חרקים בשטח – שיטות איתור

אחת השאלות היותר נשאלות לאורך השנים בהם אני מצלם ומפרסם תמונות היא; היכן אני מוצא את כל פרוקי־הרגליים שאני מצלם? והתשובה פשוטה; בכל מקום: בשדות, בחצר ואפילו בבית. הם שם כל הזמן והדרך הבטוחה למצוא אותם היא לחפש.

אין עונה מועדפת, אין שעות טובות, אין מזג אוויר אידיאלי. בכל זמן שנצא לחפש, נמצא משהו. נכון, יש מועדים נוחים יותר כמו האביב או שעות הבוקר המוקדמות, אך מניסיוני גם במועדים אופטימאליים חזרתי לעיתים מאוכזב.
היפה הוא שבאותו המקום ובתקופות וזמנים משתנים, אפשר למצוא דברים שונים או את אותם הדברים במצב אחר. רק זה מספק שפע הזדמנויות לתצפיות מעניינות וצילומים מיוחדים.

ברשומה זו ואחרות שתגענה בנושא 'חרקים בשטח', אנסה לגעת בהיבטים השונים של איתור, תצפית וחווית הצפייה בחרקים. מה נדרש לשם כך, כיצד לעשות זאת בצורה הנכונה שתפגע פחות בהם, בנו ובסביבה, מתי ואיפה.

חלק ראשון עוסק בבסיס: שיטות איתור
סבלנות – פרוקי־הרגליים לא מחכים לנו. לרוב הם משתדלים להימנע מאיתנו ולעיתים קרובות אנחנו אפילו לא מודעים לנוכחותם מתחת לאף. כמו אצלנו, גם אצל פרוקי־הרגליים (גם פרטים באותו המין) יש חששניים יותר ופחדנים פחות. כאלה שנוטים לשתף פעולה וכאלה שעושים הכול כדי לא ל'התפקסל'. אולם עם הסבלנות באות גם התוצאות. תמיד מוצאים פרטים נוחים יותר למעקב או צילום או כאלה שפשוט 'מחכים' לנו שרק ננציח אותם.
 
הכרת האובייקטים – לא חייבים להבין בחרקים (ופרוקי־רגליים בכלל) כדי להוציא צילומים מעניינים ויפים. אבל מאוד עוזר ידע בסיסי ומעבר הכולל הכרת סדרות ומשפחות חרקים (ופרוקי־רגליים בכלל) ויכולת זיהוי של מינים נפוצים. הכרת הביולוגיה והתנהגות של מינים רבים יכולה להסביר לנו הרבה מאוד דברים שרואים בשטח, להפריד בין העיקר לטפל ולהנציח אירועים מיוחדים שאלמלא ההבנה לא היו זוכים להתייחסות ראויה
שעות שטח – ככל שתצאו לשטח יותר, תראו יותר. לא בהכרח מבחינת כמות או יותר מספר מינים, אבל בכל פעם תמצאו משהו חדש ומעניין שישפר את היכולת והסיכוי למצוא משהו מעניין אחר בפעם הבאה. ככל שאנחנו והעיניים מתורגלים להכיר ולהבין חרקים ומצבים חדשים, ככה אנו מאפשרים למוח להיפתח לדברים חדשים שעד עכשיו התעלמנו מהם במודע או שלא במודע (מה שקורה בדרך כלל).
 
סקרנות – ללא סקרנות אי־אפשר להגיע רחוק. הסקרנות משמעותה לא לקחת דברים כמובן מאליהם ולהתייחס גם אל הדברים הפשוטים והטריוויאליים כאל משהו ששווה מבט או עיון עמוק יותר.
 
ראייה סלקטיבית – עם הזמן והניסיון מפתחים ראייה סלקטיבית העוזרת להתמקד בדברים מסוימים והמתעלמת מדברים אחרים. ראייה סלקטיבית יעילה מאוד כאשר מתמקדים בצילום חרקים מסוימים אבל היא עשויה לגרום להתעלמות מאירועים מעניינים שקורים מתחת לאף. לכן חשוב לפתח יכולת איתור אירועים במקביל, בכמה רמות ולדעת לעבור מרמה לרמה בהתאם לחשיבות התצפית / אירוע.
 
