37 עובדות טרוויה על חרקים

1 קבוצת החרקים מציגה את המגוון הביולוגי הגדול ביותר המוכר למדע. עד כה תוארו למעלה מ-1,000,000 מינים של חרקים. מומחים מעריכים שקיימים לפחות פי 3-5 מינים ואולי יותר שעדיין לא תוארו או מוכרים כלל למדע.

2 עפ"י עדויות מאובנים משערים שחרקים החלו להתפתח לפני כ-400 מיליוני שנים, הרבה לפני עידן הדינוזאורים. החרקים המעופפים הראשונים הופיעו לפני כ-350 מיליוני שנים, והם שלטו יחידים במרחב האווירי עוד כ-100 מיליוני שנים.

3 חרקים מהווים כ-70% מכלל המינים הידועים בעולם החי. חוקר אנגלי אמד את מספר פרטי החרקים במיליארד מיליארדים. פירושו של דבר שעל כל אדם אחד בכדה"א יש 200 מליון חרקים. צפיפותם הממוצעת היא כ-200 מיליארד פרטים לכל קילומטר רבוע של יבשה.

4 מרבית החרקים חיים כיחידים. ברם, בקבוצות רבות אפשר למצוא דרגות שונות של חברתיות כאשר השיא מצוי בקרב הדבוראים והטרמיטים.

5 חוקרים סוברים שכ-30% מהביומאסה של החי באגן האמזונס הן נמלים, המהוות כ-10% מהביומאסה העולמית. עוד 10% מהביומאסה העולמית תופסים הטרמיטים. עפ"י החוקרים, חרקים חברתיים מהווים כ-20% מסה"כ הביומאסה של בע"ח בעולם.

6 חרקים מתקיימים כמעט בכל בית גידול אפשרי; כולל עמוק בקרקע, באזורי הקטבים, במערות עמוקות ובשיאי הרים. יש המתפתחים במי ים, בשלוליות נפט גולמי ובמי מעינות חמים (48 מעלות). יש המעבירים את כל או מרבית חייהם כטפילים על אורגניזמים אחרים כולל עלינו.

7 חרקים מתקשרים עם הסביבה בכל מגוון החושים האפשרי. ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש. כולל שימוש בערוצי מידע שאינם זמינים לאדם כמו אור על סגול (UV) או תת-אדום (IR) ותדרי קול הגבוהים או הנמוכים מכושר השמיעה של האדם.

8 חרקים ניזונים מכל חומר אורגני אפשרי: חי או מת כולל דונג דבורים, חומר קרני (צמר, ציפורניים, שיער), תאית ועוד. במקרים של מזון קשה לעיכול הם נעזרים בסימביונטיים החיים בקרבם לצורך קבלת מרכיבי מזון החיוניים להתפתחותם.

9 המצאת הגלגל מיוחסת לתרבות מסופוטמית מלפני כ-5000 שנים. אבל הקונספט של שימוש בגלגל פותח כבר לפני מיליוני שנים על-ידי כמה מינים של חיפושיות זבל היוצרות כדור זבל המגולגל לקן ברוורס בעזרת הרגליים האחוריות.

10 חרקים היו הראשונים להשתמש בכלים (שימוש בחפץ למטרה השונה מייעודו המקורי). צרעות מסוג צרחוליות אוטמות את פתח המחילה בעזרת חלוקי אבן קטנים. יש נמלים המשתמשות בזחלים שלהן, המייצרים משי, לתפור עלים לשם בניית קינים. נמלים משתמשות בחלקי ענפים ועלים כדי לתמוך במבנה הקן. זחלים של חרקים אחדים מדביקים לגופם שיירי מזון כדי להסוות את עצמם מטורפים. והדוגמאות עוד רבות.

11 חרקים היו החקלאים הראשונים. מינים שונים של נמלים וטרמיטים מגדלים בקינים פטריות על מצע אורגני (מעלים לעוסים של צמחים או הפרשות) ומשתמשים בהן להזנת חברי הקהילה.

