חרקים בשטח – מתי למצוא אותם?

פרק רביעי בסדרת חרקים בשטח יעסוק במועדים המתאימים לאיתור ותצפית על חרקים ופרוקי־רגליים. עין חדה תימצא אותם כל השנה כמעט בכל מקום. אבל יש זמנים טובים או מתאימים יותר למציאת מינים מסויימים על כך ברשומה זו.

זמנים ועונות

מקצב החיים של חרקים רבים מקביל למקצבי הזמן היומיים או עונתיים. חרקים רבים מגיעים לשיא הפעילות בשעות הבוקר המאוחרות כאשר חם מספיק, אז קשה יותר לצפות בהם ודווקא שעות הבוקר המוקדמות/קרירות נוחות יותר לצפייה או צילום.
חרקים רבים מתחילים פעילות עם אור ראשון ומנגד פעילי הלילה מושכים לעיתים זמן נוסף. זמן אידיאלי לפגוש חרקים שלעיתים קרובות קשה לפגוש בשעות אחרות של היום והלילה.
ידוע שבאביב מגוון המינים ורמת הפעילות גבוהה יותר מאשר בסתיו. אך ניתן למצוא פרוקי־רגליים כל השנה ובמיוחד אם מחפשים במקומות המתאימים.

זמנים

בוקר – שעות הבוקר הן הנוחות ביותר לצפייה בחרקים פעילי יום. בשעות הבוקר הקרירות אפשר למצוא חרקים רבים על צמחים, במחסה או בפעילות איטית. עם התחממות האוויר ועליה בטמפ' גופם, רמת הפעילות של החרקים עולה ולעיתים קרובות קשה יותר לצפות בהם במצב נייח.
יש מעדיפים להתחמם עם קרני אור ראשונות (פרפרים, זבובים). אפשר לחפש אותם על ענפים גבוהים, עלים או על אבנים גדולות במפנה מול השמש. אחרים פונים לפרחים לחידוש מאגרי אנרגיה (צוף ואבקה). הלהט לאכול עשוי להקטין את הפחד והם נוטים פחות לברוח או להתרגש.

צהריים – שעות הצהריים הן השעות הפחות נוחות למצוא חרקים פעילים (בהתאם לעונה ומקום). בימים חמים במיוחד חרקים רבים מעדיפים לחסות בצל מתחת לעלים, פרחים או אבנים. מאחר וטמפ' הגוף שלהם בשיא הם גם מגיבים מהר יותר להפרעות. דווקא בעונות הקרות הופכים הצהריים לשעות יותר מתאימות כי אז יש סיכוי לראות פעילות גלויה יותר.

ערב – שעות בין־ערביים והערב הן שעות מעניינות. פעילי לילה רבים מתחילים פעילות עם שקיעה כאשר אור אחרון עדיין מאפשר לנו ראות נוחה. מאידך, פעילי יום רבים מתפנים ללינה וזה זמן נוח למצוא אותם כאשר עדיין לא מוגבלים בתאורת פנס בסיור לילה.

לילה – חשיכה היא זמן אידיאלי עבור חרקים רבים. מאחר והראייה המרחבית שלנו מוגבלת מאוד בחושך או בתאורת פנס, קשה יותר לנקוט בשיטות החיפוש הקונבנציונאליות אבל תרגול נכון יכול לעזור מאוד. בלילה אפשר להיעזר בעזרים ייעודיים:

פנס – כל פנס יכול לעזור אבל שימוש נכון בפנס יכול לעזור מאוד. אור ממוקד מקטין את הראייה המרחבית והוא יעיל בעיקר בהארה ממוקדת על אובייקט ידוע. עדיף להשתמש בתאורה לא ממוקדת או בעלת מיקוד משתנה.
חיפוש על הקרקע רצוי לעשות בהארה אלכסונית. בצורה זו ניתן להיעזר בהצללה כסיוע לאיתור חרקים נעים או נייחים. הארת־על מעלימה צללים ומשטיחה את האובייקט והמאפשרת לו להיטמע בשטח טוב יותר. פנס ראש נוח מאוד לשימוש כי הוא מפנה ידיים ועוקב אחר הראייה אבל היטל האור משטיח את הצללים. רצוי להשתמש בפנס ראש כפנס יד כשרוצים לחפש ולהצמיד לראש כאשר עוברים למצב צפייה.

פנס המוצב בין העיניים מהווה אמצעי יעיל לגילוי חרקים ועכבישים (גם מטווים פרושים). בפרוקי־רגליים רבים הפעילים בלילה, הרשתית מתפקדת כמחזירור והעיניים נראות כזוג (או יותר) נקודות זוהרות בחשיכה. זו שיטה יעילה מאוד לאיתור זאבניים, ארינמליים (בוגרים) ועשים רבים המסתתרים בעשביה או בתוך שיחים.
תאורה חזקה הממוקמת במקום אחד או המצויה מעל משטח בהיר עשויה למשוך חרקים רבים וטורפים. תאורה עשויה גם להבריח חרקים. שימוש בפילטר אדום לתצפית יכול להרגיע את האובייקט ולהשיבו לפעילות רגוע וטבעית.

