עכבישים – משפחת הסרטבישיים

סַּרְטְבִישִיִּים Thomisidae נחשבים לאומני המארב וההסוואה. זו משפחה גדולה המונה מעל 2150 מינים בכל היבשות, למעט האזורים הארקטיים. גודלם בינוני עד קטן, פחות מ־20 מ"מ ועל הרוב הרבה פחות. בדרך כלל ניתן למצוא אותם על פרחים, עלים, ענפים, על עשב נמוך, תחת קליפות עצים ולעיתים מתחת לאבנים. אינם מסוכנים לאדם. השם 'סרטביש' ניתן על שום הדמיון במראה ובתנועה לסרטן. בדרך כלל שתי זוגות הרגליים הקדמיות ארוכות ועבות יותר משתי הזוגות האחוריות והן משמשות גם לאחיזת הטרף. חלקם מסוגלים כסרטנים לבצע גם הליכה לאחור והליכת צד.

מרבית הסרטבישיים הם ציידים נייחים מהמארב, רוב המינים לא יוצרים מטווים ללכידת טרף ומסתמכים על הסוואה וארס משתק מהיר תגובה. סרטבישיים מאוד רגישים לתנועות 'חשודות' ומנצלים את ראייתם הטובה לזיהוי סכנות. בעת סכנה הם נסים במהירות מתחת פרח או למחסה או מפילים את עצמם לקרקע, בין הצמחים. מחזור החיים של הסרטבישיים הוא כשנה. הטלת הביצים נעשית בסתיו והבקיעה באביב. במינים רבים קיימת דו-פרצופיות מינית והזכרים נראים שונים לחלוטין בצבעים ומימדים מהנקבות.

סרטביש הפרחים Thomisus onustus - נקבה במופע צהוב.
סרטביש הפרחים Thomisus onustus - זכר

בישראל 9 סוגים של סרטבישיים ולמעלה מ־40 מינים, חלקם אנדמיים או מצויים רק במזרח התיכון. חלק מהסוגים כולל מספר גדול של מינים ובחלק מיוצגים בישראל רק על ידי מין אחד. חלקם נפוצים מאוד וניתן למצאם ברוב אזורי הארץ; במיוחד בשטחי בור אבל גם בגינות נוי ושטחים חקלאיים. להלן סקירה קצרה על המינים הנפוצים יותר וכמה מהנפוצים פחות.

הסוג סרטביש Thomisus 


בישראל הסוג מונה 3 מינים. המין Thomisus bidentatus נדיר מאוד ומוכר מאזור נחל פרת (ואדי קלט) ומספר אתרים בסיני. שני המינים הנוספים נפוצים יותר ובעלי תפוצה חופפת באזורים רבים, האבחנה בין שני המינים הנפוצים לא קשה וניתן להיעזר בלוח ההשוואה בין המינים.

Thomisus bidentatus צולם בתימן קרדיט ל barbara knoflach

סרטביש הפרחיםThomisus onustus. נפוץ בכל אזורי הארץ ומרבית בתי הגידול. בוגרים מופיעים בעיקר בחודשים אפריל-מרץ ושוב ביולי-אוגוסט. מכונה לעיתים גם 'יפרוחית' או 'עכביש פרחים'. מופיע בגווני צהוב, לבן ולעיתים ורוד או כתום. היכולת לשנות את צבע הגוף בטווח הגוונים הללו, מאפשר לסרטביש להיטמע בסביבה בצורה מופלאה. בדרך כלל מצוי על פרחים בטווח הגוונים האמור (למרות שיש יוצאים מהכלל). במעבר לסביבה בצבע שונה הוא יכול לשנות את הגוון. מעבר מגווני לבן לצהוב לוקח כ־10 ימים, מעבר הפוך לוקח 4-3 ימים. (יתכן וזה מסביר את המקרים של הימצאות פרטים בצבע השונה בהרבה מצבע הפרח). קצב השינוי משתנה מפרט לפרט.