12 חרקים היו החלוצים להשתמש בלוחמה כימית. הן עבור הגנה פסיבית ואקטיבית  והן לשם ציד אקטיבי של מזון. כימיקלים רבים שמוצאם מחרקים משמשים כבסיס לפיתוח תרופות ובתעשיות הכימיות השונות.

13 חרקים היו הראשונים להשתמש במערכות מיזוג אוויר. מיליוני טרמיטים המאכלסים קן אחד מייצרים חום גבוה מאוד העלול להרוג אותם. טרמיטים פתחו הנדסת מחילות המאפשרת סילוק אוויר חום וכניסת אוויר קריר. טכנולוגיה זו המכונה קירור פאסיבי משמשת בהנדסת בנייה מודרנית לחיסכון באנרגיית קירור וחימום מבנים. יש נמלים המווסתות את טמפרטורת פנים הקן בעזרת חסימה מבוקרת של הפתחים בעזרת פסולת עלים. צרעות ודבורים מקררות את הקינים בעזרת הרטבת מצע הקן וקירורו ע"י נידוף המים, העיקרון עליו מבוסס המצנן מדבר (דזרט קולר).

14 חרקים בבתי גידול ארקטיים או אלפיניים היו הראשונים לפתח חומרים מונעי קפיאה (אנטיפריז) כדי להתמודד עם התגבשות קרח בתוך גופם. הפיתרון הנפוץ הוא שימוש באתילן גליקול המשמש גם כיום כמונע קפיאה ברכבים.
15 חרקים היו הראשונים להשתמש בצבעים פיזיקאליים (לא על בסיס פיגמנט) הנוצרים בדרך של התאבכות אור מבעד למבנים מיקרוסקופיים המצויים על גבי מעטה הגוף או הכנפיים. כיום מנסים לפתח טכנולוגיות צבע המבוססות על עיקרון זה כדי להשיג צבע איכותי שאינו דוהה ואינו מצריך שימוש בכימיקלים המסוכנים לסביבה.

16 פוטנציאל כושר הריבוי של חלק מהחרקים הוא בלתי נתפש. החוקר (1911) Hodge חישב ומצא שזוג זבובי בית, אם יתחיל להתרבות באפריל ואם כל צאצאיו יתפתחו לבוגרים ויתרבו אף הם, יעמיד באוגוסט 191,010,000,000,000,000,000 צאצאים. הוא חישב גם שיש בכמות זבובים זו לכסות את כדור הארץ בשכבה של כ-14 ס"מ. למזלנו כושר ההתרבות של חרקים מוגבל ע"י תנאי האקלים, אויבים טבעיים, מחלות וכו' ולכן אין סיכוי שנוכל לחזות בתרחיש אימה שכזה. עם זאת חישוב תיאורטי זה מדגים לנו מה חרקים מסוגלים לעשות כאשר מופרים בטבע איזונים דנמיים שההתפתחו במהלך מיליוני שנים.

17 בחרקים רבים, כדוגמת זבובים ופרפרים, חלק מאיברי הטעם מצויים בפיסות הרגליים. כאשר זבוב נוחת על מצע מזון הוא מקבל מידע ראשוני על מהות וטעם המזון.

18 זכרים של עשים מסוגלים להריח פרומוני מין של נקבות ממרחק של עשרות ק"מ ולעוף לנקודה המדויקת בה ממתינה הנקבה.

19 על-מנת לייצר כפית אחת של דבש, דבורי דבש צריכות לאסוף צוף מ-2000 פרחים. במחזור חיים ממוצע של דבורה אחת. פועלת מייצרת כפית וחצי של דבש.

20 סך כל המרחק שדבורים עוברות בייצור חצי קילו דבש שווה בקירוב להקפת כדור הארץ פעמיים.

21 כל שנה חרקים מכלים כשליש מהיבול החקלאי של כלל האנושות.

