רבגף חום

החורף פה ואת זה יודעים גם פרוקי־הרגליים, רבים מהם סיימו מכבר את מחזור החיים, כאשר הם משאירים את הדור הבא לתנומת חורף קצרה, עד שיגיעו ימים חמים יותר. אחרים נכנסים בעצמם לדיאפאוזה ארוכה או קצרה ומגוון המינים שאנו פוגשים עכשיו, קטן יחסית לסתיו או לאביב.

אבל יש כאלו שרק מחכים לחורף, זו עונת השגשוג שלהם, היא קצרה יחסית ויש להם הרבה מה לעשות, בעיקר להתרבות. זה לא הקור שמדרבן אותם לצאת לפעילות, אלא השילוב של קרקע רטובה, לחות יחסית גבוהה ו'חלונות' של בקרים חמימים המספקים תנאים נוחים לפעילות.

אחד המינים שניתן לפגוש כבר בראשית החורף הוא רב־גף חום Tetrarthrosoma syriacum1. זהו יצור מוזר: זחל? תולעת? נדל? ….אם מסתכלים עליו היטב, אפשר למצוא בו את סימני הזיהוי המעידים על השתייכותו המשפחתית. [1] הרבה רגליים – 30 זוגות לזכר, 31 זגות לנקבה.  [2] מחושים פרוקים קצרים (8 פרקים לכל היותר, בנדלים הרבה יותר). שני הסימנים הללו מעידים על השתייכותו לקבוצה Helminthomorpha בסידרת רבי־הרגליים.

Helminthomorpha היא על־סידרה במחלקת רבי־הרגליים Diplopoda (חרקים משתייכים למחלקה נפרדת לגמרי). לבני מחלקה זו גוף מאורך, לרוב גלילי (יש גם פחוס) וחלק, הבנוי טבעות כפולות פרקים כאשר כל טבעת נושאת 2 זוגות רגליים וכל טבעת חוברת לשנייה בעזרת קרום חיבור גמיש (בנדלים נמצא רק זוג רגליים אחד לטבעת). הפרק הראשון אחרי הראש אינו נושא רגליים כלל ופרקים 4-2 נושאים כל אחד זוג רגליים בודד. לעיתים גם הפרקים האחרונים אינם נושאים רגליים. מבנה גוף כזה, המשלב קשיחות עם גמישות גדולה, מאפשר תימרון גם בחללים צרים או מפותלים. ככל הנראה התאמה לחיים בתוך הקרקע. על רבי־הרגליים בהרחבה וסקירה על סדרות רבי־הרגליים בישראל ראו בקישור.

לכסות הגוף הכהה תכולה גבוהה של מלחי סידן המקנים לקוטיקולה את החוזק המכני. בשעת סכנה, מינים רבים מתכנסים לצורת סליל כאשר הראש מצוי במרכז. לאחר מותם מתפרקים הצבענים ונשאר רק שלד לבן, שלעיתים מתגלה מתחת לאבנים.

רבי־רגליים רבים מתגוננים על ידי הפרשת נוזל דוחה או רעיל המופרש מבלוטות המצויות בצידי הגוף, זוג בלוטות בכל פרק. במינים אחדים הפרשות כאלו עשויות לגרום לגירויים בעור. בישראל לא מוכרים מינים עם הפרשות מסוכנות. רברגל שחור Archispirostreptus syriacus, מין גדול (כ־18 ס"מ) השכיח בחבלי ההר ומעדיף בתי גידול יובשניים יותר, מפריש נוזל בעל ריח דוחה המשאיר כתמים חומים במגע. מגע עם הנוזל המכיל קינונים quinones עשוי לגרום לצריבות קלות בעור. אינו נחשב מסוכן לאדם.

רב־גף חום - נקבה.

רב־גף חום הוא נציג טיפוסי של רבי־הרגליים המשתייך למשפחת הרבגפיים Paradoxosomatidae. הוא חסר עיניים ומרבית חייו הוא מבלה בשכבת הקרקע העליונה; בתוכה או עליה, בתוך עשבייה לחה או נשורת עלים, בתוך עצים נרקבים, מתחת לאבנים או בכל נישה לחה המספקת מסתור הולם. הוא צמחוני הניזון מחומרים אורגניים נרקבים ותורם בין השאר למיחזור חומרים אורגניים וטיוב הקרקע.

זהו רב־רגל קטן, אורכו כעשרים מילימטרים. צבע הבוגרים חום עד שחום שחור, הצעירים בהירים יותר. תפוצתו העולמית משתרעת על ארצות מזרח הים התיכון. בישראל נפוץ בכל האזור הים־תיכוני; בקרקעות קלות, חודר גם לקרקעות מעובדות ומצוי בעיקר בשפלת החוף. באזורים אורבניים מופיע גם בגינות נוי ולעיתים חודר שלא במתכוון לבתים, במהלך השיטוט אחר בני זוג.

רב־גף חום הוא חובב לחות מושבע, אוהב צל ושונא חום ולכן נמצא אותו פעיל מעל הקרקע רק בתנאים מוגדרים; בעיקר בלילה או בשעות בוקר קרירות. משרעת טמפרטורת הפעילות שלו היא 22-15 מעלות. מעל זה והוא יורד למחתרת, לעומק הקרקע.
כסות הגוף של רבי־רגל חסרה את שכבת השעווה המצויה בקוטיקולה של החרקים, לכן הם רגישים יותר לאובדן מים ונצרכים לפעול בתנאי לחות גבוהה. אומדן הלחות היחסית מתבצע דרך איבר חישה מיוחד המצוי בראש בסמוך למחושים.

