ספרות אנטומולוגית בעברית

רשימת ספרי עיון ומדריכים מומלצים בשפה העברית העוסקים בתחום האנטומולוגי בכלל ובפאונה הישראלית בפרט. הרשימה מבוססת על הספרייה הפרטית וספרות שניתן להשיג כחדשה (מיעוטה) או כיד־שנייה (רובה, חלקה נדירה). הרשימה כמעט ולא כוללת ספרות מתורגמת לעברית, הפונה בעיקר לילדים ונוער, אלא אם יש בה ערך לימודי משמעותי. זו אינה רשימה מושלמת, אם יש בכלל כזו?
 
עם הזמן אוסיף ספרים נוספים שאמצא כמתאימים לחובב הישראלי. הנכם מוזמנים להמליץ (בתגובות) על ספרים נוספים לרשימה העונים על הקריטריונים הנ"ל.
 
בהשוואה להיקף הספרות האנטומולוגית הלועזית, ובמיוחד ספרות הפונה לחובבים, הרשימה להלן דלה למדי. הסיבות לכך רבות וכוללת בעיקר שוק מקומי קטן שאינו מאפשר הפקת ספרות מושקעת במחירים שווי נפש ומחסור בכותבים מומחים היכולים לגשר בין הידע האקדמי וכתיבה עבור ציבור חובבים שאינו בקיא בשפה האקדמית.
ספרות אנטומולוגית בעברית ניתן לחלק לארבע קבוצות עיקריות:
 
ספרות אקדמית – ספרים שנכתבו עבור האקדמיה. עוסקים בעיקר בצד הטקסונומי (רשימות מינים) של הפאונה המקומית ופחות בידע אקולוגי. ידע אקולוגי / ביולוגי על מינים רבים, אם קיים, מפורסם בדרך כלל באנגלית במאמרים מדעיים המופיעים במגזינים אנטומולוגיים בינלאומיים.
ספרות זו מופיעה על רוב באנגלית ומפורסמת בעיקר בחו"ל, את חלקה ניתן לרכוש רק דרך הרשת, מהמפיצים הראשיים ועלות רוב הספרים מאות שקלים ויותר.
 
ספרות פסאדו־אקדמאית – ספרות הנכתבת עבור הקהל הרחב ואנשי מקצוע, רובה בעברית. עוסקת פחות בסיסטמטיקה ויותר בצד האקולוגי הפאוניסטי והביולוגי של מינים שונים או קבוצות טקסונומיות מוגדרות או עוסקת בנושאים רחבים המשותפים לפרוקי־רגליים רבים. למשל פרוקי־רגליים ארסיים.
 
ספרות לימודית – ספרות שנועדה לשמש תלמידי מגמות ביולוגיות, סטודנטים, חקלאים וכל מי שעיסוקו נוגע לחרקים ופרוקי־רגליים. ספרות כזו עוסקת באנטומולוגיה הבסיסית ביותר; החל מהכרת מבנה החרק ומערכות הגוף שלו וכלה באקולוגיה וביולוגיה של הקבוצות השונות. ספרים העוסקים בהקשר החקלאי נוגעים גם בנושאי מניעה והדברה של מזיקי חקלאות. האחרונים יכולים להכיל מידע רב על מינים נפוצים יותר ופחות, מינים שאינם נזכרים בספרות כללית אחרת.
 
ספרות עממית – כוללת גם מדריכים שונים המבוססים על זיהוי בתמונות או ספרות העוסקת בידע כללי על חרקים או על קבוצות ספציפיות, לעיתים פרוקי־רגליים המשמשים כחיות מחמד או המגודלים לצורך לימודי. המידע בדרך כלל מצומצם ולעיתים אינו כולל שמות מדעיים.
 
לא תמיד ניתן לשייך ספר מסוים לקטגוריה אחת והשתייכות ספר כזה או אחר לא מעידה על איכותו המדעית, הלימודית או הציבורית. חלק מהספרות הקיימת הודפסה לפני עשרות שנים, העברית שם ארכאית משהו, הידע אינו עכשווי וחלק מהשמות העבריים והמדעיים אינם מעודכנים. ועדיין חלק מהמידע המופיע שם הוא הטוב מסוגו או היחיד הקיים. כך שגילו של ספר לא יעיד בהכרח על איכותו. לחלק מהספרות ערך היסטורי, במיוחד עבור מי שמתעניין גם בהיסטוריה של המחקר המדעי האנטומולוגי בישראל, בהיסטוריה של השמות ובאנשים מאחורי הידע.
 
ריכוז גדול של מאמרים מעניינים, חלקם נדירים, על חרקים, עכבישנים ופרוקי־רגליים אחרים אפשר למצוא גם בעלוני 'טבע וארץ' של החברה להגנת הטבע, במיוחד במהדורות הראשונות משנות 60-50 של המאה הקודמת שיצאו בהוצאת "ספריית השדה" (הטבע והארץ). חוברות אלו נאגדו לכרכים ונמצאים בספריות שונות.

