בין חרק לעכבישני

לכמה מאיתנו זה באמת משנה אם 'הדבר הזה' שמתרוצץ על הרצפה הוא חרק או עכביש? שאלה טובה! אני מניח שלרבים זה באמת לא משנה ובכל זאת ישנם לא מעטים שכן שמביעים עניין ושואלים. ובשבילם הרשומה הבאה.

המכנה המשותף הבולט ביותר לחרקים ועכבישנים הוא שכולם שייכים למערכת פרוקי־הרגליים. זו המערכה הגדולה מכל מערכות בעלי־החיים. לכל פרוקי־הרגליים שלד חיצוני עשוי כיטין וגופם נחלק לפרקים. הפרקים מקובצים לחטיבות כגון: ראש, חזה ובטן ופרקים מסוימים נושאים גפיים הפרוקות גם הן. תהליך הגדילה כרוך בהתנשלות (קישור לרשומה).

תיקנים הם אחת מקבוצות החרקים הקדומות ביותר. ככאלה הם מציגים את כל המאפיינים הקלאסיים של חרקים.

חרקים מהווים מחלקה אחת בקרב פרוקי־הרגליים, עַכְּבִישָׁנִים Arachnida היא מחלקה נוספת הכוללת את עַקְרַבָּאִים, עַכְּבִישָׁאִים, אקריות, רַגְלָבִישָׁאִים, עַכְשׁוּבָאִים, זוּט־עַקְרַבָּאִים, עַקְרָבִישָׁאִים ועוד. על מחלקת העכבישנים בהרחבה ועל סדרות העכבישנים בישראל ראו בהרבה בקישור לרשומות נפרדות. מחלקות אחרות של פרוקי־רגליים יבשתיים הן: רבי־רגליים, נדלים וסרטנים. לא נוכל לעמוד פה על כל ההבדלים בין כל המחלקות ולכן נסתפק וניתן סימנים בשתיים הגדולות ביותר שגם הכי מבלבלות, חרקים ועכבישנים. קיימים כמובן גם הבדלים אנטומיים שאינם ניכרים בקלות מבחוץ ולכן לא נעסוק בהם.

עכביש ממשפחת המברישניים מציג יפה את המאפיינים הקלאסיים של עכבישנים בכלל ועכבישים במיוחד.

כפי שהוזכר ברשומה קודמת, חרקים נבדלים מכל שאר פרוקי־הרגליים בגוף הנחלק לשלוש חטיבות נבדלות. הם בעלי 3 זוגות רגליים וזוג מחושים. שלושת חטיבות הגוף הן: ראש, חזה ובטן. החזה והבטן נחלקים, כל אחד, למספר פרקים הנראים רק לעיתים לעין. הראש מורכב מפרקים שהתאחו לגמרי ויצרו את קופסת הראש המכילה את גפי הפה, עיניים ומחושים (המהווים איבר חישה מרכזי). החזה מורכב משלושה פרקים קשיחים והוא נושא את אברי התנועה; הרגליים (זוג בכל פרק) וכנפיים (במינים מכונפים). הבטן רכה, מוארכת עשויה 11-9 פרקים והיא מכילה את מרבית המערכות הפנימיות (נשימה, רבייה ועיכול).

אחד המאפיינים של חרקים הן הכנפיים. אבל לחרקים רבים אין כנפיים. הן משום שהן מנוונות (אובדן משני) או שמדובר בדרגה הצעירה של החרק. (מידע נוסף ברשומה על חרקים נטולי כושר תעופה) הסתמכות בלעדית על המצאות כנפיים לזיהוי חרק אינה חד־משמעית.

פנדור ההרדוף - Caenocoris nerii. התגודדות של דרגות צעירות (ללא כנפיים) ודרגות בוגרות על עלה של הרדוף.

לעכבישנים שתי חטיבות נבדלות: ראשחזה הנושא שש זוגות גפיים ובטן. זוג הגפיים הקדמי ביותר נקרא כליצרות ומשמש כאיבר ייעודי בהתאם למשפחה. אצל עכבישים הכליצרות מצוידות בבלוטת ארס, אצל עקרבים ועכשובים הן משמשות לשיסוע הטרף ואצל זוט־עקרבים הכליצרות מצוידות בבלוטת משי.

זוּט־עַקְרַבָּאִים Pseudoscorpiones הם עכבישנים זעירים (3-5 מ"מ). הבחנינים שלהם דומים לאלה של העקרבים אבל הלה אינם מסוכנים כלל.

זוג הגפיים הבא נקרא רגלי בחנין וגם להן שימושים מגוונים בהתאם למשפחה ולמין. ארבעת זוגות הגפיים האחרונות משמשות כגפי הליכה. והן אחד הסימנים המבדלים בין חרקים להם כאמור רק 3 זוגות רגליים.
אבל! חרקים ועכבישנים מאבדים רגליים ולכן לא תמיד אפשר להסתמך רק על סימן זה ובמיוחד אצל פרטים קטנים. צריך גם לזכור שאצל חרקים יש מינים בעלי רגלי־טרף שאינן משמשות להליכה בשגרה וזה עשוי לעיתים לבלבל.

סימן מבדיל נוסף הוא המחושים. לעכבישנים אין מחושים. איברי החישה פזורים על הגוף בעיקר ברגליים ועל הבחנינים.

עכביש ממשפחת הזאבנים. למרבית העכבישים 8 עיניים לא מורכבות. אצל עכבישים הנסמכים על ראייה לציד יש זוג עיניים אחד לפחות שהוא גדול במיוחד. מתחת לעיניים בולטות הכליצרות המפותחות ומצידן זוג הבחנינים המשמש כאיבר חישה חשוב וכלי להעברת הזרע אצל הזכרים.
עב־יד צהוב - Scorpio palmatus מבט קרוב על העיניים הפשוטות והכליצרות. זוג הצבתות הן למעשה התפתחות של הבחנינים לאיבר ייעודי.

לעכבישנים יבשתיים אין עיניים מורכבות. הם מצויידים בעיניות פשוטות המונות 8-6 אצל עכבישים. אצל עקרבים זה יכול להגיע במינים מסוימים לכדי 12 עיניות.

אקריות אדומות זעירות (3-2 מ"מ).

לעכבישנים אין כנפיים וחיבור הבטן לראשחזה הוא לרוב רחב; כמו אצל עקרבים ורגלבישים ולעיתים עם גבעול צר המקנה לבטן גמישות רבה כמו אצל עכבישים.

Metaphalangium sp.

לעיתים קצה הבטן של עכבישנים מסתיים בתוספים כמו איברי טוויה אצל עכבישים או 'זנב' עם עוקץ אצל עקרבים. פתח המין של עכבישנים מצוי בגחון סמוך לחיבור הבטן עם הראשחזה ואצל חרקים פתח המין הוא בקצה הבטן.

לסיכום: אם ליצור יש 3 זוגות רגליים, זוג מחושים ועיניים מורכבות זה חרק. אם יש לו כנפיים זה בטוח חרק. אם יש ליצור 4 זוגות רגלי הליכה ורואים בבירור את הראשחזה זהו עכבישני.

Comments are closed.