ארץ, עיר, חרקים

מתי בפעם האחרונה שיחקתם "ארץ עיר"? מה היה הכי קשה? חיה ב־ו' ? ניסיתם ויִרוּס? (זה לא באמת חיה…) מה עם וַלַבִּי או ווֹמְבַּט? למה לא וִיקוּנְיָה ואפשר גם וַרְדִּית (דג) או וַרְדִּית (ציפור).

מה עם חרק באות ו' ? אהה…….. יש חרק באות ו' ?

במסגרת אגף הרשומות הקלילות ובהמשך לא ישיר לרשומה "לכל חרק יש שם", בחרתי הפעם לתת במה ל־21 סוגי חרקים המיצגים כל אחד אות בא'-ב' העברי. לכאורה הכנת רשימה כזו קלה למדי, כל שצריך הוא לעיין במפתח שמות באחד מספרי האנטומולוגיה (למשל האנציקלופדיה של החי והצומח של א"י, כרך החרקים), לבחור שמות ראויים ולהעתיק. האמת שמטלה שכזו מצריכה קצת יותר מאמץ.

אם רוצים לבסס רשומה רק על שמות שמקורם עברי (שאינם נגזרים ממקור לועזי) מתגלה מהר מאוד שיש אותיות עם היצע שמות קטן למדי. מסתבר שבאות ה' אין הרבה אפשרויות, כל השמות באות ה' מבוססים על מינוח לועזי; השם הֶסְפֶּרִית (סוג של פרפר) הוא תעתיק הנגזר משם המשפחה Hesperiidae והשם הָלִיקְטִית (סוג של דבורה) נגזר משם המשפחה Halictidae. באינדקס של 'החי והצומח' נמנים רק חמישה שמות של סוגי חרקים באות ה', כולם תעתיקים משמות לטיניים.

ומה עם האות ו' ? איך זה קורה שבקבוצת האורגניזמים הגדולה בתבל, החרקים, אין ולוּ אחד עם שם עברי המתחיל באות ו', שערורייה!

מסתבר שחרקים לא לבד בסיפור זה, גם בקרב פרוקי־רגלים אחרים אין בעלי חזקה על שמות עבריים המתחילים באות ו', כך גם בקרב הזוחלים והדו־חיים. רק בקרב חסרי־החוליות הימיים אפשר למצוא קרן אור בדמות חלזון בשם וָזַת הַיָם ובצדפה מהסוג וֶנוּס (וגם שני השמות הללו לא ממש נגזרים מעברית). אכן קשה המצב והשפה העברית לא עושה חיים קלים לחרקים וקרוביהם.

נברתי ברשת ובלא מעט ספרים; חדשים וישנים, ספרי אנטומולוגיה, לכסיקונים ומילונים, הכל כדי לחפש את השמות האובדים ולא מצאתי ישועה. חרק באות ו' ? …נָאדָה! (כלום בספרדית).

גם טוהר הרשומה לוקה בחסר, כי בין הרצון להציג רשימת שמות המבוססת על מקור עברי טהור לבין הרצון לספק ייצוג נאה למרבית הקבוצות הטקסונומיות של חרקים בישראל, 'נאלצתי' להתפשר, כפי שתראו במהלך הרשומה.

ראוי גם לציין שהשם השימושי של סוג עברי אינו כפוף בהכרח להוראות הטקסונומיה המדעית המודרנית ולעיתים שם 'סוג' עברי אחד משמש עבור מספר מינים טקסנומיים שונים הנמנים על סוגים טקסונומיים נבדלים.

אבל כל זה הרי הוא תירוץ, כי המטרה האמיתית של הרשומה הזו היא להכיר קבוצות חרקים וגם סוגים ומינים, מוכרים יותר ופחות, חלקם עדיין לא מצא מקום ברשומות אחרות. מידע נוסף תמצאו בקישורים השונים, כולל על מינים שכבר הופיעו באתר.