סרטביש הפרחים, נקבה צעירה - במופע לבן סגול. לעיתים צבע מגוון השובר צורה עובד טוב יותר על רקע לא אחיד.
סרטביש הפרחים , נקבה בוגרת במופע לבן.
זהו עכביש נייח למדי הממתין לטרפו במארב. לעיתים ניתן לאתרו רק בזכות חרק שנראה 'עומד' בצורה מוזרה על פרח. במבט בוחן אפשר אז לראות את העכביש אוחז בטרפו שעשוי להיות אף פי־3 מגודלו. הסרטביש ממתין על הפרח (לעיתים ימים) בסבלנות וללא תזוזה כאשר רגליו הקדמיות מתוחות קדימה כסרטן הפורש צבתות. העכביש מזהה את הטרף כבר ממרחק של 20 מ"מ. כאשר הטרף מצוי במרחק של 10-5 מ"מ, העכביש אוחז בשתי רגליו הקדמיות את הטרף בחוזקה, נושך אותו בעורפו או בנקודת חולשה אחרת וממית אותו במהירות. העכביש מוצץ את נוזלי הגוף של הטרף עד לריקונו המוחלט ומשליך אותו בשלמותו לקרקע (פגרי חרקים שלמים המוטלים מתחת לצמחים יכולים להעיד על סרטביש נחבא).
 
כמו במרבית העכבישים, הזכר קטן בהרבה מהנקבה. לעיתים קרובות ניתן לראות בסמוך לנקבה או אפילו עליה את הזכר. מאחר והנקבה לא בוחלת בארוחת זכרים, נוקט הזכר בתחבולה בכדי להגיע להזדווגות בטוחה. הזכר (המתבגר לפני הנקבה) מאתר נקבות לפני נשל אחרון (שלב טרום בוגר) וממתין לרגע ההתנשלות. רגע זה של חוסר אונים מנוצל על ידי הזכר להזדווגות זריזה, בריחה מהירה והמשך חיפוש נקבות נוספות. יתכן ונקבות לפני נשל אחרון מדיפות פרומון מושך זכרים. הנקבה מטילה את הביצים לתוך פקעת המודבקת לעלה או ענפים. היא שומרת על הביצים ועשוייה להמנע מאכילה. סמוך לזמן הגיחה או לאחריה הנקבה מתה והאבקועים יוצאים לדרכם העצמאית.
סרטביש הפרחים, זכר נח ליד נקבה לאחר ההזדווגות.
נקבה שומרת על פקעת הביצים.
סרטביש לימוני – Thomisus citrinellus. נפוץ בכל הארץ ובעיקר באזור הים תיכוני, מופיע בגווני לבן וצהוב אך לא סגול.  הביולוגיה של המין דומה לקודם וניתן למצוא אותו בשטח כל חודשי השנה. השם העברי נגזר מהשם הלטיני citrinellus = צהוב כלימון.
 
סימני אבחנה מורפולוגיים בין המינים בסוג סרטביש לא תמיד ברורים, אולם אפשר להצביע על מספר סימנים היכולים לסייע בזהות המין. להלן אמצעי זיהוי בסיסים בין שני המינים הנפוצים.
בנקבת סרטביש לימוני מופיעים על הקולית (femur) של הרגל הקדמית 5 זיפים ברורים ובבסיסם כתם כהה. קוצים אלה לא מופיעים אצל נקבות של סרטביש הפרחים, הם כן קיימים במין המדברי Thomisus bidentatus ולכן האבחנה בשדה בין השניים קשה. בסרטביש לימוני נקבה, מופיע כתם כהה בודד, עגול או אלפטי על כל אחת מקצה הבליטות הקוניות שעל הבטן. אצל נקבות סרטביש הפרחים מופיעים כתמים מאורכים (העשויים להתחבר) לאורך הרכס של הבליטות. בשני המינים, כתמים אלו עשויים כלל לא להופיע או להופיע ככתמים גדולים ולא ברורים.
אצל הזכרים הבדל הבולט הוא שעירות בולטת של הבטן והראשחזה בסרטביש לימוני. כאשר בזכרים של סרטביש הפרחים אזורים אלה פחות שעירים. גודל הזכרים מקשה על האבחנה ללא הגדלה או צילום תקריב.
סרטביש לימוני במופע צהוב. ניתן להבחין בקוצים הכהים על הקולית הקדמית ובכתם הכהה על הבליטה בבטן. הזכר שעיר יחסית באזור הבטן והראשחזה.
סרטביש לימוני במופע לבן.

