בין שפירית לשפרירית

השם דומה, המראה דומה, סביבת החיים דומה. לא תמיד פשוט להבדיל בין יצורים דומים החיים בסביבה זהה. למעשה ההבדל בין שפיריות לשפריריות הוא גדול דיו בכדי שכל אחד יוכל להבדיל בינן בשטח.

שתי הקבוצות שייכות לאותה סידרה: שפיראים (Odonata). שתי הקבוצות מתפתחות במים, כאשר הבוגרים חיים ופעילים בסמוך למקורות מים. שתי הקבוצות בכל הדרגות ניזונות מחרקים. בשתי הקבוצות נמצא דו־פרצופיות זוויגית, כאשר הזכרים צבעוניים יותר מהנקבות.

שפרירית - כנפים צמודות (שפרירית הדורה .Ischnura sp)
שפירית - כנפיים פרושות (שפירית אדומה Crocothemis erythrea)

הקבוצות נבדלות במספר סממנים חיצוניים, חלקם בולטים מאוד (בכחול), חלק דורשים תשומת לב רבה יותר (בשחור). הכללים הבאים מתייחסים למרבית המקרים. אבל כצפוי יש גם יוצאים מהכלל.

 שפרירית שפירית
שיוך סיסטמתי לתת-סידרהשווי-כנפיים Zygopteraשוני-כנפיים Anisoptera
צורת בסיס הכנף האחורית דומה מאוד לכנף הקידמיתרחב יותר באחורית
מנח כנפיים במנוחה צמודות במקביל ומעל לגוףפרושות בניצב לגוף
עיניים קטנות, בולטות לצדדים עם רווח ניכר ביניהןגדולות, נוגעות על-פי רוב זו בזו
תוספתנים (זכר) בקצה הבטן  2 זוגות, עליונים ותחתוניםזוג עליון ואחד תחתון
צינור הטלה (נקבה) צינור קצרלרוב אין
זחל בטן צרה ומאורכת עם 3 תוספתנים בקצה הבטן בצורת עלעלים או שלפוחיותבטן רחבה יחסית עם 5 תוספתנים קצרים
בשפרירית העיניים אינן מחוברות (שפרירית שטוחת רגל Platycnemis dealbata)
עיניים מחוברות אצל השפירית (שפירית מעורקת Trithemis arteriosa)

הדרך המהירה לזיהוי היא מראה כללי והיציבה. שפיריות גדולות ומוצקות גוף ביחס לשפריריות הקטנות והעדינות והן עפות מהר יותר. שפריריות סמוכות למקורות מים ושפיריות עשויות להרחיק קילומטרים רבים ממקווי מים. בייחוד פרטים שטרם הבשילו מינית לרבייה ועיסוקם העיקרי הוא ציד. מראה הכנפיים במנוחה הוא כלל נוח אבל לא מוחלט. יש מיני שפריריות הנחות עם כנפיים פרושות חלקית. הדרך המהימנה היא לשלב מספר סממנים יחדיו.

שפרירית ברברית (Lestes barbarus) המציגה כנפיים פרושות. תנוחה אופיינית למין הזה
שפירית Sympetrum fonscolombii. לעיתים שפיריות מטות את הכנפיים כלפי מטה וקדימה.

שפיראים רבים מגלים צרכים ספציפיים מבית הגידול. יש כאלה המעדיפים מים זורמים ויש כאלה שיתפתחו רק במים עומדים. לרבים צרכים מוגדרים של טמפרטורת מים, רמת חמצן מומס ורגישות גבוהה למזהמים שונים. כול אלה הופכים את השפיראים לסמנים ביולוגיים (ביו־אינדיקטורים) חשובים לניטור מצב ואיכות מים. בהיותם טורפים הן בדרגות הצעירות והן כבוגרים יש להם השפעה רבה על אוכלוסיות היתושים החולקים את אותו בית גידול אבל רגישים פחות לאיכות המים. צמצום אוכלוסיה של השפיראים עשוי לגרור עליה באוכלוסיות היתושים.

Comments are closed.