ספרות אנטומולוגית בעברית - המשך 2

מחיי החרקים

פרקים באקולוגיה, בביולוגיה ובפנולוגיה של חרקים בישראל

עוסק בגורמי הסביבה שבה מתפתחים חרקים וכיצד הם משפיעים על אורח חייהם וצורת הופעתם. הדוגמאות מתבססות על מינים מקומיים מתוך עבודות של חוקרים ישראלים. הספר עוסק בהליכי חיזור ורבייה, מחזורי הגלגול מדרגת הביצה דרך הזחל והגולם עד לבוגר, עצירת התפתחות, יחסי חרקים וצמחים, אויבים טבעיים ומחלות ועוד. כל זאת מההיבט האקולוגי. ספר חשוב לחובב שכבר רכש ידע אנטומולוגי בסיסי.


צבי אבידבמחבר
ע"ש י"ל מגנוס1980
סקירה סגירה

על פרוקי הרגל

יחסים, יצרים ותגובות

הספר כולל סקירה כללית על קבוצת החרקים (אנטומיה, פיסיולוגיה והתנהגות), מידע על הביולוגיה והאקולוגיה של הקבוצות השונות ומציין את המשפחות החשובות בכל סדרה. כולל מידע ותמונות של מינים נפוצים וחשובים. יש להתייחס למידע הטקסונומי בזהירות, מאז פרסום הכרך מינים רבים עברו רביזיה סיסטמתית; עודכנו שמות מדעיים ושיוך ברמות טקסונומיות שונות. חלק מהשמות המדעיים מאויתים בשונה מהמקובל כיום.


יחזקל ריבנאימחבר
מכון וולקני, בית דגן1977
סקירה סגירה

מעולם החרקים

עיבוד מתורגם לבני הנעורים בידי פנחס אוירבך של פרקים אחדים מתוך הספר זכרונות אנטומולגיים של החוקר הצרפתי בן המאה ה-19 פאבר. ספרון קטן (כ-150 עמוד) הלוקח את הקורא בשפה ציורית ופיוטית אל תוך עולמו של החוקר ועולמם של החרקים שהוא מסתכל עליהם. זה אינו ספר מדעי אבל המידע המצוי בו מרתק ומהווה חלון אמיתי לידע שהיום קשה למצוא. נכתב לנוער אבל ישבה לב של כל מבוגר שאוהב טבע וחרקים.


ז'אן אנרי פאברמחבר
עם עובד
1948
סקירה סגירה

זכרונות אנטומולוגיים

פרקים נבחרים (ושונים מהקודם) בתרגומו של חיים בן עמרם מתוך הספר זכרונות אנטומולגיים של החוקר הצרפתי בן המאה ה-19 פאבר. ספר קטן (כ-220 עמוד) הלוקח את הקורא אל עולמו של החוקר ועולמם של החרקים בהם הוא צופה. התרגום אינו פיוטי כשל אוירבך וגם ספר זה אינו מדעי אבל גם בו המידע מרתק ומהווה חלון אמיתי לידע שהיום קשה למצוא.


ז'אן אנרי פאברמחבר
עם עובד
1956
סקירה סגירה

תצפיות בטבע הארץ

עטיפה_-_אורחים_לא_קרואים(2)_jpg

המחבר היה מחנך ומורה לטבע שנהג לפרסם מאמרים ותצפיות בכתבי עת שונים. בספר מרוכזות מידע ותצפיות של המחבר פרי הסתכלות של עשרות שנים בטבע המקומי. הפרקים העוסקים בחרקים כוללים מידע על הצרעה המזרחית, טוואי הברוש, שבתאי השקד, זנב-סנונית, רפרף ההרדוף ופרק העוסק ביחסים שבין עכבישים לאדם. זו אינה כתיבה מדעית אך היא כוללת שפע מידע ותיאורים מיד ראשונה שנדיר למצוא בספרות חדשה יותר. בהחלט שווה עיון למי שמחפש מידע מזווית נוספת.


יעקב איציקוביץמחבר
ראובן מס ירושלים1969
סקירה סגירה

מזיקי צמחים בישראל

ספר מקיף (545 עמ') הסוקר את מזיקי החקלאות החשובים בישראל (בעת הוצאת הספר). כולל סקירה על רכיכות, חרקים, עכבישניים, זוחלים, עופות ויונקים. חלק מהמידע נוגע לאויביי מזיקים היכולים לשמש בהדברה ביולוגית. המידע כולל תיאור, סקירת מחזור חיים, תיאור נזקים ודרכי התמודדות.
למרות היותו ישן, חלק מהידע בו רלוונטי גם היום ובמיוחד הצד האקולוגי ומגוון המינים. למרות שהוא פונה בעיקר לחקלאים ומורים הרי הוא מספק ידע נדיר ומרוכז שלא מצוי בעברית במקומות אחרים על הביולוגיה של מינים רבים שמוצאים גם בטבע ובגינה. מומלץ מאוד לכל חובב מתקדם


צבי אבידבמחבר
ע"ש י"ל מגנוס1961
סקירה סגירה

מחלות ומזיקים בצומח

ספר (215 עמ') הסוקר מזיקי חקלאות חשובים בישראל (נכול לזמנו). ערוך לפי קבוצות גידולים. לא מקיף כמו הקודם אבל ממוקד מאוד בתחום של זיהוי מזיקים והטיפול בהם. יש בו שפע תמונות ש"ל שיכולת לסייע בזיהוי חרקים מזיקים. יועד לחקלאים אבל יכול לסייע לכל אנטומולוג חובב.


