מודד האשל Chiasmia aestimaria

כשמדובר בכישורי הסוואה, משפחת המודדים מספקת עושר אדיר בתחפושות וכישורי היטמעות בסביבת החיים. הסוואה אינה מתבטאת רק בהיבט החזותי ולא פעם היא משולבת בהתנהגות מתאימה המחזקת את הדימוי המוטעה. היא יכולה להיות גם כימית כאשר החרק מפריש ריח המטעה לחשוב שהוא משהו אחר.

מודד האשל Chiasmia aestimaria הוא אחד ממספר פרפראים המתפתחים על עצי אשל, והזחל מצליח להידמות בהצלחה לא קטנה לעלוות האשל בניסיון להימנע מטורפים.

רשומה זו מספקת היכרות קצרה עם פרפראי שכיח. המוכר בעיקר בזכות הבוגר המגיע לעיתים קרובות לתאורה מלאכותית ופחות מהזחל שכאמור מטמיע את עצמו בבית הגידול בהצלחה יתרה.

משפחת המודדים Geometridae מונה למעלה מ־30,000 מינים ברחבי העולם. בישראל מוכרים כמה מאות. הם מתפתחים על מגוון אדיר של פונדקאים; החל מחד־שנתיים וכלה בעלוות עצים. רבים מהמינים הם מונופאגים הניזונים על מין אחד של צמח או אוליגופאגים הניזונים על מספר מוגבל של מינים, לרוב מאותה משפחה או מינים ממשפחות קרובות בעלי תכונות כימיות דומות. יש גם מינים פוליפאגים הניזונים על מגוון מינים ממשפחות צמחים שונות.
הסוג Chiasmia מונה למעלה מ־260 מינים, רובם מתפתחים על צמחים מעוצים, בעיקר עצים. בשל הספציפיות של חלק מהמינים בסוג הם מהווים פוטנציאל לשמש כמדבירים ביולוגים כנגד צמחים פולשים במקומות שונים בעולם.
Chiasmia aestimaria

בישראל מוכרים בסוג שני מינים. המין הנוסף הוא Chiasmia syriacaria. הבוגרים של שני המינים דומים למדי. על Chiasmia syriacaria ידוע מעט מאוד. התפוצה שלו משתרעת בעיקר על מערב אסיה והמזרח התיכון. הזחל מתפתח על הסוג שוש Glycyrrhiza והסוג ינבוט Prosopis.

לפני מספר שנים גידלתי מספר זחלים של Chiasmia aestimaria שנאספו על אשלים על מנת לזהות את מראה הבוגר. הצילומים מוצגים ברשומה.

אין ל־Chiasmia aestimaria שם רשמי בעברית. מאחר והוא אחד הבודדים מבין מיני המודדים המתפתחים על הסוג אשל בישראל, מרשה אני לעצמי, לשם נוחות הקריאה לכנות אותו 'מודד האשל'.

המין תואר למדע לראשונה בשנת 1809 על ידי החוקר Hübner בשם Geometra aestimaria, שם זה אינו תקף יותר כמו כן גם השם Godonela aestimaria, ושמות נוספים המופיעים עדיין באתרים שונים.

מודד האשל - זחל במנוחה מתחזה לענף
מודד האשל - זחל מוסווה על ענפי האשל

שם המין נגזר מיוונית. aestim משמעותו קיץ והסיומת aria פירושה קשור ל… שם שככל הנראה נועד להצביע על הקשר של המין לעונה החמה באירופה. שם הסוג Chiasmia ניתן על ידי (Hübner (1823 וגם הוא נגזר מיוונית ומשמעותו הסימן 'X'. לא מצאתי הסבר למשמעות השם בהקשר של תכונה או אפיון הנוגעים למין המודד על פיו תואר הסוג לראשונה.

מודד האשל הוא מין חובב חום, המצוי כדרך קבע באזורים חמים ולחים. התפוצה פליארקטית וכוללת את האיים הקנרים, צפון אפריקה (עד סנגל) והמזרח התיכון. באירופה הוא מצוי בדרום חצי־האי האיברי, בתפוצה מקומית בדרום אירופה לאורך הים־התיכון ובאיים. במזרח האזור הוא מגיע לאזור הבלקן ועד הודו, פקיסטן ואפילו מונגוליה.

