עינפז ירוק Chrysoperla carnea

רבים ודאי מכירים אותו מ'מפגשים רומנטיים' תחת מנורת המרפסת, הכניסה לבית או תאורת הרחוב. אז מיהו אותו מעופף שקוף, ירקרק ובעל עיני זהב בורקות?

מדובר בארינמל קטן (20-12 מ"מ) המשתייך למשפחת העינפזיים Chrysopidae. משפחה הכוללת מינים ירוקים או חומים אשר הבוגרים שלהם ניזונים מטל-דבש והזחלים טורפים. למינים רבים חשיבות כלכלית חיובית שכן הזחלים שלהם טורפים מזיקים קטנים כגון: כנימות, תריפסים אקריות ועוד. הבוגרים מעופפים בדמדומים ובלילה ונמשכים לתאורה מלאכותית. הזחלים פעילים ביום ואולי גם בלילה.

עינפז ירוק Chrysoperla carnea הוא אחד המינים הנפוצים בישראל. הוא מצוי בכל ימות השנה, כאשר בחורף מצטמצמת האוכלוסייה לבתי גידול ירוקי־עד כמטעים, גינות נוי ובתי גידול לחים. באזורים קרים הם חורפים כבוגרים בפסולת צמחית מבודדת. באביב ובקיץ מופיעים בוגרים ברוב בתי הגידול ובאזורים חקלאיים לא מרוססים.

זהו מין בעל תפוצה עולמית רחבה – הולוארקטית – המצוי בצפון אמריקה, אירופה, צפון אפריקה ואסיה. כיום נוטים להפריד חלק מהאוכלוסיות למינים נפרדים והתפוצה של המין באזור שלנו לא ברורה.

עינפז ירוק בתקריב לעיניים - העיניים בורקות בצבעים מטאליים.

אחת התכונות המאפיינות מין זה והנפוצה בכלל אצל הרבה ארינמלים, היא עיניים גדולות הבוהקות בצבעים מטאליים בהם בולט הצבע הזהוב. העיניות (אומטידה) הבונות את העין המורכבת בארינמלים הן מטיפוס עין סופרפוזיציונית (superposition eye) המאפיינת חרקים פעילי דמדומים או חושך. עין כזו מאפשרת ניצול יעיל יותר של אור דל המגיע גם מזוויות אלכסוניות, זאת על חשבון ירידה מסוימת באיכות ההפרדה של העין המורכבת.

עינפז ירוק בארוחת אבקת פרחי שסק ביום חורפי חמים.

הצבעים המטאליים בעין הם פיגמנטים (צבענים) המקיפים כל עינית (אומטידיום) בעין המורכבת. ביום מונעים הפיגמנטים חדירת אור אלכסוני וכל עינית רואה רק אור המגיע בניצב לה. מצב זה מאפשר חדות ראייה מכסימלית לכל עינית (באור יום פועלת עין כזו כעין אופוזיציונית). באור חלש או בחשיכה נעים הפיגמנטים לאורך העינית לעבר העדשה ומאפשרים לאור אלכסוני המגיע מהשוליים ועיניות סמוכות להגיע לתאי חישת האור גם שלא דרך עדשת העינית שלהם. במצב זה נוצרת חפיפת דימויים בעיניות סמוכות, חפיפה היוצרת מעין 'מגבר אור' ואיכות הראייה בתנאי אור קלוש משתפרת. מאידך, חפיפת דימויים מונעת יכולת הפרדה אופטימאלית ולכן חדות הראייה הכוללת פוחתת.

שליטה בריכוז הפיגמנטים סביב כל עינית ובאזורים שונים בעין המורכבת מאפשרת לקבל יחס הפרדה / ניצול אור אופטימאלי בהתאם לתנאי הראייה בזמן הפעילות.

בסוג Chrysoperla הזכר והנקבה מתקשרים באמצעות אותות על־קוליים הנוצרים מהרעדה מהירה מאוד של הבטן והעוברים דרך הרגליים למצע העמידה. האותות נקלטים לטווחים קצרים גם הם בעזרת הרגליים. לכל מין אות קריאה ייחודי המאפשר לכל מין לתקשר ללא בלבול. אות הקריאה של הזכר והנקבה שונים במקצת וכך הם יכולים להבחין מהו הזוויג העונה. למעשה הדרך כמעט היחידה להבדיל בין המינים בסוג Chrysoperla הוא לפי אות הקריאה היחודי לכל מין.

להבשלת הביצים נחוץ לנקבות מזון עשיר בחלבון אותו הם משיגות מטל-דבש המיוצר על ידי כנימות, אבקת פרחים וצוף. נקבה אחת מטילה 100-900 ביצים.