י. פרץ, יעקב גרוסמחברים
הוצאת המשק החקלאי1989
סקירה סגירה

מזיקי עצי פרי הסובטרופיים בישראל

ספר מקיף (285 עמ') הסוקר מזיקי חקלאות חשובים בענף גידול עצי פרי סובטרופיים בישראל. מספק תיאור ביולוגי ואקולוגי של מזיקים בהם אקריות וחרקים וכן מידע על הנזקים ואוייבים טבעיים. כולל גם מידע כללי על הקבוצות השונות כמו רבייה, הפצה, תזונה התנהגות ועוד. בסוף הספר מרוכזות תמונות בצבע של מרבית המינים המוזכרים בספר. אומנם הספר מיועד לחקלאים אבל יכול לשרת היטב כל חובב חרקים בשל המידע הרב שיש בו שלא מצוי בעברית בספרות אחרת.


אליהו סבירסקי, מנס ויסוקי, יהונתן יזהרמחברים
מועצת הפירות2002
סקירה סגירה

מגדיר לחרקי הכותנה בשראל

מגדיר לחרקי הכותנה בישראל

ספר מקיף (128 עמ') הסוקר מזיקי חקלאות חשובים בענף הכותנה בישראל. מספק תיאור ביולוגי ואקולוגי של מזיקים בהם אקריות וחרקים וכן מידע על הנזקים ואוייבים טבעיים. מלווה בתמונות צבע של כל המינים המוזכרים בספר. מטרתו העיקרית הינה לאפשר לפקח המזיקים בכותנה לזהות את המינים אותם הוא פוגש בשדה. עם זאת הוא יכול לשרת היטב כל חובב חרקים בשל המידע המרוכז שיש בו על חלק מהמינים שלא מצוי בעברית בספרות אחרת.


אמנון פרידברג, איאן סוסמן, פיני קפלןמחברים
דביר כזמן, המועצה לייצור ושיווק כותנה1989
סקירה סגירה

ספר החרקים לחקלאי

אולי הספר העברי הראשון שעסק ביסודות האנטומולוגיה וחיי החרקים. כתוב בעברית של פעם ומנוקד. למרות השפה הארכאית הרי שההסברים בו בהירים וממצים. אני מצאתי אותו, במידה רבה, קריא יותר מהרבה ספרים מודרניים. עוסק באנטומולוגיה בסיסית, קצת אקולוגיה של חרקים (שני הנושאים הכי שווים), סקירה של קבוצות חרקים חשובות בישראל (לא רלוונטי), מזיקי חקלאות ודרכי הדברה (מיושן ולא רלוונטי אבל מהווה חלון היסטורי לחקלאות המודרנית המוקדמת בארץ ישראל).


ש. בודנהיימר, צ. קליןמחברים
אמנות1935
סקירה סגירה

מזיקי הפלחה והמספא במזרח התיכון

ביסודו זה ספר אנטומולוגיה שימושית לחקלאי אבל לא רק. שפע המידע שבו, גם אם קצת ישן ולא מעודכן מתאים בהחלט לכל אנטומולוג מתחיל ומתקדם. הספר כולל יסודות באנטומיה ופיסיולוגיה של חרקים, טקסונומיה, אקולוגיה של חרקים, הדברה וסקירת מינים מזיקים – חלקם מינים שאפשר לפגוש בכל סיור שטח במקומות שונים בישראל. מומלץ להשלמת ידע לחובבים מתקדמים.


יחזקל ריבנאימחבר
ספריית השדה1960
סקירה סגירה

מזיקי גן הירק בארץ־ישראל

ספר הדרכה (134 עמ') לחקלאי הסוקר את מזיקי גן הירק החשובים בישראל. הספר בנוי כמגדיר עפ"י אפיון הנזק לצמח. כולל סקירה תמציתית של חרקים, עכבישנים ועוד בע"ח. הפרק העוסק בהדברה לא רלוונטי לימינו.
אומנם ישן מאוד והמידע בו בסיסי ולעיתים לא מעודכן אבל הוא עשיר בתמונות ש"ל ואיורים שחסרים בספרים אחרים ובשל כך הוא מהווה ידע משלים לספרות אחרת.


ה. צ. קליןמחבר
הסוכנות היהודית, התחנה לחקר החקלאות1941
סקירה סגירה