אָמְבִּיָּה

שם סוג כללי בסִדְרַת הַאֶמְבָּאִים Embioptera. השם העברי הינו תעתיק מהשם המדעי. סדרה קטנה של חרקים בעלי גלגול חסר החיים בבתי גידול חשוכים וניזונים מחומר אורגני. הנקבות תמיד חסרות כנפיים והזכרים לרוב מכונפים. זכרים מכונפים מגיעים לעיתים לאור מלאכותי בבתי מגורים.

קרא עוד סגור

בְּרֻדָּן

שם סוג כללי בסִדְרַת הַאֶמְבָּאִים Embioptera. השם העברי הינו תעתיק מהשם המדעי. סדרה קטנה של חרקים בעלי גלגול חסר החיים בבתי גידול חשוכים וניזונים מחומר אורגני. הנקבות תמיד חסרות כנפיים והזכרים לרוב מכונפים. זכרים מכונפים מגיעים לעיתים לאור מלאכותי בבתי מגורים.

קרא עוד סגור

גְּמַל־שְׁלֹמֹה

שם סוג כללי בסדרה גמלי־שלמה Mantodea. בעברית לא נתנו לכל סוג טקסונומי שם סוג משלו וכל המינים זכו לאותו שם סוג עברי. על פי האגדה, שלמה המלך כעס על הגמל שלו והפך אותו לחרק (לא מצאתי סימוכין רציניים למקור).

בשפות רבות משמעות שם החרק היא 'המתפלל', 'הצליין' או 'הנביא', אולי מתוך תנוחת הציד בה רגלי הטרף פרושות במצג המזכיר תנוחת תפילה אנושית.

התנהגות זו באה לידי ביטוי בשם היווני; (Mantis (μάντις במשמעות 'נביא'. (מעניין שהשם היווני המודרני לגמ"ש הוא Είδος ακρίδος = 'סוג של חגב'). מכאן השם האנגלי Praying Mantis (הנביא המתפלל). בטורקית השם הוא peygamber devesi ומשמעותו היא 'הגמל של הנביא'. בערבית זה 'סוסו של הנביא' (فرس النبي).

מקור השם העברי הוא ככל הנראה תרגום של השם הטורקי או הערבי בו הוחלפה המילה נביא בשם שלמה (המלך) – נחשב בדת האסלאם כאחד הנביאים.

השם גמל־שלמה מופיע לראשונה בספר לימוד טבע עברי "שעורי הסתכלות" (אוזרקובסקי, קרישבסקי ויחיאלי 1911). מחברי הספר מסבירים את מקור השם מתוך המשמעות הערבית. השם אומץ על ידי מורי הטבע והופיע גם במילון האנגלי-עברי של אבן שמואל קופמן משנת 1929. בודנהיימר השתמש בשם בספרו 'ספר החרקים לחקלאי' 1935 ומרגולין הכניס את השם לספרו 'זואולוגיה א" 1943 ומכאן התקבע השם 'גמל־שלמה' בעברית השגורה.

קרא עוד סגור

דְּבוֹרַת־עֵץ

סוג של דבורים לא חברתיות במשפחת הדבוריים Apidae. דבורי־עץ מקננות בתוך מחילות שהן קודחות בחומר צמחי מת כמו גזעים וקנים ומכאן שמן. גם השם האנגלי; Carpenter bees נגזר מהתנהגות זו.

קרא עוד סגור

הֶסְפֶּרִית

סוג של פרפראי במשפחת ההספריתיים. כאמור השם העברי הוא תעתיק של השם המדעי של המשפחה; Hesperiidae. הספריות מעופפות ביום ומעופן מהיר ותזזיתי משהו. מאפיון זה נגזר השם באנגלית Skkiper או Darter.

קרא עוד סגור

זְרִיזְבוּב

שם סוג שימושי עבור זבובים ממספר סוגים טקסונומים במשפחת הזְרִיזְבוּבִיִּים Tachinidae. בכל המינים במשפחה הזחלים טפילים על דרגות צעירות של חרקים אחרים. הבוגרים ניזונים מצוף ואבקה. שם הסוג נגזר ממעופם המהיר וזריזותם. חלק מהמינים משמשים להדברה ביולוגית.

