כחליל השברק Polyommatus icarus

"והימים ימי ראשית הקיץ
ימי ראשית
בבוסתנים צבר ועץ הזית
רוח חרישית"

אין מתאים יותר מלפתוח רשומה זו בבית הראשון והמקסים של 'ימי ראשית הקיץ' מאת יעקב רוטבליט.
כחליל השברק Polyommatus icarus אומנם אינו פרפר קייצי במיוחד אבל עת ראשית הקיץ, כאשר הכל מצהיב וקמל, הופך כחליל השברק לניכר בכל שדה בור ובתה.

כחליל השברק - זכר זכרי הכחליל נוטים לתפוש נקודת תצפית אסטרטגית להמתין לנקבות ולגרש כל מתחרה המגיע לקרבתם.

באחד הבקרים של ראשית קיץ חם ומהביל ביקרתי באזור תל־חדיד ובין בוסתנים של זית וגדרות צבר מצאתי את נקבות כחליל השברק עסוקות במלאכת הרבייה. בשטחי הבור שולט בסגול הלילך הקוץ קורטם דק אבל פה ושם צצים, לעיתים נחבאים, גם עשבי השברק הקוצני. בנוף זה עוברות נקבות הכחליל משברק אחד למשנהו ומחפשות אתרים משובחים להטלה. ואם יש מעט סבלנות ואורך נשימה באוויר הלוהט אפשר לחזות במעשה מקרוב ממש עד כי אפשר לראות את הביצה מודבקת בעדינות על בסיסי העלים הירקרקים.

הוא אחד הנפוצים בכחלילי ישראל, הכחליל הראשון המופיע באביב ואלו הזכרים הבוקעים תחילה ומקשטים את הנוף בכחול מטאלי זועק למרחקים. הנקבה צנועה יותר וצבעיה חום אוכרה, לעיתים עם גווני כחול. אלה פרפרים של אזורים פתוחים ואחו, חובבי חום הפעילים בשעות החמות של היום.

למין תפוצה עולמית רחבה הכוללת תת־מינים רבים והמשתרעת מצפון־אפריקה, אירופה, המזרח־התיכון, קווקז ואסיה עד סין (באזורים הממוזגים). בישראל תת־מין מקומי P. I. Zelleri המצוי מהחרמון בצפון ועד גבול המדבר ועוד תת־מין הנקרא כחליל החרמון P. I. Juno המצוי במרומי החרמון והרי הלבנון.

כחליל השברק - נקבה

באופן מפתיע – ואולי לא – התפרסם בדצמבר 2007 מאמר על הופעת המין גם באזור מונטריאול, קנדה. פרטים של כחליל השברק נאספו על ידי אנטומולוג חובב כבר בשנת 2005 אולם המין זוהה סופית ככחליל השברק ביוני 2007. ההופעה הראשונה של המין הייתה ליד שדה תעופה מקומי, מה שעשוי להסביר את הדרך בה המין הגיע לקנדה.

בין והיו אלה מספר פרטים טרום בוגרים שהצליחו להזדווג ולהעמיד צאצאים או נקבה הריונית שמצאה מארחים מתאימים (חלקם מינים פולשים מאירופה) נראה שהם מצאו את דרכם באחת מטיסות המטענים מאירופה. כיום המין מתבסס במספר אזורים ומסתמן שהוא הולך להישאר שם ובגדול. חוקרי פרפרים קנדיים מציינים שמקרה כזה מהווה הזדמנות למחקר על הדינמיקה של התפשטות מינים חדשים.

ראשוני הבוגרים מופיעים בבקעת הירדן בסוף פברואר ומקימים דורות רצופים עד נובמבר (מספר הדורות תלוי במיקום גיאוגרפי של האוכלוסייה), באזור רצועת החוף הם נראים עד דצמבר. על המארחים של זחלי כחליל השברק נמנים בני משפחת הפרפרניים ובהם מיני השברק, אספסת, לוטוס, דבשה, תלתן ועוד. הבוגרים ניזונים מצוף פרחי המינים המדוברים ומיני פרחים נוספים בהתאם לעונה.

נקבה מטילה ביצה על עלה של שברק קוצני. הביצים מוטלות כבודדות על ענפים שונים.
ביצה של כחליל השברק לאחר ההטלה, גודלה כחצי מלימטר.

