עכבישים מסוכנים לאדם בישראל

עכבישים מסוכנים

בישראל מוכרים כ־900 מינים של עכבישים (ורבים עדיין ממתינים להגדרה). מתוכם רק 2 מינים נחשבים מסוכנים לאדם: אלמנה שחורה וארסן חום (ששן). נשיכתם של מינים אלו עשויה (לא בהכרח) לגרום לתופעות פתולוגיות חמורות ולעיתים נדירות אף למוות. בישראל לא מוכרים ב־50 השנים האחרונות מקרי מוות שנגרמו מנשיכת עכבישים. 

אף שמרבית העכבישים ארסיים, רובם המכריע אינם מסוכנים לאדם (ארסם לא מוכר כגורם מוות). רובם לא נוטים לתקוף ולנשוך ולרוב אין הם מסוגלים לחדור את שכבת העור בנשיכה. במקרה שאוספים אותם ביד (לא מומלץ) או לוחצים אותם לגוף שלא בכוונה, הם עשויים להגיב בנשיכה כתגובת הגנה. זו עשויה להיות נשיכת אזהרה ללא החדרת ארס. חלק ממרכבי הארס עשוי לכלול מעצימי כאב שנועדו להזהיר, אין בכך להעיד על עוצמת הארס ורמת הסכנה שבו.
 

החדרת הכליצרות לרקמת הגוף, גם ללא החדרת ארס, עשויה לגרום לכאב בשל הפגיעה המכנית בריקמה, כאב כדוגמת דקירת מחט. עכבישים גדולים, בעלי כליצרות גדולות, עשויים להסב בנשיכה כאב חזק בשל גודל הכליצרה ולא בהכרח בשל תגובה לארס. בעקבות חדירת הכליצרות לרקמת העור עלולים לחדור מזהמים שונים המצויים על הכליצרות או כדרך קבע על עור הגוף ולגרום לזיהום מקומי שאין לו שום קשר לארס העכביש.

ארס החודר לגוף עשוי להוות גורם אלרגני, אין דרך לדעת האם אדם רגיש לנשיכת עכביש ואיזה. רכיבי הארס בין המינים השונים של העכבישים עשויים להיות נבדלים מאוד. פעוטות (מסת גוף קטנה) ובעלי מערכת חיסונית לקויה (קשישים או חולים כרוניים) עשויים לגלות רגישות יתר לארס עכבישים.

אין דרך בדוקה ומוכחת ( מדעית או רפואית) לזהות נשיכה של עכביש, למעט עדות ראייה למעשה הנשיכה בפועל (רואים את עכביש נושך). הרפואה מכירה עשרות תופעות ומחלות להן סימפטומים הדומים לסימפטומים העשויים להופיע לאחר נשיכת עכביש. זיהוי לא נכון של סימפטומים עשוי לגרור טיפול לא נכון ולהחריף את המצב. במקרה של חשש גבוה לנשיכת עכביש מסוכן או עדות ראייה לנשיכת עכביש המוגדר כמסוכן לאדם (אלמנה שחורה או ארסן חום), או הופעת תסמינים המעלים חשש לנשיכה של עכביש, יש לפנות לטיפול רפואי בבית חולים. חשוב להביא את העכביש חי (לאסוף בזהירות) או מת (רצוי באלכוהול 70%) עם הנפגע בכדי לאמת את הזיהוי ולמנוע טיפול שגוי.

הרשימה להלן כוללת מינים הנחשבים בישראל (על פי הספרות) כמסוכנים לאדם (2 מינים) ועוד מספר מינים שנשיכתם עשוייה לגרום לתגובה מקומית, שאין בה סכנת חיים. תגובה שיש בה בעיקר אי נוחות, החולפת לאחר מספר שעות עד ימים אחדים.

הקלקה על תמונת העכביש מפנה לעמוד המתאים בקטלוג. מידע נוסף ומפורט יותר, אם קיים, על האקולוגיה והביולוגיה של העכביש, הסכנה ממנו ומקורות קריאה ומידע נוספים ניתן למצוא בקישור לרשומה באתר. מידע כללי על עכבישים מסוכנים בישראל ניתן למצוא ברשומה "איך יודעים האם עכביש ארסי"

אזהרה!
אין לראות ברשימה זו מכשיר להגדרת עכבישים מסוכנים בישראל. הכותב אינו רופא ואין המידע לעיל מהווה תחליף לייעוץ וטיפול רפואי. השימוש במידע בדף זה הוא על אחריותו האישית של הקורא בלבד.

מסוכנים - נשיכתם עלולה לסכן חיים

הסוג אלמנה Latrodectus כולל בישראל 6 מינים. מתוכם רק אלמנה שחורה מוכרת כמסוכנת לאדם. הארס פוגע במערכת העצבים. היא נדירה מאוד במשכנות אדם. אין בספרות מידע קונקרטי לגבי מידת הסכנה לאדם ממינים אחרים בסוג אלמנה. ראו התייחסות נפרדת לאלמנה חומה למטה.
בסוג ארסן מוכר בישראל רק מין אחד, הנשיכה עשויה לגרום לנמק מקומי שריפויו עשוי להתארך למספר שבועות עד חודשים.

הקלקה על התמונה תוביל לרשומה על המין

אלמנה שחורה. צורת הבטן מזכירה ענב שחור.
ארסן חום - מראה כללי. הראשחזה מעוטר בצללית דמויית כינור.

לא מסכני חיים - נשיכתם עשויה לעורר תגובה מקומית או תופעות לוואי העשויות להימשך עד מספר ימים

אלמנה חומה היא הנפוצה ביותר בישראל בסוג אלמנה. היא נפוצה בסביבת האדם, גם בתוך בתים. נשיכתה כואבת. הסמפטומים חולפים לרוב אחר מספר שעות.

הסוג Cheiracanthium כולל בישראל מספר מינים, הם חיים על צמחים. Cheiracanthium mildei מצוי גם באזורים האורבניים; על צמחי נוי ועצים ועשוי לחדור בטעות לבתים. נשיכתו כואבת ועשויה לגרום לזיהום מקומי.

לא מסכני חיים - נשיכתם עשויה לעורר תגובה מקומית החולפת לאחר מספר שעות

המינים המפורטים למטה נפוצים מאוד, גם בסביבת האדם. כאב הנשיכה חולף על הרוב לאחר זמן קצר; עד מספר שעות. בישראל מקרים מתועדים של נשיכת עכבישים מהסוג כדורית נדירים. נשיכת פרוונית שחורה כואבת בעיקר בשל החדירה של הכליצרות לרקמת העור וזיהום משני העשוי להיגרם בעקבות כך.

Steatoda paykulliana
כדורית גדולה - נקבה בוגרת.
פרוונית שחורה - Chaetopelma olivaceum אחד המינים הגדולים בישראל המגיע גם למגורי אדם. אינו מסוכן ונשיכתו כואבת כעקיצת צרעה.

Comments are closed.