מסעדת חבלבל השיח

תקופת המעבר בין האביב לקיץ מתבטאת בשינויים קיצוניים בנוף הצומח. אי־יציבות אקלימית המאפיינת את העונה, מיעוט הגשם, חמסינים והתארכות היום גוררים התייבשות מהירה של הצומח, בעיקר עשבוני (חד־שנתי ורב־שנתי) האופייני לתקופת חורף-אביב. על רקע הנוף המתייבש והמצהיב בולטים בצבעם צמחי פרחים של עונת המעבר שבין האביב לקיץ.

צמחים אלה, ובמיוחד הפרחים שלהם מהווים מוקד משיכה לחרקים רבים שצמחים אלה משמשים עבורם מקור מזון ומחסה נדיר בנוף המתייבש. גם לחובבי החרקים זו עונה מעניינת בה מופיעים מינים אופייניים לקיץ, ומתוך שהם נמשכים למוקדי הפריחה הבולטים, קל למצוא אותם ולעקוב אחריהם.

שניים מהבולטים בנוף הים־תיכוני של ראשית הקיץ ובהחלט לא היחידים, הם הצלף הקוצני בפרחיו הלבנים הגדולים וחבלבל השיח הקורן למרחק בגווני ורוד. על האחרון ומבקריו המגוונים תסב רשומה זו.

שיחי חבלבל השיח בנוף ים-תיכוני טיפוסי באזור מודיעין.

חבלבל השיח Convolvulus dorycnium הוא עשב רב־שנתי בעל נוף כדורי המופיע בבתות יובשניות וצדי דרכים מצפון המדינה ועד מדבר יהודה. שיא הפריחה חל בחודשים מאי, יוני, יולי שאז פורח השיח בעשרות פרחים גדולים. בשלהי הקיץ מתייבש הנוף העליון של השיח ומתחדש שוב מצוואר השורש לאחר גשמי החורף הראשונים.

על פי הספרות צבעי ורוד-סגול הם הנפוצים בפרחי הבר בישראל. למעלה מ־300 מינים פורחים בגוונים אלה ומהווים 23.5% מכלל המינים באזור הים־תיכוני. פריחה ורודה אפשר למצוא כל השנה, שיאה באביב ומגוון המינים הסגול-ורוד מתמעט לקראת הקיץ ובסתיו. בעונות המעבר צבע זה הוא אחד הבולטים על הרקע המצהיב של תקופת היובש בחבל הארץ הים־תיכוני. ברבים מהצמחים הללו הפרח מותאם לחרקים בעלי חדק מציצה ארוך. הם מציעים לחרקים בעיקר צוף תמורת שירותי האבקה.

המפנה הכמעט אחיד של הפרחים מבליט פי כמה את הצבע הורוד על הרקע הירקרק.
אחת מחיפושיות הנפוצות על פרחי האביב Chrysanthia flavipes

לחבלבל השיח פרחים גדולים יחסית (3-2 ס"מ), דמויי המשפך הבולטים בגווני ורוד עז או קשת גווני ורוד עד כמעט לבן. תבנית צבעי הפרח מאפיינת פרחי דבורים ופרפרים עם נתיבי צוף כהים יותר הבולטים תחת אור על־סגול וכתם לבן מרכזי המשמש כמטרה לאיתור הצוף.
הפריחה מתרחשת ביום ומשמשת מוקד משיכה לחרקים הניזונים מצוף ואבקה. חלקם משמש גם כמאביקים בדרגת חשיבות משתנה. עומק המשפך מאפשר רק לחרקים בעלי חדק מאורך או לשון ארוכה להגיע לצוף אבל נצפו גם חרקים קטנים היורדים לעומק המשפך, כנראה ליהנות מגמול צוף ללא מתן שירותי האבקה. שפע החרקים מושך חרקים טורפים וגם עכבישים ממגוון מינים; חלקם בונה רשתות בנוף הרותמי של השיח אחרים אורבים על משפך הפרח.

כל התמונות צולמו במהלך אפריל-יוני 2010, באזור תל־חדיד ויער בן־שמן, נכון לזמן פרסום הרשומה (יולי 2010) רוב שיחי החבלבל באתרים הללו סיימו את הפריחה. חלק מהמינים לעיל זכור כבר לרשומה משלהם. שמות אלה צבועים והקלקה על הקישור תוליך אתכם ישירות לרשומה הרלוונטית.

הליקטיתיים – Halictidae
על החבלבל נראו פעילות דבורים שונות. שתיים מהמצולמות זוהו כמשתייכות למשפחת ההליקטיתיים. משפחה זו מונה בישראל מאות מינים הנחלקים בין כ־9 סוגים. דבורים אלה אוספות אבקה בעזרת הרגליים האחוריות המצוידות בשערות צפופות. יש במשפחה מינים המגלים חברתיות מתקדמת. דבוראים נחשבים למאביקים חשובים של חבלבל השיח.