תטולה אופיינית לסוג עינפז. כל ביצה נישאת על זיר ארוך.
זחל של עינפז מגיח מהביצה

לביצים של עינפזיים מראה מיוחד. הביצים המוטלות בדרך כלל בצבירים קטנים על עלה או גבעול, נישאות כל אחת על גבי זיר מאורך הנוצר מריר המתקשה כאשר הנקבה הנוגעת בקצה ביטנה מושכת אותה לאחור ויוצרת גבעול דקיק שבקצהו מוצמדת הביצה. משערים שבדרך זו הביצים מוגנות טוב יותר מטורפים כגון נמלים ומקניבליזם.לעיתים קרובות אפשר למצוא את הביצים על צמחים בסמוך לאתרים הנגועים בכנימות או חרקים טפילים אחרים. הביצים בוקעות לאחר 6-3 ימים.

זחלי העינפז הם טורפים המוצאים את מזונם על צמחים שונים ובעיקר על גבי פרחים. בימים הראשונים לחייהם (אורכם כמ"מ) הם עשויים להסתמך על צוף עד למציאת הטרף. הזחלים הם מסוג זחל ראשוני הצדים את הטרף באופן אקטיבי. בעת מחסור לא בוחל זחל העינפז בקניבליות והוא טורף ביצים, זחלים וגלמים של בני משפחתו. הזחל מצויד בזוג לסתות (מנדיבולות) גדולות המשמשות לאחיזת הטרף. הלסתות משמשות כקש מציצה דרכו מחדיר הזחל רוק משתק ומפרק לגוף הקורבן ולאחר מכן מוצץ את תוכנו הנוזלי.

זחל של עינפז המתאפיין בלסתות מפותחות המשמשות ללכידת המזון ומציצת לשדו.

לאחר 3 דרגות התפתחות (אורכם 8-6 מ"מ) האורכות כשבועיים-שלושה מתגלמים הזחלים בפקעת משי קטנה, דמוית כדור, המוצמדת לעלה במקום נסתר. הבוגר מגיח לאחר 14-10 ימים. מחזור החיים מושפע מאוד מקור. בקיץ מחזור שלם עשוי לקחת חודש ופחות, בעונות קרות אף יותר.
שלבי הזחל והגולם פגיעים למינים שונים של צרעות טפילות ואחוז ההטפלה עשויה להיות גבוה מאוד.

גולם של עינפז לפני ההגחה. ניתן להבחין בעיניים הצבעוניות. הפקעת עשויה קורים המופרשים דרך פי הטבעת מבלוטות מלפיגי.
פקעת הגולם לאחר הגחת הבוגר. בשלב ראשון מגיח מהפקעת גולם המצוייד בלסתות הגוזרות את הפקעת לאחר מכן הגולם מתנשל ומגיח הבוגר המשאיר בחוץ את נשל הגולם.

כאמור המין הזה נחשב כמדביר ביולוגי מוצלח התוקף מגוון גדול של מזיקים הכולל, כנימות עלים, כנימות עש, ציקדות, פסילות, תריפסיים, אקריות, ביצים וזחלים של עשים שונים, ביצי חיפושיות ועוד. הם נחשבים יעילים במיוחד כנגד כנימות עלים. עד להשלמת גידולו עשוי הזחל לטרוף בתמהיל ממוצע 400-300 כנימות עלים, מאות ביצי עשים ואפילו את הזחלים עצמם (בדרגה הראשונה שלהם). עינפז ירוק משמש בעולם באופן ניסיוני ומסחרי כמדביר בגידולי תפוח אדמה, תירס, אפונה, כרוב, תפוחים, כותנה, תות שדה ועוד.

עינפזיים מעופפים בעיקר בילה ומשמשים מזון חשוב לטורפים רבים בהם עכבישים בוני רשתות ציד.

ממשק אוכלוסיה יעיל של ארינמלים אלו דורש גידול של מקורות מזון לבוגרים בסמוך לאזורים החקלאיים או אספקת מזון באופן מלאכותי. כל אלה עשויים להבטיח אחוזי תטולה גבוהים יותר כדי להשיג הדברה טובה יותר. שימור בתי גידול טבעיים לא נגועים ולא מרוססים בסמוך לשטחים חקלאיים יכול להשתלב יפה מאוד במגמה זו ובצרכים האחרים של מאביקים וחרקים מועילים נוספים הזקוקים לבית גידול מגוון כדי לשמור על אוכלוסיה גדולה ובריאה היכולה לסייע בהדברה ביולוגית ובשירותי האבקה בשטחי חקלאות סמוכים.

Comments are closed.