קרא עוד סגור

חֲטוֹטְרִית

סוג של חיפושיות פעילות קרקע ממשפחת השחרוריתיים Tenebrionidae. שם הסוג נגזר מהמראה החיצוני, כאשר גב החיפושית מכוסה בליטות וחטוטרות. צבען כצבע הלס והן מצויות באזורים מדבריים.

קרא עוד סגור

טֶרְמִיט

שם סוג שימושי בקבוצת הטרמיטים (Termitoidae) הממוקמת בתוך סדרת הַתִּיקָנָאִים. יש המכנים אותם 'תיקנים חברתיים'. השם טרמיט הוא תעתיק של השם האנגלי: Termite. קבוצת הטרמיטים כוללת כ־2000 מינים. אלה חרקים פרימיטביים החיים בקהילות חברתיות, לרוב באזורים טרופיים. יש המכנים אותם בטעת גסה 'נמלים לבנות' אבל אין הם קרובים של הנמלים כלל (המשתייכות לסדרת הדבוראים). על הבדלים בין טרמיטים לנמלים תוכלו לקקוא בקישור.

קרא עוד סגור

יַקְרוּנִית

שם סוג שימושי של חיפושיות ממספר סוגים טקסונומים במשפחת היקרוניתיים Cerambycidae. קבוצה זו מתאפיינת במחוֹשים ארוכים מאוד, המזכירים לעיתים קרניים ארוכות ומכאן נגזר השם העברי. גם השם האנגלי; Longhorn beetle, נגזר מאורך המחושים. זחלי היקרוניות מתפתחים במצע צמחי מגוון, חלקם נובר בעץ מת. אף כי יש מספר מינים הנחשבים למזיקים קשים, הרי רוב המינים מספקים שירותי מיחזור אקולוגיים חשובים בהיותם הופכים חומר אורגני מת לזמין יותר עבור אורגנזמים אחרים שאינם יכולים להשיג ישירות את החומרי המזון שבעץ.

קרא עוד סגור

כַּדִּית

שם סוג שימושי לצרעות ממספר סוגים טקסונומים במשפחת הצרעיים Vespidae. הנקבות צדות עבור הזחלים שלהן זחלי פרפראים או זחלים של מיני חרקים אחרים (תלוי במין) ומטמינות אותם בקינים עשויים בוץ, חלקם דמוי כדים קטנים ומכאן נגזר השם העברי. גם השם האנגלי; Potter wasp, נגזר מהתנהגות בניית הקן. ראו גם ברשומה על הכדית ים תיכונית.

קרא עוד סגור

לַבְנִין

שם סוג של פרפר במשפחת הלבניניים Pieridae. משפחה של פרפראי יום הנפוצה ברוב אזורי העולם. במינים רבים צבע רקע הכנפיים לבן עם כתמים שחורים ומכאן נגזר השם העברי.

קרא עוד סגור

מַגָּלִית

שם סוג לחרגולים עדינים בעל־משפחת החרגולים Tettigonioidea. בישראל הסוג מגלית מהווה שם שימושי הכולל מספר מינים מסוגים טקסונומים שונים החיים בבתי גידול עשבוניים או על עצים. השם העברי נגזר מצינור ההטלה המעוקל דמוי המגל.

קרא עוד סגור

נִמְלַת־קָצִיר

סוג של נמלה בתת-משפחת הדו־מותניות Myrmicinae. המינים בסוג זה פעילי יום ולילה. חלק מהמינים נעים בשיירות על שבילי ריח מסומנים. שם הסוג נגזר מהתנהגות שיחור מזון אופיינית הכוללת איסוף זרעים אקטיבי מהקרקע או מתפרחת הצמח והבאתם לקן. גם באנגלית השם דומה Harvester ant.

