמה וגם שינוי צפוי בגלל מטמורפוזה (גלגול) קיצונית שהם עוברים בדרך לדרגת הבוגר. פרפרים הם יפים, חמקמקים ומעוררי השראה. התת-מודע מצביע על החלק החיובי בעצמך.
  • קולות צרצר בחלום מעידים על מלנכוליה או מוות של חבר קרוב.
  • חגבים בחלום מרמזים על צורך לדלג הלאה למקום אחר או רחוק.

1. המושג דיאפאוזה מתערבב לעיתים עם המושג היברנציה אבל מדובר בשני מושגים קצת שונים. דיאפאוזה היא מצב של עיכוב התפתחות אצל חרקים (בד"כ בדרגת ביצה או גולם אבל קיימת גם אצל זחלים ובוגרים) והיא מושפעת בעיקר מאורך היום. היברנציה היא מצב של השעיית פעילות והיא מושפעת בעיקר מירידת טמפרטורה מתמשכת האופיינית לעונת החורף (מתייחסת בדרך כלל לחולייתנים אבל קיימת גם אצל חסרי־חוליות בכלל ובהם חרקים כמו חרקים חברתיים).

Comments are closed.