כנפחוט עברי Dielocroce hebraea

ארינמלים ברובם הם חרקים ליליים המתגלים לעין כאשר הם: מופרעים ממנוחתם, נמשכים לאור בחשיכה או כזחלים שחלקם (מיעוט) בונים משפכים חרוטים הניכרים בקרקעות חוליות או דקות גרגר.

חלק מהמינים נסתרים הרבה יותר וניתן למצוא אותם רק בכוכים מוצלים, בורות עמוקים או מערות. כזה הוא המין כנפחוט עברי Dielocroce hebraea, מין אנדמי לישראל, פעיל לילה מובהק, המצוי במערות יבשות באזור ים-המלח, מדבר יהודה ושפלת יהודה.

כנפחוט עברי Dielocroce hebraea, נקבה. בוגרים נוטים לנוח על קורי עכבישים הפרושים או תלויים על קירות ותיקרת המערה. כיצד הם מאתרים אותם ונמנעים מהילכדות? יתכן ולכנפיים האחוריות, דמויות החוט, תפקיד בנושא.
כנפחוט עברי - זכר. ה'כתמים' הבהירים והשעירים על הכנפיים מפרישים פרומונים למשיכת הנקבה.

התכונה המאפיינת את תת-המשפחה כנפחוטים Corcinae היא כנף אחורית מאורכת מאוד לעיתים דמויית חוט עדין. במינים אחדים יש לזכרים התעבויות שעירות בשפה האחורית של הכנף הקדמית ולאורך הכנפיים האחוריות. התעבויות אלה משמשות להפרשת חומרי ריח (פרומונים) במטרה למשוך את הנקבות.

לזחל של כנפחוט מראה מוזר בהחלט. אורכו כ-5 מ"מ, שליש מזה הוא צוואר מדומה המהווה חלק מהחזה.
הלסתות הארוכות חלולות, דרכן מחדיר הזחל ארס משתק ומפרק רקמות בכדי לאפשר את מציצת הנוזלים.

הזחלים שוכני קרקע, שם הם טורפים חרקים זעירים. הזחלים ניכרים בראש משולש המצוייד בלסתות ארוכות ונישא על חזה צר וארוך, לעיתים עד כדי מחצית מאורך הגוף כולו. סוברים שחזה קדמי וארוך מאפשר להקטין מגע עם הטרף בזמן שיתוקו ואולי מגדיל את יכולת התמרון של הראש והלסתות כאשר הזחל מסתווה בתוך העפר. מחזור ההתפתחות של הזחל נמשך שנה עד שנתיים. הזחל מתגלם בקרקע בפקעת משי זעירה.

התעפרות בקרקע דקת גרגר מקנה לזחל הסוואה מעולה על הקרקעית המערה או הצניר

Comments are closed.