שימוש בתאורת UV יעילה מאוד לאיתור עקרבים הזוהרים באור אולטרא־סגול. כך אפשר לגלות גם עקרבים זעירים המוצאים מחסה ב'צל' צמחיה או אבנים או אפילו העומדים בפתח המחילה לפני היציאה לפעילות. אצל חלק מהעכבישים הגלגלניים יש מקטע של רשת הזוהר באור UV. כך אפשר לגלות מטווים נסתרים בשיחים.

עונות

חרקים רבים הם עונתיים, כלומר הסיכוי הגדול למצוא אותם הוא בעונות מוגדרות. חלקם רב־עונתיים, כלומר ניתן למצוא אותם רוב השנה בבית הגידול. עונתיות תלויה בגורמים רבים. כאשר מתקיימים תנאים ראויים גם מחוץ לעונה המקובלת, חרקים רבים ינצלו את זה ברבייה או שיחור מזון. איתור תנאים ראויים שלא בעונה או שלא בבית גידול אופייני הוא הזדמנות טובה למציאות מעניינות גם אם הן שגרתיות בעונה אחרת. למשל: גדילת צומח חד שנתי מחוץ לעונה עקב זמינות פתאומית של מים עשויה למשוך חרקים וטורפים למקום ממוקד נוח לאיתור בסביבה יבשה.

סתיו – למרות שהסתיו נחשב לעונה די יבשה בפעילות חרקים ופרוקי־רגליים עדיין אפשר למצוא בו לא מעט. חרקים רבים מנצלים את אי־היציבות במזג האוויר למשוך עוד קצת את העונה החמה או להתכונן לחורף (דיאפוזה או הכנת/ מציאת מחסות).
פריחות סתיו אומנם לא מרשימות אבל הם מהוות מוקד משיכה לחרקים, שגם אם אינם רבים עדיין קל יותר למצאם סמוך לפרחים מאשר בשטחים היבשים ליד.

חורף – השילוב של קור ורטיבות לא אהוד על חרקים רבים. רבים מהם מתים בעונה הזו ואחרים נמצאים במחסות עמוקים. עם זאת חלקם ינצלו ימי שמש לצאת החוצה בחיפוש אחר מזון. זה הזמן לחפש אותם על צמחים במפנה מול השמש או על קירות חמים.
יש השמחים לצאת ברטיבות כמו חסרי־חוליות אחדים: חלזונות, תולעים, חיפושיות קרקע טורפות או נמלים. ימי הגשם הראשונים הם זמן מיוחד כאשר נמלים וטרמיטים רבים מבצעים מעוף כלולות של מיליוני מלכות וזכרים. חרקים טורפים רבים מנצלים את ההזדמנות המיוחדת הזו לשפר את מגוון המזון וכך אפשר למצוא אירועי ציד מעניינים של פרוקי־רגליים טורפים.
זה הזמן גם לבקר במאגרי מים זמניים או שלוליות חורף היכולים לשמש כאתרי רבייה לדו־חיים מחד וחרקים מאידך.

אביב – אין ספק שהאביב זו העונה האידיאלית למפגש עם חרקים. הכמות, המגוון והסיכוי הם הטובים ביותר. עם זאת עדיין חשוב לשלב נכון שיטות חיפוש עם זמני פעילות. יש חרקים שיעדיפו את תחילת האביב ויש כאלו שיעדיפו את סוף העונה עם התפרצויות החום הלא סדירות.
לרבים זו גם עונת הרבייה. חיזורים מחד ומאבקי זכרים מאידך גורמים לחרקים רבים להיות פחות זהירים ואז ניתן לא רק לצפות בהתרחשויות מאלפות אלא גם להתקרב יותר מאשר בזמנים רגילים.
זה גם הזמן לשים לב לפעילות לא שגרתית או מוזרה של חרקים היכולה להעיד על חיפוש אתרי הטלה או הכנה להטלה. זה יכול לקרות על הקרקע, על צמחים או אפילו מתחת לאבנים.

קיץ – עונה לא קלה לכולם. לא רק לנו חם וחרקים רבים מעדיפים לעבור לפעילות מוקדמת, או מאוחרת מאוד ואפילו לילה.
תחילת הקיץ מתאפיינת ביותר פריחה מאשר בשלהי הקיץ. ככל שהיצע הפריחה קטן, גדל הסיכוי למצוא על מה שיש חרקים. כי גם עם המגוון קטן הרי שהצורך במזון גובר במידת מה על הזהירות. איתור איים ירוקים עקב תנאים מיוחדים בבית הגידול עשוי לספק תצפיות מעניינות במיוחד. בקיץ רצוי לפעול עם שחר או לקראת ערב ובלילה.

Comments are closed.