הביצים מוטלות על בסיסי עלים או ניצני הפרחים. הבקיעה מתרחשת לאחר כשבוע ימים. זמן ההתפתחות אורך כשבועים ומחצה. זחלים המגיעים לגודל המתאים, כ־13 מ"מ, מתגלמים על בסיס הצמח המארח או על הקרקע בתוך נשר העלים. הבוגר מגיח לאחר כעשרה ימים. הגלמים או הזחלים של סוף הקיץ מקיימים דיאפאוזה של כחודשיים. פרטים המופיעים בקיץ עשויים להיות קטנים מהממוצע. נראה שהדבר קשור לזמינות המזון והצורך להשלים את מחזור הגידול מהר יחסית לפני שמקורות המזון יצטמצמו באופן ניכר.

בדומה למינים אחרים של כחלילים גם זחלי כחליל השברק מושכים נמלים (בדרגה רביעית וחמישית) ה'חולבות' אותם בעבור טל־דבש מתוק. נראה שזו אינה משיכה חזקה כמו במיני כחליל אחרים, אין פה קשרי הדדיות אובליגטוריים והמין אינו זקוק לנמלים להשלים את ההתפתחות. בספרות מדווח גם שלעיתים הנמלים אוספות גלמים לקן או מכסות אותם בפסולת צמחית בבסיס הצמח.

זחל של כחליל השברק מטופל בנמלים. הנמלים מגרים את הזחל להפריש טל־דבש בעזרת ליטופי המחושים.

כחליל השברק שימש ומשמש כמודל למחקרים שונים. אחד המעניינים עסק בהשפעת התזונה על המשיכה המינית בכחליל השברק. מחקר שהתפרסם בשנת 2000 הראה שבחירת המארח משפיעה על איכות הצבע של הכנפיים ובליעת UV אצל הנקבות. חומרים פעילים (flavonoids) המופקים על ידי הזחלים מהפונדקאים משמשים לייצור פיגמנטים בולעי UV בכנפי הבוגרים. כמות ואיכות הפלבונואידיים מושפעים ממין המארח. נקבות עשירות בפיגמנטים בולעי UV אטרקטיביות יותר עבור הזכרים ולכן יש להן פוטנציאל גבוה יותר להתרבות.

החוקרים משערים שהמסר שהנקבה מעבירה לזכר הוא שהיא התפתחה על מזון משובח יותר (למשל יותר פרחים ופחות עלווה) ולכן היא מהווה בת זוג איכותית יותר המסוגלת לספק ביצים איכותיות יותר עבור דור ההמשך. עם זאת יתכן שמדובר רק באמצעי המאפשר לזכר לאתר ולזהות נקבות. לבירור הסוגיה נדרש מחקר נוסף.

מחקר אחר (1996) שנעשה על מין זה בדק את השפעת סוג ואיכות המזון על כמות ואיכות הפרשת הטל־דבש. ממצאי המחקר העלו שדיאטת פרחים מאפשרת הפרשה גדולה יותר של טל־דבש וגם מסייעת יותר בהתפתחות הזחל. פרחים מכילים יותר חנקן ומים וככל הנראה אלה מאפשרים יצור מוגבר של טל־דבש. המחקר מצא שהפרשת טל־דבש נמשכת גם תחת עקת מזון ומים אם כי בכמות מועטה מאוד. ממצאים אלה מעידים ככל הנראה על החשיבות של ייצור טל־דבש והקשר עם הנמלים הניזונות ממנו ובאותה עת מגינות על הזחלים מטורפים וטפילים.

שם המין המדעי של כחליל השברק icarus ניתן לו ככל הנראה בהשראת המיתולוגיה היוונית. איקרוס ואביו דדאלוס שנכלאו יחד באי כרתים ניסו להימלט בעזרת כנפיים שנוצרו בהדבקת נוצות בווקס לזרועותיהם. תוכנית הבריחה נחלה הצלחה אבל איקרוס בשיכרון החופש הגביה עוף והשמש המסה את הווקס, הנוצות נשרו והוא נפל לים וטבע. שם הסוג Polyommatus שפירושו עיניים מרובות מתייחס ככל הנראה לזוג עיניים מדומות המופיעות בבסיס הכנפיים האחוריות ואופייניות לסוג הזה.

כחליל השברק (ומיני כחלילים אחרים) מעבירים את הלילה בשינה על קצה עשבים כאשר הראש פונה למטה. לעיתים בקבוצות של מספר פרטים. אסטרטגיית שינה זו נועדה כנראה להימנע מטורפי קרקע קטנים המחפשים מזון בעיקר סמוך לקרקע.

Comments are closed.