קרא עוד סגור

סַרְחָן

שם סוג של פשפשים הנמנים על כמה סוגים טקסונומים במשפחת הסרחניים Cydnidae. זו משפחה של פשפשי יבשה המתאפיינת בצבעים כהים. רובם צמחוניים הניזונים ממוהל שורשים או חלקים עליונים של צמחים. בעלי בלוטות ריח מפותחות המפרישות ריח חריף ודוחה בזמן סכנה. נמשכים לעיתים לאור מלאכותי ואחת למספר שנים יש מינים המופיעים במספרי ענק עד כדי מטרד.

קרא עוד סגור

עֵינְפָּז

שם סוג שימושי לארינמלים הנמנים על מספר סוגים טקסונומים במשפחת העינפזיים Chrysopidae. קבוצה של ארינמלים קטנים בצבעי ירוק או חום המתאפיינת בעיניים מבריקות ומוזהבות ומכאן שמם. הזחלים טורפים כנימות וחרקים זעירים שרבים מהם נחשבים מזיקי חקלאות. הבוגרים ניזונים בד"כ על צוף וטל־דבש ויש בהם גם טורפים. על סידרת הארינמלאים בישראל תוכלו לקרוא בקישור.

קרא עוד סגור

פִּרְחִית

שם סוג שימושי לחיפושיות ממספר סוגים טקסונומים במשפחת הזבליתיים Scarabaeidae. בנות המשפחה מופיעות במהלך החורף ועד שלהי האביב. ניזונות מגרגרי אבקה ועלי הכותרת, לעיתים גם מחלקי צמח מזינים אחרים. מכאן נגזר גם שם הסוג.

קרא עוד סגור

צִיקָדִית

שם סוג של ציקדות זעירות (לרוב 5-3 מ"מ) הנמנות על סוגים טקסונומים שונים במשפחת הציקדיתיים Cicadellidae. השם העברי נגזר מהשם המדעי. הגדולה במשפחות הציקדות – למעלה מ־5000 מינים. שכיחים על עשבים ושיחים. הציקדיות מטיבות לנתר בעזרת הרגליים האחוריות. ניזונות ממוהל הצמח. מינים אחדים עשויים להפוך למזיקים קשים.

קרא עוד סגור

קַבָּן

שם סוג כללי לפשפשים במשפחת הקבניים Berytidae. קבנים ניזונים מהצומח והחי. גופם צר ומאורך ונישא על גבי רגליים דקות וארוכות המזכירות קביים ומכאן נובע שמם. גם השם האנגלי; Stilt bugs, נסמך על אותו מקור. ראו גם בקישור.

קרא עוד סגור

רַקְבַן

שם סוג של זבובים הנמנים על מספר סוגים טקסונומים במשפחת הרחפניים Syrphidae. זחלי הרקבנים מתפתחים במצע אורגני כמו מים עשירים בחומרים אורגניים או על חומר צמחי נרקב בקרקע. מכאן נגזר השם העברי. הבוגרים ניזונים על צוף ואבקה.

קרא עוד סגור

שַפְרִירִית

שם סוג כללי בסדרת השפיראים Odonata ותת־סדרת השפריריות Zygoptera. השם העברי נגזר מהמילה שפר שפירושה נאה או יפה. שפריריות קטנות ועדינות בהשוואה לשפיריות. כמוהן גם הן מתפתחות במקווי מים והזחלים טורפים.

קרא עוד סגור

תִּיקַנְחוֹל

שם סוג של תיקנים ממספר סוגים טקסונומים במשפחת התיקנחוליים Polyphagidae. משפחה של תיקנים החיים בבתי גידול מדבריים או יובשניים. הנקבות לרוב חסרות כנפיים ומתחפרות בחול או בקרקעות קלות. הזכרים מכונפים, לעיתים מגיעים לאור מלאכותי. באנגלית נקרא הסוג Sand cockroach. באזורים האורבניים אפשר למצוא גם את תיקנחול המצרי ותיקנחול אפריקאי שאינם מזיקים כלל.

קרא עוד סגור

מקורות נבחרים:

"ואלה שמות החרקים", א-ב, טבע וארץ, ספטמבר-אוקטובר 1973.

Comments are closed.