מודד הארכובית Rhodometra sacraria

בכל קבוצה של חרקים (חיפושיות, פרפראים, שוני־כנף ועוד) יש נפוצים יותר ונפוצים פחות. גם בין הנפוצים יותר יש הבולטים יותר ואחרים שסמויים, למרות תפוצתם הרחבה. מודד הארכובית הוא מין כזה, נפוץ מאוד באזורים רבים של הארץ, אבל מתגלה רק במקרה, כאשר מחרידים אותו ממרבצו העשבוני. מין זה נמשך לאור מלאכותי ועשוי להיראות מעופף או נח בסמוך לתאורה בבניני מגורים.

מודד הארכובית Rhodometra sacraria, כפי שמעיד שם הסוג העברי, הוא עש המשתייך למשפחת המודדים Geometridae, אחת הגדולות במשפחות הפרפראים. שם המשפחה העברי וגם המדעי נגזרו מתנועת ההתקדמות של זחלי המודדים המזכירה מדידת מרחק בעזרת האגודל והאצבע (שיבר).

השם העברי מעיד על אחד הפונדקאים החשובים של המין הזה; הסוג ארכובית Polygonum, הכולל מספר מינים שחלקם משמש מזון לזחל, אחד מאלה הוא ארכובית צרת־עלים. על הפונדקאים הנוספים נמנים מינים אחרים במשפחת הארכוביתיים; הסוג חומעה Rumex ומינים נוספים באזורי התפוצה השונים בעולם.

מודד הארכובית - זכר. המחושים מנוצים ומסועפים מאוד.

קארלוס ליניאוס תיאר את המין לראשונה בשנת 1767 תחת השם Phalaena Geometra sacraria, לאורך השנים השם שונה מספר פעמים ונכון להיום מוצב המודד הזה תחת הסוג Rhodometra.

שמו המדעי העדכני של פרפראי זה מתאים לתיאור החזותי. שם הסוג Rhodometra נגזר מצרוף המילים הלטיני rhodo (אדום) + metra (למדוד). הצבע האדום מתייחס לשני הפסים אדמדמים אלכסוניים, אחד על כל כנף קידמית. פסים אלה מופיעים בקשת גוונים, החל מאדום כהה, דרך אדום חלודה, ורוד ועד דהוי מאוד. צבע רקע הכנפיים נוטה לרוב לגוון קרם צהבהב, אשר יכול להיות גם מהול בורוד. הכנפיים האחוריות בהירות ללא כל סימן.

לשם המין sacraria מספר משמעויות ביוונית ולטינית, כולם בהקשר של אתר מקודש או משהו קדוש. במקרה הזה ההקשר, ככל שאני מבין, הוא הדמיון של צורת סגירת הכנפיים (צורת גג משולשת) וצורת המשולש שיוצרים שני הפסים האדומים, המזכירים את צורת הגג של מקדשים יוונים/רומיים הנקראים לעיתים גם sacraria. שמו האנגלי של העש מוזר לא פחות –  The Vestal (הבתולה), על-שם אלילת האח והאש הרומית שהיא גם אלת הבית.

מודד הארכובית - נקבה. ניצוי המחושים עדין יותר.
מודד הארכובית - זכר.

תפוצת מודד הארכובית בישראל נתונה בעיקר לשפלת החוף, אך הוא מצוי בכל האזור הים־תיכוני; מהצפון עד לדרום כולל הבקעה ואזור ים־המלח. בית הגידול האופייני הוא עשבוני, בשטחים טבעיים ומופרעים, על קרקעות שונות, היכן שימצא את הפונדקאים שלו. הוא מצוי גם באזורים אורבניים ובגינות בהם גדלים המארחים.

מין זה פעיל בלילה ובשעות הבוקר המוקדמות. עם שחר אפשר לצפות בבוגרים ניזונים מצוף פרחי הארכובית ומינים נוספים, קטני פרחים, הפורחים בלילה. בוגרים נמשכים לאור ועשויים להימצא נחים על קירות מבנים בקרבת מקור תאורה חזק. בשעות היום הבוגרים מסתתרים בעומק העשבייה.

