עכבישים – גלגלית קשוטה

לגלית קשוטה, מהעכבישים היותר נראים באביב בבתי גידול עשבוניים ולעיתים בגינות נוי. זהו גלגלן פעיל יום בגודל בינוני 9-7 מ"מ (אורך גוף הנקבה), הזכרים קטנים וצנומים יותר. העכביש ניכר בתבנית צבעים עקבית ודי קל לזהות אותו בשדה (גוונים ובהירות עשויים להשתנות מפרט לפרט).

בית הגידול מגוון והכולל עשביות שטופות שמש או מוצלות. גלגלית קשוטה בונה רשתות ציד (45-15 ס"מ) כמעט אנכיות, עגלגלות בתוך עשביה, על שיחים ולעיתים על בדי עצים נמוכים. על רוב הרשת מעוגנת בצידה האחד לגבעול / ענף אחד גדול ויציב ובצד השני לעשבים אחרים.

העכביש ימצא לרוב במרכז הרשת או במנוחה / מחסה על צמח בשולי הרשת, לעיתים תחת פעמון קורים קטן או בחסות כמה עלים תפורים בקורי משי. בבית גידולו זהו אחד העכבישים הנפוצים ובשיא האביב צפיפות המטווים עשויה להגיע לעיתים לעשרות ס"מ בודדות בין מטווה למטווה.

גלגלית קשוטה בעמדת מנוחה / ציד טיפוסית על המטווה.
לגלגלית קשוטה רשת ציד עגולה ודי סימטרית הנמתחת בין מספר גבעולים או ענפים
גלגלית קשוטה Neoscona adianta משתייכת למשפחת הגלגלניים Araneidae. בעזרת פורום עכבישים איטלקי, הצלחתי להתחקות אחר מקור השם. השם המדעי נגזר מיוונית וצרפתית. שם הסוג Neoscona ניתן (1864) ע"י החוקר הצרפתי Eugène Simon, השם neo = לערום, לקבץ או לטוות ו־scona נגזר מהמילה skoinos שמשמעותה סוג של קנה או בכלליות עשב. אולי הכוונה היא לאופן בו מחבר העכביש את העשב כאשר הוא בונה את המטווה (לא ברור עבור איזה מין בסוג התקבל לראשונה השם). שם המין ניתן לראשונה על ידי Walckenaer ב 1802. adianta = דוחה מים וככל הנראה מתייחס למילה Adiantum שזהו סוג של שרך. בצרפתית שם המין הוא adiante fougère ובתרגום חופשי 'עכביש השרך'. ומכאן נגזר השם. יתכן משום שבאירופה עכביש זה נפוץ גם על שרכים.
גלגלית קשוטה (משמאל) בעמדת מנוחה המצויה בשולי המטווה וזכר בעמדת חיזור.
גווני צהוב שחור מהווים צבע אזהרה מחד ומאידך משתלבים בנקל בעשבייה המתייבשת של שלהי האביב.

הסוג Neoscona כולל בעולם כ־80 מינים, בישראל מוכרים 4 מינים. שניים מהם מדבריים מובהקים. המין Neoscona subfusca, המצוי בכל הארץ, שונה במראה, הוא פעיל לילה מובהק, גדול יותר וצבעיו כהים. בדרל כלל בונה רשתות ציד גדולות (הבוגרים) על שיחים גבוהים, עצים נמוכים או עצמים מלאכותיים. לעיתים די גבוה (מעל ראש אדם).

בישראל תפוצת גלגלית קשוטה משתרעת ברוב האזור הים־תיכוני, בעיקר בצפון ובמרכז עם חדירות לנגב הצפוני. בעולם התפוצה היא פליארקטית רחבה הכוללת את אירופה דרך אירן ועד יפן.

טרף קטן מחותל במהירות בקורי משי, לאחר מכן משותק ואז נלקח למרכז הרשת שם הוא נאכל.
טרף גדול נאזק במהירות ואז משותק. לאחר מכן יכול העכביש לחתל אותו בנחת או להתחיל לאכול אותו בביטחה.

בוגרים מופיעים באביב, לעיתים כבר בתחילת מרץ וניתן למצוא אותם עד יוני-אוגוסט. שקי ביצים (4-3 במספר) אפשר למצוא לרוב מיוני עד אוגוסט.

לגלגלית קשוטה ארס נוירוטוקסי (רעלן עצבי) האופייני לעכבישים הבונים רשתות ציד. ארס כזה משתק במהירות את הטרף ומאפשר השתלטות מהירה בטרם יגרם נזק לטרף ולרשת. הוא גם מאפשר ציד של חרקים גדולים יחסית לגודל הטורף. היא אינה מסוכנת לאדם.

לגלגלית קשוטה חשיבות אקולוגית גדולה. השילוב של תפוצה רחבה, צפיפות אוכלוסיה גבוהה, ומימדים לא קטנים, מקנה למין זה מקום מכובד במארג האקולוגי ושרשרת המזון, גם כטורף חשוב וגם כנטרף עבור טורפים אחרים.

Comments are closed.