חסרי-חוליות יבשתיים

החי והצומח של ארץ־ישראל - כרך 2

מוקדש להכרות עם מגוון חסרי-חוליות יבשתיים בישראל: עקרבים, עכבישים, עקרבישים, עכשובים, זוטקרבים, רגלבישים, אקריות, סרטנים יבשתיים, מרבי רגליים, חלזונות, נמטודות, שלשולים. מכיל מידע כללי על הביולוגיה והאקולוגיה של הקבוצות השונות. מציין משפחות חשובות בכל סדרה. כולל מידע ותמונות של מינים נפוצים וחשובים. יש להתייחס למידע הטקסונומי בזהירות, מאז פרסום הכרך מינים רבים עברו רביזיה סיסטמתית; עודכנו שמות מדעיים ושיוך ברמות טקסונומיות שונות. חלק מהשמות המדעיים מאוייתים בשונה מהמקובל כיום.


גרשם לוי
עורך
משרד הביטחון, ההוצאה לאור1982
סקירה סגירה

החרקים

החי והצומח של ארץ־ישראל - כרך 3

הספר כולל סקירה כללית על קבוצת החרקים (אנטומיה, פיסיולוגיה והתנהגות), מידע על הביולוגיה והאקולוגיה של הקבוצות השונות ומציין את המשפחות החשובות בכל סדרה. כולל מידע ותמונות של מינים נפוצים וחשובים. יש להתייחס למידע הטקסונומי בזהירות, מאז פרסום הכרך מינים רבים עברו רביזיה סיסטמתית; עודכנו שמות מדעיים ושיוך ברמות טקסונומיות שונות. חלק מהשמות המדעיים מאויתים בשונה מהמקובל כיום.


יהושע קוגלר
עורך
משרד הביטחון, ההוצאה לאור1989
סקירה סגירה

מדריך שדה לעקרבי ישראל

מהדורה ראשונה

מדריך שדה עדכני ומפורט הכולל את מרבית המינים של עקרבי ישראל (למעט מינים שתיאורם טרם הושלם נכון לזמן הדפסת המדריך). המדריך מספק היכרות ראשונית עם עקרבים, משפחות העקרבים בישראל, מפתח מינים בתרשים זרימה על פי סימני שדה וטבלת תמונות השוואתית של מינים דומים. המדריך מקדיש לכל מין 2 עמודים הכוללים תמונה, תיאור כללי, תפוצה ובית גידול ואיזכור מינים דומים. שמות העקרבים במדריך עוקבים אחר הוועדה למונחי זואולוגיה של האקדמיה ללשון עברית. חלקם שונים מאלו המופיעים בספרות קודמת. מדריך חובה לכל חובב טבע, מדריכי טבע ומורי טבע ומורי דרך.


אוהד יהלומי, יורם צביק, אסף צוהר ואפרת גביש-רגבמחברים
רשות שמורות הטבע2018
סקירה סגירה

עקרבים, עכבישים וקרוביהם בישראל

מדריך מקיף על עכבישני ישראל בדגש עקרבים ועכבישים. כולל סקירה של מרבית המשפחות החשובות, מאות צילומים ומידע אינפורמטיבי עדכני על מינים חשובים או מעניינים שכדאי להכיר בשדה וגם בבית. שמות המינים בספר לא עוקבים בהכרח אחר הוראת האקדמיה ללשון עברית.


פנחס אמתי, דני סימוןמחברים
כתר2018
סקירה סגירה

אורחים לא קרואים

עטיפה_-_אורחים_לא_קרואים(2)_jpg

סקירה ביולוגית ואקולוגית, מלווה בתצלומים רבים, של בעלי חוליות, חרקים ופרוקי-רגליים אחרים המופיעים במשכנות אדם. כתוב בשפה בהירה וציורית ומתאים לכל מי שרוצה להכיר קצת יותר לעומק תושבי קבע ואורחים המגיעים לבתים שלנו. שמות המינים בספר לא עוקבים בהכרח אחר הוראת האקדמיה ללשון עברית.


פנחס אמתי מחבר
עם עובד 1982
סקירה סגירה

זהירות עקרבים

סקירה תמציתית ועניינית על הביולוגיה והאקולוגיה של סדרת העקרבאים. על הקשר בין עקרבים והאדם, נגיעה בפולקלור ומידע על גידול.


פנחס אמתי
מחבר
מודן1996
סקירה סגירה

החי מתחת לאבן

עולם קטן ואפלולי שגגו אבן וגבולו אור

סקירה ביולוגית ואקולוגית המלווה בתצלומים רבים של חרקים ופרוקי-רגליים אחרים השוכנים מתחת לאבנים ובבתי גידול אפלים. כתוב בשפה בהירה וציורית ומתאים לכל מי שרוצה להכיר קצת יותר לעומק את החיים מתחת לאבן. שמות המינים בספר לא עוקבים בהכרח אחר הוראת האקדמיה ללשון עברית.


פנחס אמתי, דני סימון
מחברים
עם עובד
1985
סקירה סגירה

מדריך החרקים בישראל

ופרוקי רגליים אחרים

מדריך שדה שימושי המאפשר זיהוי בתמונות של כ 300 מינים של חרקים, עכבישים, עקרבים, נדלים וסרטנים. המפתח הראשי מתבסס על בית הגידול (מקום המחייה): שוכני צמחים, שוכני קרקע, חובבי אפלולית ושוכני מים. מידע אקולוגי בסיסי ביותר. ספר מומלץ לכל חובב חרקים מתחיל. שמות המינים בעברית שבספר אינם עוקבים בחלקם אחר הוראת האקדמיה ללשון עברית, מה שעשוי לייצר בלבול בקרב חובבים שאינם מכירים ספרות אחרת. חלק מהשמות המדעיים מיושנים.


פנחס אמתי
מחבר
כתר1987
סקירה סגירה