עכבישים – חיזור בקופצן אדום בטן

קופצניים (Salticidae) הם משפחה שעוד ידובר עליה רבות ברשומות אחרות בהקשרים שונים. הפעם תיעוד חיזור של אחד המינים היותר יפים בישראל קופצן אדום־בטן Philaeus chrysops.
זכר
נקבה

בישראל קופצן אדום בטן נחשב לנפוץ למדי באזור המרכז והצפון. למין תפוצה פליארקטית רחבה. בית הגידול המועדף הוא אזורים סלעיים / אבניים פתוחים לאור או מחשופי סלע ועשביה נמוכה. לעיתים הוא מגיע לרום גבוה באזורים הרריים (למשל בחרמון). את הזוג המתועד ברשומה מצאתי במחשופי סלע ביער אורנים בבן־שמן.

הגודל 10-7 מ"מ ובניגוד להרבה מינים במשפחה בהם הזכר קטן מאוד ביחס לנקבה, במין הזה גודל הזכר דומה לגודל הנקבה. כפי שאפשר לראות בתמונות במין הזה דו־פרצופיות זוויגית מאוד ברורה. הזכר מאוד צבעוני ביחס לנקבה החומה שבקלות מתמזגת עם הסביבה. הזכר צבעוני מאוד אפילו ביחס לזכרים אחרים במשפחה. הבדלי הצבע והדוגמת הצבעים מדגימים יפה את חשיבות הראייה באקט החיזור אצל קופצנים.

כושר הראייה של קופצנים הוא אחד הטובים אצל העכבישים, קיימת סברה שהם רואים גם צבעים (ראו ברשומה על ראייה בעכבישים). אצל קופצניים בולטים הצבעים הניגודיים ואקט החיזור מלווה במחוות (ריקוד) הכוללות נפנוף רגליים ובחנינים ופוזות מיוחדות.

במקרה שלנו, בעודי צופה בנקבה, הגיע זכר מרשים והחל משוטט לא הרחק ממנה. לפתע נדמה שהוא מבחין בה ומתחיל להתקדם לעברה ונעצר במרחק של כמה ס"מ. לאחר כמה שניות הוא החל מבצע מחוות אופייניות שכללו נפנופי בחנינים, הצגת הרגליים הקדמיות תוך התקדמות לעבר הנקבה. 

במרחק של כ־2 ס"מ הוא מזנק עליה תוך הושטת הרגליים הקדמיות. ומיד הוא עולה עליה כפי שאפשר לראות בתמונה השלישית. בשלב זה הנקבה קוטעת את המסיבה 'ומנפנפת' אותו מעליה בזילזול, מסתובבת ונעלמת תוך שניות, משאירה זכר מתוסכל שהחל לחוג במעגלים בחיפוש אחר משהו לא מוגדר. 
1. התצפית לעבר הנקבה, עכביש מגלה התרגשות מה.
2. התקרבות, הנמכת פרופיל, פשיטת רגליים ונפנוף - שלב המחוות.
3. גישה לנקבה תוך כדי הושטת רגליים קידמיות. יתכן כדי למנוע מהנקבה להגיב בתוקפנות.
4. ניסיון לאחוז את הנקבה ע"י הצמדת לקרקע. כאמור במקרה הזה הנקבה ניערה אותו מיד.

אין ספק שמספר החיזורים הכושלים עולה על אלו המוצלחים. מה הקריטריונים לבחירה של הנקבה לא ידוע. יתכן שהיא כבר אחרי הזדווגות, יתכן שהזכר "לא עבד לפי הספר".

Comments are closed.