לאחרונה מסתמנת באירופה מגמת הצפנה עד אזור האלפים של צרפת, שוויץ וגרמניה, כנראה בשל התחממות האזור והסתמכות על פונדקאים שניטעו בגני נוי ולצידי דרכים. האשל אינו מצוי בטבע בגרמניה. הוא מגיע גם כנודד מזדמן נדיר לאיים הבריטיים, בעיקר בדרום מזרח האי.

בית הגידול האופייני של המין הוא באזורי גידול של אשלים. בתי גידול לחים לאורך נחלים, מעיינות או סמוך לים. בישראל הוא מצוי במרבית חלקי הארץ, בעיקר בשפלת החוף ולאורך בקע הערבה, שקע ים המלח ובקעת הירדן.

המארחים המוכרים נמנים על סוגים לא קרובים: אשל Tamarix ומיריקה Myrica מהמשפחה Myricaceae. בישראל הסוג מיריקה מצוי כצמח נוי, לא ידוע לי האם בישראל מיני הנוי משמשים פונדקאים למין. בישראל, אשל היאור מהווה ככל הנראה את אחד הפונדקאים העיקריים.

מארחים הנמנים על שתי משפחות נפרדות המשתייכות לסדרות שונות מעלים שאלה מעניינת ועשויים להצביע על מכנה צר משותף כלשהו בין המשפחות, בדרך כלל כימי, המהווה משיכה לנקבה המטילה או החיוני להתפתחות הזחל. אם קיים כזה קשר בין המארחים של מודד האשל, אין בידי מידע.

בוגר במופע כהה.
בוגר במופע בהיר.

לא ברור כמה דורות מקיים המין בישראל, מאירופה דווח על שתי דורות כאשר בוגרים מופיעים באפריל-מאי וביולי-ספטמבר. ההתגלמות נעשית על הקרקע בתוך פסולת העלווה הנאספת מתחת לעץ, באזורים קרים הוא עובר בחורף דיאפאוזה בדרגת הגולם.

הזחל ניזון מהגבעולים הירוקים הנושאים עלים קצרים דמויי קשקשים, בעיקר מחלקים צעירים ורכים. רקמת האשל מכילה ריכוז גבוה של מלחים ואין הרבה בעלי־חיים הניזונים מעלוות האשל. מעניין אלו התאמות פיזיולוגיות ואולי התנהגותיות יש למין זה בכדי להתמודד עם סוגיית המלחים במזון?

נראה שעיקר הפעילות של הזחל יומית, זאת על סמך תצפיות בלילה, אז לרוב קל למצוא אותו עם פנס, כאשר הוא נראה 'ישן' על גבעול בתנוחת ענף או תלוי ממנו על קור קצר. היתלות על קור היא התנהגות מוכרת מזחלים שונים של פרפראים, ככל הנראה נועדה להתמודד עם טורפים כמו נמלים פעילות לילה שאינן יכולות לנוע על הקור ולהגיע לזחל המהווה טרף קל עבורם.

תבנית הצבעים של גוף הזחל מהווה התאמה מעולה לגבעולי האשל בעלי הקשקשים. צבע רקע הגוף הירוק מעוטר כתמים בהירים, היוצרים אשליית אור וצל של קשקשי האשל. ראו בתמונה למעלה.

הבוגר (מוטת כנפיים 25-21 מ"מ) הוא פעיל לילה הניזון מצוף של פרחים הפתוחים בלילה. את שעות היום מבלים הבוגרים בחסות העשביה סמוך לקרקע. צבע הכנפיים מגוון בין הפרטים השונים ומקנה להם הסוואה טובה מאוד בין העשבים המתייבשים.

המין אינו מצוי בסכנה, אולם לאור האורבניזציה המהירה באזורים שונים של ישראל הגורמת להיעלמות עצי אשל מהשטחים הפתוחים הוא עשוי להתמעט באזורים שונים של הארץ, בעיקר באזור שפלת החוף.

Comments are closed.