22 ארבע חיפושיות ממשפחת המושיתיים ומיכל כנימות נשלחו לחלל כחלק מניסוי על כוח כבידה אפס. למרבה ההפתעה הצליחו המושיות לטרוף את הכנימות למרות תנאי חוסר המשקל.

23 שפיריות במינים אחדים מסוגלות לעופף במהירות של כ-30 קמ"ש. הן גם מסוגלות לעוף הצידה, אנכית ואפילו לאחור.

24 עיניים מורכבות של שפיריות מכילות עד 30,000 עיניות כל-אחת. בזבוב הבית נמצא רק כ 4000 עיניות בכל עין.

25 תנשמית (עש) מהסוג Calyptra sp. המצויה בדר' מז' אסיה ניזונה מצוף וגם מדם של יונקים. חדק המציצה הוא כה נוקשה וחד עד כי הוא מסוגל לחדור מבעד לעור של תאו המים ההודי או אייל.

26 בוגר של פשפש המיטה מסוגל לחיות עד שנה ללא מזון.

27 ביצת החרק הגדולה ביותר שייכת למקלון מלאזי. אורכה 1.3 ס"מ. ארוכה יותר מבוטן.

28 החרק המכונף הקטן ביותר היא צרעה טפילה (Megaphragma caribea) מגאודלופ. אורכה הוא 0.10-0.17 מ"מ

29 סדרת החיפושיות Coleoptera נחשבת לקבוצת החרקים הגדולה ביותר, היא מונה למעלה מ-350,000 מינים מתוארים. אחת הסדרות הקטנות ביותר נקראת Zoraptera. היא מונה משפחה אחת וסוג אחד המכיל 34 מינים בלבד.

30 חיפושיות מהסוג גוליית .Goliathus sp (ממשפחת הזבליתיים) מאפריקה נחשבות לאחד החרקים הכבדים בעולם, משקלן 80-100 גרם. החיפושית הקלה והקטנה ביותר Nanosella fungi שוקלת 0.4 מ"ג ואורכה 0.20 מ"מ. החיפושית הארוכה ביותר היא היקרונית Titanus giganteus מדר' אמריקה, אורכה כ-18 ס"מ.

31 החרק הארוך ביותר הוא מקלון מבורניאו Phobaeticus chani. אורך הגוף  35.7 ס"מ ואורכו כולל הרגליים כ-56 ס"מ. החרק הזה הוא מין חדש למדע ותיאורו פורסם ב 2008. מוכרים פחות מ 5 פרטים באוספים מדעיים.

32 מוטת כנפיו של הפרפראי הגדול ביותר בעולם, עש ממשפחת התנשמיתיים היא 27-28 ס"מ.

33 פרעוש האדם מסוגל לנתר למרחק של כ-33 ס"מ וגובה של כ 18 ס"מ (בטמפ' של 28 מעלות). אורך הפרעוש 1-2 מ"מ ומשקלו כ-210 מיקרוגרם. תאוצת השיא של פרעוש מנתר היא כ-1350 מטר לשניה או כ-140 ג'י.

34 נמלה פועלת מסוגלת להניף ולשאת בעזרת הלסתות משקל הגדול עד פי-20 ממשקל גופה. אם אנחנו היינו חזקים במידה דומה, היינו יכולים להניף בקלילות 3 מכוניות ממוצעות.

35 מלכת טרמיטים (בחלק מהמינים) עשויה לחיות עד 15 שנים ולהטיל כל יום כ-30,000 ביצים.

36 כנפי יתושים נעות בקצב של 400-500 תנודות בשנייה. בשיא העולמי מחזיק ימשוש (Forcipomyia sp.) של כ-1000 תנודות לשנייה.

37 זחלי הימשוש Polypedilum vanderplanki מאפריקה מסוגלים לאבד עד 97% מנוזלי גופם בתקופת היובש ולחזור לחיים בבוא תקופת הגשמים. בניסוי מעבדה זחלים של המין הזה שרדו חשיפה להליום נוזלי (270- מעלות) למשך 5 דקות עם אפס אחוזי תמותה.