עכבישים – הקופצן Thyene imperialis

Thyene imperialis, אחד מהעכבישים היותר נאים שיש בארצנו וגם שמו המדעי מעיד על כך; Thyene = אחת מהבנות הנמפות היפהפיות של האל אטלאס (מיתולוגיה יוונית). Imperialis = מלכותי. התואר וההדר נתונים בעיקר לזכר, אבל גם הנקבה לא חסרה צבע וחן.

Thyene imperialis - זכר
Thyene imperialis - נקבה

Thyene imperialis משתייך למשפחת הקּוֹפְצָנִיִּים Salticidae, הנחשבת לגדולה מבין כל משפחות העכבישים. בישראל היא רק שניה בגודלה אחר משפחת הקטועניים. הסוג Thyene כולל 47 מינים ובישראל הסוג מיוצג רק על ידי מין אחד.
הקופצניים ניחנים בראייה טובה מאוד ויש המקשרים את לצבעוניות הרבה שהם מציגים בעיקר הזכרים החשובה מאוד בתהליך החיזור. סוברים שהם רואים גם צבעים.

עכביש זה הוא לא רק יפה אלא גם די נפוץ. התפוצה העולמית כוללת את דרום־אירופה, מזרח וצפון־אפריקה, ערב, המזרח־התיכון ומרבית אסיה עד אינדונזיה. התפוצה הרחבה המתפרשת על מגוון גדול של בתי גידול, מעידה על הגמישות האקולוגית של המין והיכולת להתאים את עצמו לתנאים משתנים.

בישראל אפשר למצאו בכל האזור הים־תיכוני; בבתה או בחורש וגם באזורים מדבריים. בית הגידול האופייני בארץ מגוון וכולל בעיקר צומח ירוק של עשבים גבוהים, שיחים ועצים. הוא נפוץ מאוד במרחבים האורבניים העשירים בגינון וניתן למצוא אותו גם באזורים חקלאיים.

נקבה צד נימפה של חרגול
Thyene imperialis - נקבה צדה עכביש ממשפחת הגלגלניים.

Thyene imperialis הוא צייד נועז שלא מהסס לתקוף גדולים ממנו ואפילו עכבישים אחרים. כדרך הקופצנים הוא רואה מצוין וניחן בכושר קפיצה מפותח המאפשר לו לעבור מרחקים ניכרים (20-15 ס"מ) ביחס לגודלו הפיזי (פחות מס"מ). הוא מנצל יתרון זה כדי לנוע בדילוגים בין גבעולים וענפים בסריקת השטח אחר ציד מזדמן. בעת סכנה הוא תופש מחסה בעומק הצמחייה מתחת לעלה או ענף נסתר.

לרוב הזכר (8-5 מ"מ) דומה בגודלו לנקבה (8-6 מ"מ). הבחנינים גדולים מאוד ומשחקים, כמו כן גם הצבע המטאלי הבולט, תפקיד חשוב בטקס החיזור, הכולל היבטים חזותיים של תנועה וצבע. לא מצאתי בספרות תיאור של טקס החיזור במין הזה. אני משער שזה דומה למינים אחרים, בדומה למשל לקופצן אדום־בטן שעליו הופיעה בעבר רשומה המתארת חיזור כושל.

Thyene imperialis - זכר ונקבה במהלך ההזדווגות.
Thyene imperialis - נקבה בסמוך למטווה המשמש להטלת הביצים.
ההזדווגות עצמה נמשכת דקות ארוכות. אני מדדתי כחצי שעה של תצפית (הגעתי כבר כהזדווגות בעיצומה). נראה שהזכר אחז בנקבה באגרסיביות יתרה. לאחר סיום הליך זה, עוזב הזכר את הנקבה לנפשה ומתרחק מהמקום.
הנקבה מטילה את הביצים בתוך קן קורים קטן הנבנה על עשב גבוה (דגנים למשל). היא שוהה בתוך המטווה ושומרת על הביצים (לא ברור כמה זמן).
 
Thyene imperialis הוא עכביש נוח לתצפית, סקרן ואינו נרתע מיידית מהצופה. ברם, כמו מרבית הקופצנים הוא חשדן ורגיש לתנועות פתאומיות או מהירות. תצפית על המין הזה מחייבת אורך רוח ועין חדה. איבוד תשומת הלב לשניה והעכביש עשוי להיעלם בתוך הצמחייה.
 

Comments are closed.