נביס ירוק Nabis viridis

מה זה: קטן, ירוק ובעל זוג אנטנות על הראש? זה נביס כמובן. ומה זה נביס? בשביל זה אנחנו פה. להכיר את נביס או יותר נכון, נביס ירוק.

נביסיים Nabidae היא משפחה של פשפשי יבשה טורפים. משפחה בגודל קטן המונה כ־400 מינים בכל העולם, בעיקר באזורים טרופיים. בישראל מוכרים להבנתי 3 סוגים הכוללים כ־7 מינים. 
נביסיים הם טורפים זריזים ואקטיביים, פעילי יום, חלקם פעילי לילה, הצדים פרוקי־רגליים רכים, לעיתים בגודל העולה על גודלם שלהם ולא בוחלים בקניבליזים. ידוע על מספר מינים המגוונים, בדרגות הצעירות, גם במזון מהצומח, כנראה בעיתתות של עקת נוזלים או מזון. נמצא שדיאטה ממושכת כזו לא מאפשרת להם להשלים את מחזור ההתפתחות.

יש מינים הנחשבים כמדבירים ביולוגיים טובים בשל העדפתם לחרקים מזיקי חקלאות, אולם עדיין לא נעשה בעניין שימוש מסחרי. באביב הנקבות מטילות את הביצים לתוך רקמת הצמח (עלה או גבעול). מחזור החיים מביצה עד בוגר הוא כחודש (בתנאים אופטימליים של טמפ' וזמינות מזון). חריפה נעשית בדרגת הבוגר.
נביס ירוק מצוייד ברגליים קידמיות חזקות המצויידות בזיפים חדים העוזרים לאחוז בטרף בזמן הלכידה והאכילה. הנביס מצוייד בחדק דמוי דקר המאפשר חדירה לתוך רקמת הקורבן ומציצת לשדו.
בתמונה נימפה (דרגה צעירה) של נביס ירוק. הנימפות טורפות בעיקר דרגות צעירות של חרקים אחרים שאינן זוכות להתרבות. כך עוזרות לווסת אוכלוסיות של חרקים שונים כולל מזיקי חקלאות.
תמונה מעניינת המראה נביס ירוק (בוגר) מחדיר לכאורה את החדק לרקמת האשל. האם גם המין הזה מגוון את התפריט במוהל צמחי או סתם מוצץ את טל השחר או מדובר רק בצירוף מקרים כלשהו? מעניין.

אחד המינים הנפוצים בארץ אם כי די סמוי מהעין הוא נביס ירוק Nabis viridis. מין ים־תיכוני, הנפוץ גם לאורך הערבה עד אילת. נביס ירוק פעיל  על עצי אשל, לרוב אשל היאור. גודלו וצבעיו מקנים לו הסוואה מעולה בין עלי האשל וגם לעין מנוסה קשה מאוד למצוא אותו. הגודל המרבי 7-6 מ"מ לא מקל על העניין.

אחד המינים הנפוצים בארץ אם כי די סמוי מהעין הוא נביס ירוק Nabis viridis. מין ים־תיכוני, הנפוץ גם לאורך הערבה עד אילת. נביס ירוק פעיל על עצי אשל, לרוב אשל היאור. גודלו וצבעיו מקנים לו הסוואה מעולה בין עלי האשל וקשה מאוד למצוא אותו גם לעין מנוסה. הגודל המרבי 7-6 מ"מ לא מקל על העניין.
נביס ירוק בוגר. שימו לב לגודלו ביחס לאצבעות. לא פלא שקשה למדי לאתר אותם על האשלים

מרבית התמונות צולמו במהלך השנים 2006-7 בשלהי הקיץ באזור החוף. אם רוצים לצפות בפשפש זה מוטב לחפש אותו על עלווה צעירה וירוקה או על הפריחה. אתרים אלה מושכים חרקים הניזונים מהאשל ושם סביר שהנביס יחפש את המזון.

Comments are closed.