סבלנות מס' 2 – חרקים רבים לא אוהבים שמציצים להם ודוחפים להם עדשות לפרצוף. אם הם לא בורחים, אז הם עוצרים את ההתנהגות הרגילה ונכנסים למצב התגוננות / התחמקות או קפיאה. במקרים כאלה נבחן הצופה / הצלם במידת הסבלנות. עד כמה הוא יכול להמתין במקום עד שהחרק יירגע ויחזור לשגרה. צילום חרק במצב טבעי או בסיטואציה אותנטית היא הרבה יותר מעניינת מצילום של חרק הנראה כמת או נחל על מצע לא טבעי. ושוב, הכרת החרק ואורח חייו יכולה לעזור לנו להחליט אם להישאר או להמשיך הלאה.
שיגרה – אומרים שהשיגרה היא מתכון לצרות. במידה מסוימת זה נכון גם פה. כל יציאה לשטח מלווה בשיגרה. רוב הזמן אנחנו רואים אותם דברים, במקרה הטוב מזוויות שונות או בסיטואציות אחרות. אבל לשיגרה חלק חשוב במיומנות. היא מאפשרת להכיר את השיגרתי ולהתמקד במיוחד. כל המידע הנאגר מתצפיות קודמות מאפשר לנו לסנן את השיגרתי ולהבחין בשונה ובמיוחד. צריך וחשוב להשתמש בשיגרה ככלי יעיל להגיע למעניין.
 
פטרול מהיר/רועש – יש כמה גישות למציאת חרקים. פטרול מהיר היא אחת מהן. בשיטה הזו מתבצעת סריקה מהירה של השטח במטרה למצוא אובייקטים מעניינים. שיטה זו יעילה בביקור בשטח חדש, שטח גדול, במהלך מסלול טיול או כאשר מחפשים משהו מוגדר וברור. בשיטה זו יש ערך רב לניסיון ועין חדה ומתורגלת. החיסרון שלה הוא פספוסים רבים הנובעים מהתעלמות או הפרעה לאובייקטים.
 
פטרול איטי/שקט – במצב הזה החיפוש נעשה בצורה איטית ומבוקרת תוך הפרעה מינימאלית בשטח (הימנעות מתנועות חדות, רעש, הזזת צמחיה וכו'). שיטה זו יעילה כאשר באים לשטח מוכר ורוצים לסקור אותו שוב לעומק או במהלך פטרול מהיר כאשר מאתרים משהו מעניין או לא ברור.
 
סריקה נייחת – מצב זה דורש סבלנות ואורך רוח. בסריקה נייחת מתמקמים במקום אחד לדקות ארוכות במטרה לעקוב אחרי משהו מוגדר או במטרה לאתר משהו חריג או מעניין. אפשר להגיע למצב הזה מכל צורת איתור או פטרול. מצב זה דורש פעמים רבות תנוחת עמידה / כריעה / ישיבה לא נוחים המקשים על הנוחות האישית, נשימה נוחה וצילום נוח ויציב. כאשר נכנסים למצב כזה רצוי לקחת בחשבון שכל שינוי סטאטוס / תנוחה עשוי לסיים את התצפית (בריחת החרק או הפרעה לפעילותו) ולכן רצוי להכין את הציוד המתאים מראש כל האפשר.

איתור חרקים ותצפיות הם לכאורה עניין מורכב, מאידך לא צריך אוניברסיטה בשביל ללמוד את זה. צריך רק לצאת לשטח ולהתחיל להסתכל. ואם אתם לא מוצאים כלום אל דאגה. יש מספיק זבובים, יתושים וצרעות שיבואו לארח לכם חברה.

ולא לשכוח שאפשר ורצוי גם לצלם, אבל זה כבר סיפור אחר.

Comments are closed.