הסוג ליספה Lispe

אחד הגברתנים שבין זבובי השלוליות הוא הסוג Lispe. הסוג ליספה מונה בישראל כ־20 מינים. רובם מצויים בבתי גידול לחים (לרוב מים מתוקים), פעילים על שפת המים או על פניהם, שם הם צדים זחלים של זבובאים השוכנים בבוץ או ניזונים מפגרים וחומר אורגני אחר המצוי בבוץ או על קרום המים. עבור רובם כל מחזור החיים עובר בצמוד למקור מים. זבובי ליספה משתייכים למִשְׁפַּחַת הַזְבוּבִיִּים Muscidae אליה משתייך גם זבוב הבית.

הסוג הוא קוסמופוליטי, מונה מעל 100 מינים ומצוי באסיה, אפריקה ואמריקה. נראה שהמידע על אורח החיים של המינים הים־תיכוניים מועט. עיקר המידע הקיים הוא על מינים מאירופה וארה"ב. נכון למועד פרסום הרשומה צפיתי ב־3 מינים שונים, מתוכם זוהו 2 ברמת המין. מאחר והזיהויים נעשו מתוך תמונות הוא על תנאי ולכן נוסף cf בין שם הסוג למין.

Lispe cf cilitarsis - נקבה
Lispe cf cilitarsis - נקבה טועמת פגר של דג
Lispe cilitarsis הוא אחד המינים הגדולים בחבורה כ־10 מ"מ. זה כמעט פי־שניים מהזבוב־חופיים Ephydridae המצויים לצידו בשלוליות קיץ או מעט גדול יותר מהינצוציים Dolichopodidae המשוטטים גם הם על הבוץ ומתחרים על אותו מזון. 
בית הגידול המועדף על המין הזה הוא מים (לא מליחים) רדודים מאוד העשירים בחומר אורגני. מקום קלאסי לצפות במין הזה הוא בקיץ ובסתיו על קו המים בחוף 'פארק האגם' בראשל"צ. הזבובים פעילים בצפיפות מסוימת היוצרת קונפליקטים, בעיקר באתרים שופעי מזון ובמאבקים על הנקבות.

L. cilitarsis פעיל בעיקר בקו המים של השלולית ולמרות שהוא יכול גם ללכת על המים בחיפוש אחר חרקים שנפלו לתוכם הוא מעדיף לחפש מזון בקרקע הבוצית המכילה שפע של זחלי זבובאים וחרקים אחרים.

ליספה טורף זחל של ימשוש שנשלף מתוך הקרקע הבוצית.
L. cilitarsis הוא טורף המנצל הזדמנויות. בתמונה נראה זוג זבובים האוכלים ביצים של זבובאי מסוג ימשוש.
במקרה הזה הזבובים מצאו צביר ביצים (לא מזוהה). חלק לא היססו ולקחו מכל הבא לפה וחלק התעלמו.
זבובי ליספה (לפחות מהמינים שנצפו) לא יבחלו באופציות נוספות כמו לשלשת של ציפור. יתכן והמטרה פה היא המנרלים ולא מזון אורגני. בתמונה זבובים מהמין L. cilitarsis ומין ליספה נוסף קטן יותר שלא זוהה.

פעילות החיזור וההזדווגות צמודה למקור מים. החיזור אגרסיבי למדי והזכרים מנצלים כל הזדמנות להתקרב לנקבות ולהגיע לעמדת הזדווגות. נראה שהם מעדיפים נקבות אוכלות כי אז הן פחות שמות לב לזכרים המתקרבים.

במידה והנקבה מוכנה לחיזור היא שולפת חלק מצינור ההטלה. אבל, לעיתים קרובות היא מנפנפת את הזכר ובורחת. זה בולט במיוחד בנקבות מלאות ביצים.

גם בשלב זה עשויה הנקבה להתחרט ולהסתלק בלי התרעה מוקדמת.במידה והנקבה מוכנה לקבל את הזכר היא מאפשרת לו לעלות על גבה.

לאחר הבשלת הביצים (זמן לא ידוע) הנקבה מחפשת אתר הטלה. לרוב זה יהיה מצע בוצי ספוג מים המאפשר להחדיר את צינור ההטלה בנקל. מאחר והזכרים לא יהססו להטריד את הנקבה גם בזמן זה, אקט ההטלה מהיר מאוד. סביר שהוא מתרחש כמה פעמים בהתאם לכמות ההפרעות. הזחלים המתפתחים בחול או בוץ עשיר בחומר אורגני וטורפים זחלים של זבובאים אחרים.

נקבה בהטלה Lispe cilitarsis
זכר מנסה לעלות (באגרסיביות) על נקבה בעודה טורפת ינצוץ.
הנקבה מסמנת לזכר שהיא מוכנה להזדווגות.
הזכר מצידו מנסה להגיע לעמדת הזדווגות תוך כדי פרישת והרעדת כנפיים.
ההזדווגות עצמה נעשת בצינעה יחסית, כנראה מתוך כך שזכרים אחרים לא יהססו לנסות לסלק את הזכר המזדווג ולתפוס את מקומו.

בפארק האגם בראשל"צ ניצפו שני מיני ליספה נוספים. אחד מהם זוהה כ-Lispe cf kowarzi והשני זוהה כ-Lispe cf assimilis. אומנם הזיהוי לא בטוח אבל פעילות של שלושה מינים מאותו סוג באותו בית גידול מאפשרת לראות כיצד מינים קרובים מחלקים את הנישות ונמנעים במידה רבה מעימותים מסוכנים.

L. cilitarsis קטן בכמחצית מהמין הקודם. בניגוד למין הקודם הפעיל בצמוד לקו המים (על המים, בין צמחיית הגדה ועל הבוץ), הרי באתר התצפית מין זה נמנע, ככל שראיתי, מפעילות על המים ומתמקד בחגורת הגדה הקרובה למים, במידה החורגת מהמין הקודם. בנוסף כמות הפרטים שנראו ביחס ל-Lispe cf kowarzi

בפארק האגם Lispe cf assimilis ניצפה בכמויות קטנות אבל נראה במספרים גדולים באזור געש. בניגוד לאגם בראשל"צ שהכיל (2008) כמות גדולה של צמחית מים צפה, שכנראה סיפקה מסתור ואתרי ציד ל־L. cilitarsis הרי בגעש מדובר בברכת דגים פתוחה ללא כל צמחיה צפה או מחסות אחרים. יתכן ש־Lispe cf assimilis מסתדר טוב בתנאים כאלה, כי L. cilitarsis שנראה גם הוא בגעש, נצפה בכמויות קטנות למדי. נראה שהמין השלישי גם מגלה פחות צמידות לקו המים. הוא ניצפה עד לרדיוס של כ־10 מטרים מקו המים ונראה משוטט, נח, מחזר ואולי צד גם על עשבוניים שונים שגדלו על הגדה במרחק ניכר מהמים.

זבובי ליספה מהווים טורפים חשובים בבית הגידול הלח של מקווי מים עומדים. מגוון המזון שלהם די רחב והוא כולל גם מינים שאנחנו פחות אוהבים כמו יתושים. הם עצמם מהווים מזון כזחלים ובוגרים לטורפים אחרים כמו דוחיים, ציפורי מים קטנות וחרקים אחרים.

עם קצת סבלנות ועניין אפשר לצפות בהם די מקרוב ולראות באופן בלתי אמצעי טבע פראי בפעולה; טורפים ונטרפים, מאבקי כוחות בין פרטים וחיי מין סוערים שלא מביישים גדולים מהם.

Comments are closed.