הסוג ארזית Synema


בישראל הסוג מונה 3 מינים. Synema diana מוכרת בישראל לאורך השקע הסורי-אפריקאי. מרמת הגולן דרך עמק הירדן ולאורך הערבה. עכביש זה ירוק (ראשחזה ורגליים, הבטן צהבהבה). שני המינים הנוספים נפוצים יותר ובעלי תפוצה חופפת באזורים רבים, בשדה האבחנה בינם קשה יחסית ואימות זיהוי ניתן לעשות רק על פי תצורת איברי הרבייה.

סרטביש יפהפה המאופיין בראש חזה ורגליים כהים ובטן עגלגלה בצבע קרם, אדום או צהוב עם איור דמוי ארז (או גולגולת) בצבע כהה. הסיבה למופעי הצבע לא ברורה, מחקר שפורסם בשנת 2014 ונעשה על ארזית עגלגלה משער שמדובר בשונות המגבירה את השרידות של המין. בדומה לסוג סרטביש גם הסוג ארזית חי וצד על פרחים או בסמוך להם וניתן למצוא אותו על מגוון גדול מאוד של צמחים ופרחים.

Synema diana
ארזית עגלגלה – Synema globosuma המין הנפוץ בישראל. מצוי בגולן, הרי יהודה עד באר-שבע ולאורך מישור החוף. זכרים בוגרים מופיעים מאפריל עד יוני (בעיקר במאי) ונקבות בוגרות מופיעות מאפריל עד יולי (בעיקר מאי-יוני).
 
ארזית – Synema plorator אזור התפוצה קטן יותר מהקודם. מוכר לאורך מישור החוף, שיפולי הרי יהודה והרי יהודה. זכרים בוגרים מופיעים במרץ ונקבות בוגרות מופיעות מפברואר עד מאי. משמעות המילה plorator בלטינית היא לקונן. מעניין על מה חשב הטקסונום שהגדיר את המין.
ארזית עגלגלה במארב על מרווה.
Synema plorator בזמן הזדווגות.

 הסוג קסיס Xysticus


בישראל מוכרים כ־17 מינים, חלקם נדירים. האבחנה בינם מצריכה הגדרה במעבדה.

סוג נפוץ למדי ופחות צבעוני המצוי בהתאם לביולוגיה של המין על פרחים ועשביה נמוכה או מתחת לקליפות עצים או על הקרקע בין עלים יבשים או מתחת לאבנים. מבנה הגוף וגודלו דומה לארזית אבל הצבע הוא בגווני חום ורדרד ואפור עם איור דמוי ארז כהה יותר. חלק מהמינים יכולים לשנות גוונים בתהליך הנמשך מספר ימים. התנהגות הצייד ממארב דומה לזו של סרטביש הפרחים.
 
בדומה לסרטביש הפרחים גם בסוג קסיס הזכר קטן בהרבה מהנקבה. במין Xysticus promiscuus המצוי באזור החוף, הזכר עשוי להציע לנקבה מזון מתנה בטרם ההזדווגות. לאחר מכן הזכר אוזק את הנקבה בעזרת קורים ומזדווג עימה כשהיא עסוקה באכילה. האיזוק עצמו הוא סמלי כי הוא אינו חזק מספיק כדי למנוע מהנקבה להשתחרר.
ysticus xerodermus על כלנית, מין אופייני לעונת החורף.
נקבת קסיס שומרת על פקעת הביצים מתחת לאבן.
Xysticus cf kempeleni
Xysticus bufo
 
