עיניים אדומות ולא מעייפות

לגמלי-שלמה שתי עיניים מורכבות גדולות (Compound eye) ו־3 עיניות (Ocelli) קטנות יותר. העיניים המורכבות מצטיינות בראייה של עצמים נעים במרחב, מיקומם האופטימאלי בראש הגמל שלמה מאפשר ראייה סטריאוסקופית ויכולת לאמוד מרחק אל הטרף. הראש מסוגל לנוע כ־180 מעלות לכל צד ולספק זווית ראייה כוללת של כ־300 מעלות.

העיניים הפשוטות הממוקמות על ה'מצח' בין העיניים המורכבות אינן מאפשרות ראיית עצמים אבל הן רגישות לשינויים קלים ביותר בעוצמות אור וככל הנראה מאפשרות לקבל מידע על שינוי הזמן במהלך היום. כמו כן הרגישות לאור מספקת גם רגישות לתנועה ברקע עקב שינויי עוצמת אור מהטלת צל (של טורף או מזון פוטנציאלי).

גמל-שלמה ירוק מיקום העיניים מאפשר לחרק להשיר מבט ולהשיג ראייה בינקולרית החיונית לחישוב אומדן המרחק כדי לצוד מזון ביעילות או להימנע מסכנות.

עין מורכבת בנויה מיחידות משנה הקרויות עיניות. כל עינית (אומטידה) מתפקדת כיחידה אופטית עצמאית. עין מורכבת של חרק טיפוסי נחלקת לאזורים בעלי תכונות ראייה שונות המתאימות לאורח החיים הטיפוסי של אותו חרק. עיניים מורכבות מטיבות להבחין בתנועה ובכיוון שלה. לחרקים יש קולטנים מיוחדים הרגישים לתנועה. תפישת התנועה אצל חרקים עולה על כושר האבחנה בצורות (אם הם בכלל מסוגלים לזהות צורות).

עיניים מורכבות של חלק מהמינים בגמלי-השלמה משנות צבע בתגובה לשינויים בעוצמת אור הסביבה. בחשיכה העיניים הופכות כהות יותר. בדרך כלל בגווני אדום/חום. מדוע? תופעה זו האופיינית לעוד חרקים פעילי לילה כמו ארינמלים זו סיקרנה אותי זמן רב. ולאחר חיפוש ברשת ובספרות ניתן לסכם בקצרה את הנושא והנה הוא לפניכם.

בחרקים פעילי דמדומים ולילה קיים מנגנון המאפשר לפיגמנטים שבדופן כל אומטידה לנוע כלפי מעלה, לעבר העדשה, כך מתאפשר לאור אלכסוני המגיע מהשוליים ועיניות סמוכות להגיע לתאי חישת האור גם שלא דרך עדשת העינית שלהם. 

בחרקים פעילי יום העיניים המורכבות מותאמות לנצל בצורה יעילה אור המגיע דרך העדשה בניצב לכל תאי חישת האור – עין אופוזיציונית. כדי למנוע זליגת אור מכל עינית הבונה את העין המורכבת לעינית שכנה, מוקפת כל עינית בפיגמנט החוסם אור אלכסוני, כך עינית רואה רק אור המגיע בניצב לה. מצב זה מספק חדות ראייה מכסימלית לכל עינית. 

במצב זה נוצרת חפיפת דימויים בעיניות סמוכות, חפיפה היוצרת מעין 'מגבר אור' ואיכות הראייה בתנאי אור קלוש משתפרת. מאידך, חפיפת דימויים מונעת יכולת הפרדה אופטימאלית ולכן חדות הראייה הכוללת פוחתת. עין כזו נקראת עין סופרפוזיציונית (superposition eye).
 
שליטה בריכוז הפיגמנטים סביב כל עינית ובאזורים שונים בעין המורכבת מאפשרת לקבל יחס הפרדה / ניצול אור אופטימאלי בהתאם לתנאי הראייה בזמן הפעילות.
באור דל עולה ריכוז הצבענים סמוך לעדשות ומקנה לעיניים צבע כהה יותר. באור חזק הצבענים נסוגים פנימה ולכן העין הופכת בהירה.
גמל-שלמה חיוור - Miomantis paykullii

מקורות נבחרים:

החרקים, מיכאל קוסטא, וקטוריה סורוקר, האוניברסיטה הפתוחה, מהדורה שניה 2006

Comments are closed.