התפוצה העולמית של מודד הארכובית היא קוסמופוליטית רחבה וכוללת אזורים נרחבים באסיה (מזרח ומערב), דרום אירופה (ים־תיכוני) וחלקים ניכרים מאפריקה (דרום, מזרח וצפון), בדרך כלל אלה גם אזורי הרבייה האופייניים.

זהו מין נודד (באביב) ופרטים מדרום אירופה מגיעים בקבוצות קטנות לקווי רוחב צפוניים יותר כולל סקנדינביה, האיים הבריטיים ואירלנד או מנגד למזרח אירופה. באזורים אלו המין אינו שורד את החורף הקר. נרשמו גם תצפיות במרכז אמריקה, מסאן־סלוודור. בדרום אירופה המין פעיל באביב עד שלהי הקיץ. בישראל אפשר לראות בוגרים רוב השנה.
זחל של מודד הארכובית על אחד ממיני החומעה.
הביולוגיה של מודד הארכובית נחקרה מספר פעמים. מחקר שהתפרסם בשנת 1989 ונעשה בדרום אפריקה בדק מי הפונדקאים של המין והתנהגות רבייה. המחקר נעשה במסגרת ניסיונות לאיתור מדביר ביולוגי יעיל של האמיך Emex australis, חד-שנתי ממשפחת הארכוביתיים, קרוב מאוד לאמיך הקוצני המצוי גם אצלנו.

אמיך זה שמקורו בדרום־אפריקה יובא לאוסטרליה בשנת 1830 כתחליף לתרד והפך במהרה למין פולש, מזיק רציני שעדיין לא נמצא עבורו מדביר ביולוגי יעיל. מין זה נחשב גם אצלנו מסוכן ועל פי השירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות, כל מכסות הזרעים השונים המיובאות לישראל צריכות להיות נקיות מהזרעים של המין הזה לחלוטין.

ביולוגיית הרבייה של מודד הארכובית כפי שנחקרה אינה שונה מהותית מזו המוכרת באירופה וכפי הנראה גם באזורנו. המין מקים דורות כל השנה, לפחות באזורים בהם הטמפרטורה נוחה. נקבה מטילה כמה עשרות עד מאות בודדות של ביצים. הן מוטלות על הפונדקאי וגם בסמוך לו. נמצא שלנקבות העדפה להטיל את הביצים על מבנים עדינים וסיביים בדומה לשופר – עטיף הקרומי ocrea המצוי בחיק העלה/מפרק של צמחים במשפחת הארכוביתיים. מחזור הגידול מתמשך כחודש, בו הזחלים עוברים 4 דרגות. זמן הגולם כ־12 ימים. במעבדה, תוחלת החיים של הבוגרים הייתה כשבוע ופחות.

גידול במעבדה ומידע שנאסף בשדה העלו שמין זה ניזון ממגוון מארחים עם העדפה ברורה למינים מתת־המשפחה Polygonoideae (בהם נכללים הסוג ארכובית וחומעה). הסוג אמיך נמצא בין הפחות מועדפים. המחקר גם שלל פונדקאים אחרים שהוזכרו בספרות אבל לא נאכלו במעבדה. לאור המידע שנאסף הומלץ להימנע מלהשתמש במודד הארכובית כמדביר של האמיך הפולש באוסטרליה.

אחד מהכללים בהדברה ביולוגית יעילה היא ספציפיות. אם המדביר אינו ספציפי, עוצמתו נחלשת מאוד, מה גם שהוא עשוי להפוך בעצמו למזיק של מינים מקומיים ממשפחת הארכוביתיים שאינם נחשבים לבעייתיים.

Host plant specificity and biology of Rhodometra sacraria (L.) (Lepidoptera: Geometridae) in South Africa, Scott JK, Way MJ. 1989, Journal of the Entomological Society of southern Africa. 52: 245-251
http://de.wikipedia.org/wiki/Rhodometra_sacraria

Comments are closed.