בין חיפושית לפשפש

שתיים מהסדרות מבלבלות רבים מביננו הן סידרת החיפושיות וסידרת שׁוֹנֵי־הכָּנָף (לשעבר 'פשפשאים'). שתי הסדרות גדולות ומאוד מגוונות בצורה וצבע. חיפושיות היא גם סדרת החרקים הגדולה ביותר; 40% ממיני החרקים הן חיפושיות. 

במבט מדוקדק יותר אפשר לראות שלמעשה מעט מאוד מינים נראים דומים חזותית. הם לא רק שונים במראה אלא גם במחזור החיים. חיפושיות מסיימות גלגול מלא הכולל ביצה, זחל, גולם ובוגר. לפשפשים גלגול חסר: ביצה, זחל (5 דרגות) בוגר. ברשומה הזו אנסה לעמוד על ההבדלים החזותיים בין תת־הסדרה פִּשְׁפְּשִׁים Heteroptera (להלן פשפשים) וחיפושיות כדי לספק כלי אבחנה חזותי לבית ולשדה
זחל של חיפושית. בדומה לבוגרים הזחלים מצויידים בגפי פה נושכות לועסות. הזחלים עוברים התגלמות בטרם הפיכה לבוגר.
זחלים של פשפש (נימפות). הם דומים לבוגרים למעט כנפיים לא מפותחות, ניזונים באופן דומה לבוגר ומגיעים לבגרות מינית לאחר הגלגול האחרון.

המכנה החזותי המשותף לשתי הקבוצות הוא היותן חרקים. יש להן 3 זוגות רגליים, זוג מחושים וכנפיים הנחלקות לכנפי חפייה וכנפי תעופה (למעט מינים נטולי כנפיים).

מבט חזיתי לראש של תריסית Carpocoris מראה זוג העיניות אדמדמות המצויות בין ומעל העיניים המורכבות. עיניות פשוטות מאפשרות להבחין בשינויי תאורה מהירים המעידים על התקרבות סכנה.

חזה וכנפיים

סידרת החיפושיות Coleoptera מתאפיינת בזוג כנפיים קדמיות שהתפתחו לכנפי חפייה קשיחות המגינות על כנפי התעופה הרכות. מכאן גם השם הלטיני של הסדרה coleo = נרתיק ptera = כנף. זהו אחד הסימנים המובהקים המבדילים חיפושיות מחרקים אחרים.

לחיפושיות חזה קידמי מפותח בעל כושר תנועה מסוים. הוא נבדל במקצת מהחזה האמצעי והאחורי המוסתרים על ידי כנפי החפייה. כנפי החפייה קשיחות ומספקות הגנה פיזית משמעותית לגוף. במנוחה כנפי החפייה מונחות במקביל האחת ליד השנייה. הכנפיים האחוריות המשמשות לתעופה קרומיות וארוכות יותר מכנפי החפייה. בזמן התעופה כנפי החפייה נפרשות לצדדים והן אינן משמשות לתעופה (יש מיני חיפושיות בהם כנפי החפייה אינן נפרשות ורק כנפי התעופה משמשות במעוף. יש הסוברים שכנפי החפייה משפרות את המבנה האווירודינמי של החיפושית בתעופה. 
אצל הרבה מינים במשפחות השחרוריתיים או הרצניתיים כנפי החפייה מאוחדות לאורכן ובצדדים עם הבטן והן אינן יכולות לעוף. במשפחות כדוגמת הקצרחפיות כנפי החפייה קצרות יחסית וכנפי התעופה מקופלות תחתן או נשרכות במקצת החוצה. לעיתים כנפי התעופה חסרות וכנפי החפייה מנוונות כמו אצל נקבות של גחליליות או רפואניות מסוימות.
מושית השלוש-עשרה Adonis variegata פותחת את כנפי החפייה הקשיחות ופורשת את כנפי התעופה הקרומיות הארוכות.
בסוגים אחדים של רפואניות כמו בסוג Trichomeloe כנפי החפייה קצרות וכנפי התעופה חסרות לגמרי. שימו לב למחוש מרובה פרקים ואחיד למדי בעוביו.