הסוג אוזיפטילה Ozyptila

בישראל קיימים כ־7 מינים, חלקם נדירים והאבחנה בינם מצריכה הגדרה במעבדה.
סרטבישי קרקע זעירים ואיטיים המבלים רוב הזמן על פני הקרקע או במחסה כמו קליפות עצים, עלים יבשים, אבנים וגומחות שונות. לעיתים בלילה הם עולים לגובה הצמחייה ולעיתים ניתן לראות אותם עליה גם בשעות הבוקר. לא ידוע הרבה על הביולוגיה שלהם.
מיני האוזיפטילה חיים על הקרקע. ניתן למצוא אותם בבסיס צמחים או בשקעים בהם נאספה פסולת אורגנית ע"י הרוח.
נקבה שומרת על פקעת הביצים
הסוג טמירן Tmarus

בישראל 3 מינים. סרטביש בעל גוף מאורך המצוי על ענפים מעוצים של שיחים (רותם) או עצים (אשל) צבעו ומרקם גופו מסווים אותו היטב עד כי הוא נראה חלק מהענף. קשה מאוד למצוא אותם גם בחיפוש מדוקדק. כאשר הם מבחינים בסכנה הם עוברים לצד הנגדי של הענף או/ו יורדים לתוך מעבה הצמח.
טמירן זנבני – Tmarus piochardi. נפוץ מאזור הגולן דרך גליל ,כרמל, אזור יהודה ואזור החוף. באזור החוף ניתן למצוא אותו גם בבתי גידול חוליים.
טמירן – Tmarus yerohamus מצוי באזורי החולות מדרום לבאר-שבע, ירוחם ונגב מרכזי.
טמירן – Tmarus hazevensis מצוי לאורך עמק הערבה על שיטים ושיחים וגם בנגב מרכזי (נחל סכר, עובדת).
Tmarus piochardi
Tmarus cf hazevensis
הסוג סתורי Monaeses

Monaeses israeliensis מין יחיד בסוג בישראל. בית הגידול: בעשביות על צמחיה גבוהה וצפופה למדי, לעיתים ליד מים. תפוצה: כל הארץ עד וכולל הערבה. פעילות: בוגרים מופיעים מאפריל עד יוני. באביב אפשר למצוא צעירים בבתי גידול עשבוניים.

תקריב לראש של זכר
סתורי צד נמלה על ענף של ארכובית.
הסוג Runcinia

Runcinia grammica מין יחיד בסוג בישראל. מצוי על פרחים, עשבים גבוהים או צפופים. מצוי באזור הגולן, מישור החוף, הרי יהודה ועמק הירדן. זכרים בוגרים מופיעים ממרץ עד יוני (בעיקר מאי-יוני). נקבות בוגרות מופיעות ממאי עד אוקטובר (בעיקר מאי-יוני). צעירים עשויים לשנות צבע במעבר דרגה (התנשלות). בוגרים לא משנים צבע.
 
נקבה במופע ירקרק על עולש צדה חרגול (פארק הירקון).
נקבה במופע צהוב על חרצית (פארק הירקון).

הסוג שעירון Heriaeus


בישראל מוכרים 2 מינים. אלה עכבישים שעירים מאוד הדומים לעיתים לזרעים שעירים של צמחים שונים. חובבים צמחיה צפופה וצמחים עם זיפים.

Heriaeus setiger – מופיע בגווני צהוב, ירוק או חום. צעירים עשויים לשנות צבע במהלך ההתנשלות. בוגרים לא משנים צבע. נפוץ בגולן, רכס הכרמל, אזור החוף, שומרון והרי יהודה עד להב. בוגרים מופיעים ממאי עד יולי.
Heriaeus buffoni – מופיע בגווני צהוב עד לבן. נפוץ במדבר יהודה, צפון ומרכז הנגב. בוגרים מופיעים בעיקר מאפריל עד יוני.
Heriaeus cf setiger, צולם בתל-חדיד.
Heriaeus cf buffoni, צולם בצומת ירוחם.

הסוג Firmicus


Firmicus dewitzi – מין יחיד בסוג (בישראל ובאזורנו). סרטביש נדיר המוכר בישראל רק מבקעת הירדן עד דרום ים־המלח. מצוי על צמחים ותחת קליפות עצים ואבנים. בוגרים מופיעים ממרץ עד יוני

Firmicus dewitzi - נקבה בוגרת.

Comments are closed.