דבורת הדבש Apis mellifera
לא חושב שיש צורך להציג את אחד החרקים המפורסמים ביותר בעולם. זהו אחד המינים המבקרים ביותר את שיחי החבלבל. מאביק חשוב וגם טרף מזדמן להרבה טורפים.

דבורת דבש מוצצת צוף. הצבע הדהוי והכנפיים המרוטות מעידים על פועלת זקנה באחרית ימיה.
הליקטית מסוג Lasioglossum, סוג קטן (5~ מ"מ). איסוף האבקה על הרגליים נעשה תוך סיבוב צד מחבק סביב האבקנים

לבנין התלתןColias croceus
מין נודד הנפוץ ברוב חלקי הארץ ברוב חודשי השנה. המארחים העיקריים שלו הם מינים שונים של תלתנים ופרפרניים אחרים. מגיע לחבלבל עבור הצוף, לא ברור האם הוא גם מאביק.

כחליל השברקPolyommatus icarus zelleri 
אחד הכחלילים הנפוצים בשלהי האביב ותחילת הקיץ. שברק קוצני המהווה את אחד המארחים של מין זה מצוי בשפע בסמיכות לשיחי החבלבל המושכים את הנקבות להפסקות צוף מחיות בתקופת ההטלות.
לבנין התלתן
כחליל השברק

עשים
חבלבל השיח פורח ביום, הפרחים נסגרים אחר הצהריים, ולפיכך מרבית המבקרים הם פעילי יום מובהקים. עם זאת נראו פה ושם גם עשים קטנים נחים או לוגמים צוף מתוך הגביע. על כמה שיחים נמצאו גם זחלי מודדים. להערכתי משני מינים שונים. נראה שהם חיבבו במיוחד את עלי הגביע המזינים.

לשון קצרה מחייבת את העש להשתופף לתוך המשפך כדי להגיע לצוף.
זחל של מודד לא מזוהה שהיה עסוק בכרסום עלי הכותרת העסיסיים.

ברקניות פרחים
על פרחי חבלבל השיח נצפו כמה מינים של ברקניות מהסוג Acmaeodera. בישראל מוכרים עשרות מינים, חלקם בעלי תפוצה ארצית רחבה יחסית וחלקם מוכרים מאזורים מצומצמים בצפון או במרכז הארץ. הבוגרים חובבי חום ופעילים בעיקר באביב וראשית הקיץ בבתי גידול שטופי שמש על פרחים שם הם ניזונים מאבקה ולעיתים מעלי הכותרת של הפרחים, חלק מהמינים נחשב גם כמאביק פרחים (הגוף מכוסה שיער קצר הלוכד אבקה. הזחלים נוברים בגזעי עצים (לרוב מתים או חולים) או שיחים מעוצים וזקוקים למספר שנים כדי להגיע לשלב הבוגר.
בסוג זה אופן תעופה השונה מרוב החיפושיות. על כך אפשר לקרוא ברשומה חקיינות בתעופה

פרחית נעמיOxythyrea noemi 
אחת מזבליות חובבות הפרחים הנפוצות ביותר באזור הים־תיכוני. חודש יוני הוא סוף העונה של המין הזה אם כי בשטח מצויים עדיין פרטים רבים. הבוגרים ניזונים על אבקה ופרחים. הזחלים מתפתחים בקרקע על שורשי צמחים.
זוג Acmaeodera לא מזוהה מנצל את במת הפרח להזדווגות. שימו לב לחלק המכורסם.
הפרחית, למעלה, עסוקה באכילת אבקה, בשוליים זרעונית לא מזוהה. כאלה נראו בקבוצות בלב הגביע.

בומביליים – Bombyliidae
על פרחי החבלבל נצפו זבובאים שונים, הנפוצים בהם היו מינים שונים ממשפחת הבומביליים, בעיקר מהסוג Phthiria האופייני לעונה. לבומביל מסוג זה חדק מציצה ארוך למדי המאפשר לו להגיע לעומק הפרח, אם כי תוך כדי הטמנת הראש עמוק. לא ברור אם אופן התזונה כופה על הזבוב לשמש כמאביק.

בומביל מסוג Phthiria אחד המינים הנפוצים שנראו על פרחי החבלבל.
בומביל לא מזוהה.

מגלית דקהTylopsis lliifolia
מהחרגולים Tettigoniidae הנפוצים בשלהי האביב, מופיעים בצבע ירוק או חום קש. הבוגרים צמחוניים ויתכן שהם אוכלים את הפרחים. פעילים ובלילה וביום מוצאים מחסה בצמחיה צפופה.

