גמל-שלמה חיוור

גמל־שלמה חיוור שייך לסוג Miomantis הכולל נכון לפרסום הרשומה 76 מינים, רובם בעלי תפוצה אפרוטרופית וניתן למצוא אותם באפריקה וערב (תימן וערב הסעודית). M. paykullii הוא ככל הנראה הצפוני ביותר והוא מצוי במערב אפריקה, מזרח אפריקה מצרים וישראל. המין משמש כחיית מחמד פופולרית באירופה וניתן למצוא ברשת מידע רב על גידולו.
בישראל הוא מצוי בכל האזור הים־תיכוני ובנגב. הוא נפוץ מאוד בשפלת החוף, בשטחים הפתוחים ובמרחב האורבני בחצרות וגינות המספקים נוף ירוק למחסה.

מדובר במין קטן יחסית (כ־4.5 ס"מ הנקבה) חובב בתי גידול חמים עשירים בצמחיה צפופה עם לחות גבוהה. זה גמ"ש זריז הנוטה בעת סכנה לקפוץ במהירות או לעוף (הבוגר) למחסה קרוב. הזכרים מעופפים טוב יותר מהנקבות, אולי בשל הניידות הנדרשת לאיתור נקבות. זו כנראה גם הסיבה שהפרטים החודרים למגורי אדם הם בדרך כלל זכרים.

זכר - הכנפיים ארוכות מאורך הבטן, שהיא גם צרה יחסית.
נקבה - הכנפיים עד אורך הבטן, שהיא גם רחבה יחסית.

למין פולימורפיזם גווני (רב־צורתיות צבעונית) והוא מופיע בשני צבעים: ירוק בהיר וחום קש. שינוי הצבע נעשה בדרגות הצעירות בעת הגלגול. נמצא שהמנגנון המשפיע על שינוי הצבע / גוון הוא שילוב של צבע הרקע והלחות היחסית כאשר הגורם האחרון נחשב לפקטור המשמעותי ביותר.

במינים רבים ידוע שלחות יחסית נמוכה מעוררת גירויים הגורמים לחלק מהאוכלוסייה בדרגות הצעירות לשנות צבע. הסבר לתופעה הוא די פשוט. לחות יחסית נמוכה אופיינית לאקלים חם בו הצמחיה קמלה וגווני הרקע צפויים להיות חום צהוב. כיצד המנגנון פועל והאם מדובר בתגובה ללחות אטמוספרית או ללחות ברמת המיקרו של בית הגידול, ואיך מנגנון הראייה משתלב פה? עדיין לא ברור.

נימפה דרגה ראשונה - דומה לנמלה.
נימפה דרגה שניה - התחלה של צבע ירוק.
אורך הנקבה (6 פרקי בטן) דומה לאורך הזכר אך היא כבדה ומלאה יותר. הזכר (8 פרקי בטן) דקיק יחסית וכנפיו ארוכות יותר. על הרוב נקבות מוכנות להזדווג כ־14 יום לאחר ההתנשלות האחרונה אבל תצפיות בשבי מראות שזה עשוי לקרות הרבה לפני. החיזור וההזדווגות עשויים לקחת מספר שעות. קניבליזם מיני נצפה במספר מקרים ורק בשלב ההזדווגות עצמה.


כשבועיים לאחר ההזדווגות הנקבה מוכנה להטלה. תיק הביצים מוצמד כרגיל לענף שיח או עץ נמוך. נקבה עשויה לייצר 10-4 תיקי ביצים במרווחים של כ־10 ימים. תיקי ביצים מאוחרים קטנים יותר מקודמיהם. בתנאים מתאימים (כ־30 מעלות וכ־70% לחות) הבקיעה מתרחשת לאחר 5-4 שבועות. מכל תיק מגיחות 50-20 נימפות זעירות (4-3 מ"מ). מחזור החיים הממוצע, משלב ביצה עד הגעה לבגרות מינית נאמד בכחודשיים.

זכרים מתנשלים 6 פעמים עד לבגרות ואילו נקבות מתנשלות 7 פעמים. מנגנון זה בו הזכרים מקדימים את הנקבות מוכר במינים שונים של חרקים. הסיבה לכך טמונה, ככל הנראה, במנגנון אבולוציוני המצמצם אפשרות לזיווג קרובים ומאפשר לזכרים להקדים ולצאת לחפש נקבות בשלות באזורים אחרים. הזכרים גם מגיעים לבגרות מינית במחצית הזמן מהנקבות.

נקבה מיד לאחר ההטלה.
תיק ביצים על עץ אשל

Comments are closed.