פשפשים רחבי־ראש Alydidae

המשפחה Alydidae קרובה למשפחת הגלדניים Coreidae ומכונה גם פשפשאים רחבי־ראש. משפחה בעלת תפוצה עולמית רחבה, המונה כ־290 מינים. בעיקר באזורים טרופיים, טרופיים יובשניים ומספר מינים מוכרים גם ממאזורים ממוזגים. בית הגידול האופייני של מינים רבים הוא מדברי, חולי, שדות בור עשבוניים וסוואנות. בישראל מספר מינים המוכרים בעיקר מאזור הערבה ושפלת החוף.
 
רבים מהמינים ניזונים מקטניות. הם ניזונים בעיקר על זרעים ותרמילים. מאחר והזרעים אינם מכילים נוזלים רבים, מופרשים ברוק אנזימים מפרקים הממיסים את ליבת הזרע ומאפשרים את מיצוי ומציצת החומרים המזינים. לעיתים ניתן למצוא אותם על הקרקע מחפשים זרעים שנפלו מהצמחים. במספר קבוצות יש מינים המתפתחים על חד־פסיגיים כמו דגניים (יש המזיקים לאורז).
בני המשפחה מצוידים בבלוטות ריח המפיצות ריח חריף הנועד לדחות טורפים ולהזהיר פרטים קרובים מסכנה אפשרית. 
 
הזחלים (נימפות) של מינים רבים הם חקייני נמלים וחלקם אף מתפתחים בקיני נמלים. במינים בהם הבוגרים חסרי כנפיים, יש מהם שגם דומים לנמלים. במינים אחדים הבוגרים הם חקיינים, במראה והתנהגות של צרעות. רבים מהם של צרעות ממשפחת הצרעכבישיים. בשל היותם אוכלי זרעים מינים אחדים באזורים טרופיים נחשבים למזיקים חקלאיים, חלק מזיקים גם לנבטים.
נימפה צעירה מהקודמת. הדמיון לנמלה קטנה בולט יותר

Euthetus humilis
מין מוכר מצפון אפריקה. בית הגידול המועדף עשבוני, על חול מיוצב. בישראל הוא נימצא באזור החוף המרכזי בחולות מיוצבים למחצה. הפרט בתמונות צולם בחולות ראשל"צ (נובמבר 2008). בחיפוש בשטח על צמחים ותחתם נמצאו נימפות בעיקר מתחת לשיחי שברק. בוגרים פעילים משלהי האביב ועד הסתיו.

הפרט בתמונה למטה היא נימפה שנצפתה מטיילת על דרך עפר. הליכה גלויה בשטח חשוף לאור היום טומנת בחובה סכנה רבה מצד טורפים. אמצעי ההגנה של הפשפש הזה היא התחזות לנמלים ואם לדייק התחזות לנמלה נווטת. ואכן במבט ראשון התפתתי להתעלם מהנמלה הקטנה שהתרוצצה לידי. במבט שני ורכינה לקרקע הסתבר שזו כלל לא נמלה. 
 
הפשפש חיקה באופן די מדויק את דגם ההליכה של נמלה נווטת והשלים את הדימוי בבטן מורמת בדומה להתנהגות הנמלה. מעקב של דקות ארוכות אחרי הנמפה העלתה שהפשפש סורק את השטח בחיפוש אחר זרעים. מדי פעם הוא נעצר, בחן מימצא (בדרך כלל זרעים יבשים) והמשיך בדרכו.
נימפה צעירה מהקודמת. הדמיון לנמלה קטנה בולט יותר
נימפה מוצצת מוהל מנבטים

Camptopus lateralis
שם הסוג מעיד על תכונה בולטת והיא רגליים אחוריות עם ירכיים מעובות הכפופות הצידה: Campto = כפוף pus = רגל Laterlis = צד.
אומנם בעברית הוא נקרא גלדני צר1 אבל כאמור הוא שייך למשפחת רחבי־הראש.זהו מין בעל תפוצה רחבה יותר מהקודם המעדיף בתי גידול עשבוניים צפופים באזור הים־תיכוני. נחשב מזיק לאספסת תרבותית בדרום יורו-אסיה וצפון אפריקה.

בני המשפחה מצוידים בבלוטות ריח המפיצות ריח חריף הנועד לדחות טורפים ולהזהיר פרטים קרובים מסכנה אפשרית.  הזחלים (נימפות) של מינים רבים הם חקייני נמלים וחלקם אף מתפתחים בקיני נמלים. במינים בהם הבוגרים חסרי כנפיים, יש מהם שגם דומים לנמלים. במינים אחדים הבוגרים הם חקיינים, במראה והתנהגות של צרעות. רבים מהם של צרעות ממשפחת הצרעכבישיים. בשל היותם אוכלי זרעים מינים אחדים באזורים טרופיים נחשבים למזיקים חקלאיים, חלק מזיקים גם לנבטים.
נימפה על שברק קוצני

Nariscus longirostris
משתייך לסוג בעל תפוצה מדברית טרופית, הכולל מספר מינים הנפוצים בעיקר באפריקה וערב. מין זה מוכר בישראל לאורך עמק הערבה ועד בקעת הירדן.

הסוג הזה מוכר כמי שניזון מזרעי שיטים. הפרט הזה צולם בפארק ספיר בערבה (יוני 2007).
Nariscus spinosus
מין טרופי שתפוצתו משתרעת מאפריקה, דרך המזרח התיכון ועד אירן. בעשור הראשון של המאה ה־21 החל להתפשט לאורך עמק הערבה בישובים ובשטחים הפתוחים.
Nariscus cf spinosus

1. באנציקלופדית החי והצומח של ישראל, כרך 3, החרקים מופיע המין גלדני צר במסגרת משפחת הגלדניים אבל כאמור הוא שייך לפשפשים רחבי־ראש.

True Bugs of the World (Hemiptera: Heteroptera). Classification and Natural History by Schuh Slater, Randall T. Slater, James A. Slater, 1995
Encyclopedia of Insects, Vincent H. Resh (Editor), Ring T. Cardé (Editor), 2009
The Host Plants of the Alydinae, with a Note on Heterotypic Feeding Aggregations, (Hemiptera: Coreoidea: Alydidae), Carl W. Schaefer, 1980
Edited by Heteroptera Economic Importance OF Carl W. Schaefer Antonio Ricardo Panizzi, 2000

Comments are closed.