שמם של שׁוֹנֵי־הכָּנָף Hemiptera מציג רמז אחר. Hemi=חצי Ptera=כנף. השם מצביע על כך שלשׁוֹנֵי־הכָּנָף כנף הקידמית קשיחה בחלקה הקידמי ורכה בחלקה האחורי. למעשה השוני הזה ניכר רק בתת־הסדרה פשפשים, תכונה המבדילה אותם מכל שאר סדרות החרקים.

אם לדייק רק שני השלישים הקדמיים של כנפי החפייה מוקשים והשליש האחורי הוא קרומי ורך יותר. הכנפיים האחוריות קרומיות, קצרות במקצת מכנפי החפייה ולעיתים שקופות. בתעופה מתחברות הכנפיים והן מתפקדות כיחידה אחת. בזמן המנוחה כנפי החפייה חופפות בחלק הקרומי. לכל הפשפשים יש לוחית משולשת הפונה אחורה ונקראת מגינית. לעיתים הכנפיים מוסתרות על ידי מגינית גדולה במיוחד. במרבית המקרים מגינית היא סימן אבחנה טוב בין פשפש לחיפושית.

תריסית ירקרקה פורשת כנפיים. כך מתאפשר לראות טוב יותר את החלוקה בין החלק הקשיח לחלק הקרומי של הכנפיים הקדמיות.
תריסית מסוג Carpocoris. אחד מהסוגים הנפוצים בעונות האביב והקיץ. במשפחת התריסתיים המגינית גדולה במיוחד.

מחושים

אצל פשפש טיפוסי המחושים קצרים יחסית ובעלי 5 פרקים. צורתם חוטית ולעיתים הם מעובים בחלקם. יש מינים בעלי מחושים ארוכים במיוחד אבל מספר הפרקים נשאר זהה. 

לחיפושיות מחושים מרובי פרקים; לרוב עד 15 פרקים. הפרקים עשויים להסתיים במניפה או אלה או שהם חוטיים או מסוריים, אבל בדרך כלל הם אחידים ברוב אורכם.
חדקונית מסוג Lixus לחדקוניות חרטום מאורך המהווה התארכות של הראש ובקצהו מצויות גפי הפה. המחושים ברכיים ודמוי אלה.
לחלק מהפשפשים הטורפים מחושים ארוכים במיוחד. אלו מסייעים לזהות טרף תוך שמירת מרחק מסכנה אפשרית

גפי פה

לשׁוֹנֵי־הכָּנָף גפי פה דוקרות־מוצצות הנראות כמעין חדק פרוק, לעיתים ארוך מאוד. בזמן מנוחה החדק פונה כלפי הגוף ומונח בין הרגליים. גפי הפה של שׁוֹנֵי־הכָּנָף מותאמות למזון נוזלי כמו מוהל צמחים, צוף, או דם של בעלי חיים. לפשפשים צמחוניים חדק דק וארוך יותר בהשוואה לפשפשים טורפים. עיצוב החדק יכול להעיד על תפריטו של בעליו. 

לחיפושיות גפי פה נושכות־לועסות. המזון הוא מגוון. יש מינים טורפים, יש צימחוניים ויש אוכלי־כל. 
רצה סגלגלה Carabus impressus מציגה דימוי של חיפושית קלאסית. זהו מין קרקעי שאינו עף ולכן כנפי חפייה מאוחות. בהיותה טורפת היא מצויידת בגפי פה מפותחות וחזקות המאפשרות גריסה של חרקים עם מעטפת קשה.
רצענית ססגונית - Sphedanolestes annulatus פשפש טורף המצוייד בחדק מסיבי המאפשר חדירה דרך המעטה הקשיח למחצה של החרק בין המפרקים. שימו לב למחושים ארוכים ודקים בעלי 5 מפרקים.

Comments are closed.