גובי מצריAnacridium aegyptium
אחד החגבים הגדולים בישראל, עד 12 ס"מ הנקבות. בשלהי האביב מופיע דור ראשון לעונה ועל השיחים אפשר למצוא לא מעט נימפות ירוקות או צהבהבות חוסות בצל החבלבל או עסוקות באכילת הפרחים

מגלית דקה - Tylopsis lliifolia
גובי מצרי - Anacridium aegyptium

תריסית המצליביםEurydema ornata
פשפש קטן וצבעוני המשתייך למשפחת התריסתיים Pentatomoidea. על המארחים שלו נמנים צמחים ממשפחת המצליבים, אבל הנימפות והבוגרים ניזונים גם ממוהל צמחים אחרים שבסביבת המארחים המקוריים ובהם חבלבל השיח.

רצען מנומרRhynocoris punctiventris
המתחרה בה' הידיעה של הסרטבישים על המבקרים הגדולים. פשפש טורף הצד ממארב בעיקר דבוראים גדולים וחרקים אחרים בסדר גודל דומה. עשרות נראו ממתינים לצד הפרחים ואחד נצפה עסוק במציצת דבורת דבש חסרת מזל.

תריסית המצליבים - בוגר,
נימפה גדולה סועדת על דבורת דבש.

גמל-שלמה חיוורMiomantis paykullii
אחד המינים הקטנים והעדינים מבין הגמ"שים בישראל. צד ממארב בחסות נוף הצמח. פעיל ביום ובלילה.

גמל-שלמה רץ.Rivetina sp
מין גדול; 6-4 ס"מ. לנקבות כנפיים קצרות לזכרים כנפיים ארוכות עד קצה הבטן. בוגרים נראים החל ממאי ועד נובמבר. מאפיין בית גידול עשבוני של חד־שנתיים ורב־שנתיים בכל האזור הים־תיכוני.

גמל שלמה חיוור, נקבה במארב.
גמל שלמה רץ

ארזית Synaema
סוג המשתייך למשפחת הסרטבישיים Thomisidae. מתוך שלושת המינים המוכרים בארץ, שניים מצויים באזור הים־תיכוני וההבדלה בשדה בינם קשה. עכבישים אלה צדים ממארב על פרחים, בדרך כלל דבוראים שונים.

סרטביש הפרחיםThomisus onustus
סרטביש נפוץ מאוד, בעיקר בשטחים הפתוחים. צייד המחונן ביכולת שינוי צבע המאפשרת לו להתמזג ברקע הפרח. צד ממארב על גביע הפרח, בדרך כלל דבוראים, זבובאים ופרפראים.

נקבת ארזית אוחזת בדבורה שצדה זמן קצר לפני הצילום.
נקבה בשמלה ורודה אורבת בסבלנות בעוד זכר אחד שומר עליה.

קופצניים – Salticidae
הגדולה במשפחות העכבישים. מינים רבים מבלים זמן רב על צמחים לשם ציד, מחסה והטלת ביצים. חלק מהמינים משחר על פרחים. גם הפעם ראיתי כמה מינים שנראו בעיקר על גבעי פרחים. הפרט שבתמונה הוא אחד מהקטנים (כ־5 מ"מ). צד חרקים זעירים שנוחתים על גביע הפרח.

Heliophanus sp.
כסופי דק פסים Argiope trifasciata

כסופי דק־פסיםArgiope trifasciata
גלגלן גדול המאפיין את בית הגידול העשבוני באזור הים־תיכוני. כבר בתחילת הקיץ אפשר למצוא נקבות בוגרות ראשונות עם סלסלות ביצים כמו נקבה זו שעסקה בחיתול חרק גדול (דבורת דבש?). את הרשת היא הציבה בין שני שיחי חבלבל, מעבר אסטרטגי לחרקים מבקרים.

רשימת המבקרים לעיל מייצגת רק חלק קטן מהמינים המבקרים אצל חבלבל השיח ובעיקר את מה שראתה העין ותיעדה המצלמה. חלקם זעירים מידי מכדי להבחין בהם וחלקם האחר סמוי מהעין בנוף הצמח. חלקם פעילים בשעות אחרות מאלה שביקרתי וחלקם מבקרים מזדמנים לרגע, כמונו הצופים.

יחסי הגומלין בין חבלבל השיח לכל המבקרים, הקבועים והמזדמנים מאפיינים צמחים רבים ובמיוחד את אלה הפורחים בעונות המעבר ולאורך זמן. פרק הזמן הארוך יחסית בו מספק הצמח מיקרו בית גידול עבור מגוון רחב של פרוקי־רגליים משמש בסיס חשוב בשימור המארג הביולוגי הרחב של האזור הים־תיכוני.

Comments are closed.