ספרות אנטומולוגית בעברית - המשך 3

מזיקי צמחי הנוי בארץ־ישראל

ספר הדרכה (135 עמ') הסוקר את מזיקי עצי הנוי החשובים בישראל. כולל סקירה תמציתית של חרקים, עכבישניים ועוד בע"ח. כולל התייחסות לעצי נוי והמזיקים הספציפיים שלהם. הפרק העוסק בהדברה לא רלוונטי לימינו.
אומנם ישן מאוד והמידע בו בסיסי ולעיתים לא מעודכן אבל הוא עשיר בתמונות ש"ל ואיורים שחסרים בספרים אחרים ובשל כך הוא מהווה ידע משלים לספרות אחרת.


צבי אבידבמחבר
ספריית השדה1949
סקירה סגירה

מזיקי ההדר בארץ־ישראל

ספר הדרכה לחקלאי (215 עמ') הסוקר את מזיקי עצי ההדר החשובים בישראל. כולל סקירה תמציתית של חרקים, עכבישניים ועוד בע"ח. קצת על הדברה ביולוגית בראשית דרכה בישראל, הפרק העוסק בהדברה כימית לא רלוונטי לימינו.
אומנם ישן מאוד והמידע בו בסיסי ולעיתים לא מעודכן אבל הוא עשיר בתמונות ש"ל ואיורים שחסרים בספרים אחרים ובשל כך הוא מהווה ידע משלים לספרות אחרת.


ה. צ. קליןמחבר
ספריית השדה1940
סקירה סגירה

מחלות ומזיקים בצמחים

ספר לימוד המיועד לתלמידי הכיתות הגבוהות הלומדים מדעי החיים וחקלאות. הספר מתאר כיצד חרקים ופטריות פוגעים בגידולים חקלאיים. מספק מידע תמציתי וענייני המגובה באיורים טובים, על המורפולוגיה והפיסיולוגיה של חרקים. יכול לשמש כספר עזר עבור מי שרוצה להכיר טוב יותר מורפולוגיה של חרקים מבלי להסתבך בתיאורים מסובכים ושפה אקדמאית. מספק רקע טוב לקונפליקטים בין האדם לעולם החי


אסתר אבידע, ש. פאפומחברים
משרד החינוך1961
סקירה סגירה

חרקים מזיקי מחסן

(מהדורה נסיונית)

חוברת מקיפה (90 עמ') הסוקרת את מרבית מזיקי המחסן בישראל שהיו ידועים עד להוצאת הספר. כולל תיאור המינים (מקומיים ופולשים), ביולוגיה והנזק.


ש. נברו, ע. דונאי, ר. דיאסמחבר
משרד החקלאות, מרכז וולקני, המח' לאיסום, בית דגן1991
סקירה סגירה

זואולוגיה א'

חסרי־חוליות (מהדורה מורחבת)
זואולוגיה א מרגולין

ספר יסודות הזואולוגיה של חסרי-חוליות הכולל מידע גם על פרוקי-רגליים יבשתיים וחרקים. ספר חובה לכל מי שרוצה להיכנס לעולם הזה מעבר להכרות בסיסית שמית על בסיס תמונה.


יהושע מרגולין, י.ל. פישלזוןמחברים
הקיבוץ המאוחד1975
סקירה סגירה

מחזור הצומח והחי בישראל

שני כרכים העוסקים במחזור העונות הים-תיכוני בישראל ובצמחים ובע"ח המופיעים בהם. אומנם הצד של החרקים צנוע אבל חשיבותו של הספר הוא בהכרות והבנת האקולוגיה של בתי הגידול ומחזור העונות המקומי. הכרות זו היא כלי חשוב לכל חובב טבע ואנטומולוג היוצא לשטח. שמות האורגניזמים מיושנים בחלקם אבל המידע האקולוגי יפה ברובו גם להיום. מומלץ לכל חובב מתחיל הרוצה להבין לרוחב את מחזור הצומח והחי של ישראל.


א. שמאלימחבר
מסדה1965
סקירה סגירה

נלך אל הנמלה

מדריך נמלים בישראל בטבע ומשכנות אדם

ספר מקורי של חוקר הנמלים יעקב עופר העוסק באורחות חייהן של הנמלים וסוקר את המינים החשובים והנפוצים בישראל.


יעקב עופר
מחבר
יובל עופר
2000
סקירה סגירה

נמלת הקציר בישראל

חוברת עיון העוסקת בסוג נמלת קציר בישראל. כוללת מגדיר בסיסי וחלקי ומידע על הביולוגיה והאקולוגיה של הסוג ומעט מאוד על המינים עצמם שבזמנו לא עבור תיאור מסודר וגם היום הסטטוס של חלקם לא ברור.


צבי אבידבמחבר
ספריית השדה
1968
סקירה סגירה

מדינת הטרמיטים

מדינת הטרמיטים

תרגום עברי לנוער של הספר Der Termitenstaat שיצא לאור בשנת 1931. הספר עוסק באקולוגיה והביולוגיה של הטרמיטים והיה אחד הראשונים לספק מידע מדעי על טרמיטים בפורמט לנוער. 61 עמודים, עם מספר איורים בש"ל. נחשב לספר נדיר.


וילהלם בלשה Wilhelm Bölscheמחבר
הוצאת סיני
1946
סקירה סגירה

החיים מתחת לאבן

ומתחת לקליפות העצים

סדרה של חוברות בשלושה כרכים העוסקת בפאונת החיים מתחת לאבן. מיועדת לסטודנטים לביולוגיה וכחוברת עזר להוראה. מספקת מידע על מינים חשובים כולל ביולוגיה, אקולוגיה, טקסונומיה וביבליוגרפיה.


שלמה מרון
מחבר
אורנים (הוצאה פנימית)1983
סקירה סגירה

בסוד העכבישים

ספרון קטן וצנוע העוסק בהכרות עם מיני העכבישים הנפוצים בישראל (איורים בסיסיים). כתוב בשפה ארכאית אבל בנימה אישית וציורית של חוקר האוהב את מושא מחקריו. אין הרבה מאוד מידע מעמיק אבל הוא פותח חלון יפה להכרות בסיסית עם האקולוגיה וההתנהגות של מינים חשובים. השמות בספר מיושנים וגם השמות המדעיים לוקים בחסר או אינם קיימים. עם זאת כל חובב מתקדם יכיר במהירות על מה מדובר. מומלץ מאוד לכל חובב עכבישים.


אמוץ כהן
מחבר
הקיבוץ המאוחד
1966
סקירה סגירה

עכבישים בארץ

חוברת המוקדשת לפאונת העכבישים של ישראל שיצאה כסיכום לקורסים שהעביר בזמנו פרופ' שולוב באוניברסיטה. אומנם חלק מהמידע הטקסונומי אינו עדכני אבל עדיין ניתן למצוא בה מידע חשוב בנוגע לתפוצה ותיאורים והתייחסות למינים שונים שלא רואים במקורות אחרים. חוברת נדירה בהדפסת סטינסל שיצאה לשימוש פנימי להוראה.


א. שולובמחבר
האוניברסיטה העברית בירושלים1943
סקירה סגירה