עונת הגשמים היא גם תחילת עונת הפעילות המשתרעת מנובמבר עד מרץ-אפריל (תלוי בפרישת הגשמים העונתית). האוכלוסיה המתעוררת כוללת קשת רחבה של גילאים בהם בעיקר צעירים בגילאים שונים משנה קודמת, שנכנסו לדיאפאוזה עם תום עונת הגשמים הקודמת וגם בוגרים (המין הוא בעל מחזור חיים דו־שנתי). עם הזמן עולה היחס של מספר הבוגרים ובינואר-פברואר האוכלוסיה הבוגרת מתחילה להתרבות. בתקופה זו ניתן למצוא זוגות רבים מהלכים בצוותא כאשר הזכר רוכב על הנקבה ולופת אותה בעזרת הרגליים, שהן ארוכות יותר אצל הזכר. לאחר רדת הגשמים האחרונים ותחילת ההתייבשות העונתית. הנקבה מטילה את צבר הביצים במחילה בקרקע, גודל הצבר 70-50 ביצים. הנקבה שומרת עליהם זמן מה.

לזחלים הבוקעים מהביצים, שישה פרקים ושלושה זוגות רגליים. עם כל נשל עולה מספר הפרקים וגדל מספר הרגליים. איזור הגידול נמצא בפרק שלפני האחרון, המפתח לאחר כל נשל פרקים נוספים. אורח התפתחות כזו קרוי אָנָמוֹרְפִי anamorphic. זחלים צעירים נוטשים את המחילה כאשר גופם בנוי 9 טבעות ונושא שישה זוגות רגליים. לאחר 8 התנשלויות הם מגיעים למספר מלא של טבעות ולאחר התנשלות נוספת הם הופכים בוגרים מינית. משך ההתפתחות משלב הבקיעה עד הגעה לבגרות אורך 4-3 חודשים.

הרב־גף ניזון בטבע משרידי צמחים. בשבי יאכל גם עלי חסה וכרוב, אבוקדו, עכבניות ועוד ירקות. בזמן האכילה נבלעים גם גרגרי חול שככל הנראה מסייעים לגריסת המזון (בפרש מוצאים הרבה חול). צעירים ניזונים מרקבובית. חיפוש המזון נעשה בעזרת תאי ריח מפותחים המצויים בקצה המחושים.

רב־גף חום - זכר מחזר אחרי נקבה.

לרוב אנו כלל לא מבחינים ביצורים הללו, הם פעילים כאשר אנו ישנים. לעיתים הם מופיעים בהמונים (לעיתים במאות ואף אלפים), לרוב לאחר הגשמים הראשונים, בבוקר חורף חמים ובשיטוטם הם חודרים גם למבני מגורים ומחרידים את בעלי הבית בסצנת סרט אימה קלאסית.
האמת שאין בהם כל סכנה, הם אינם ארסיים ומלבד מטרד אסתטי ובעיקר פסיכולוגי, אין הם מזיקים לאיש. הסיבה להתפרצות זו היא ככל הנראה שילוב של תנאי פעילות נוחים במיוחד וחיפוש אחרי בני זוג.

אין דרך יעילה להימנע מהם, מלבד שימוש בחומרי הדברה חזקים ומסוכנים, שאינם יפים לבריאות בלשון המעטה וגם אינם חוקיים ואסורים בשימוש. מאידך הופעתם היא עונתית, שיא הפעילות אורך רק מספר שבועות ועם מעט סבלנות שוכחים שהם היו פה. בבית אפשר לסלק אותם חזרה לגינה בעזרת מטאטא ויעה ולדאוג לאיטום חריצים וחרכים, במיוחד תחת דלתות וחלונות. פעולה מומלצת מהרבה סיבות ולאו דווקא בשל רבי־רגליים.

תרומתם של רבי־הרגליים למערכת האקולוגית רבה ביותר, גם בסביבה האורבנית. הם ועוד יצורים רבים, משמשים כממחזרים חשובים התורמים ליצירת הרקבובית בקרקע ומשפרים את איכות הקרקע בגינה, משיבים לה חומרי מזון וחוסכים לנו שימוש בחומרי דישון יקרים ולא בריאים.

1. הטקסונומיה של רבי־הרגליים כפי שהיא מופיעה בספרות, בעיקר ברמות הגבוהות אינה אחידה. השם המדעי של רבגף חום, כפי שהוא מופיע בחי והצומח Strongylosoma syriacum עבר עדכון, שם הסוג השתנה וגם השיוך המשפחתי.
הערה: בכרך 2 חסרי-חוליות יבשתיים, 1985, העוסק גם ברבי־הרגליים יש טעויות רבות בכותרות של תמונות רבי־הרגל.

האנציקלופדיה של החי והצומח של ארץ-ישראל כרך 2 חסרי-חוליות יבשתיים, 1985
החי מתחת לאבן, פנחס אמיתי, דני סימון, 1985
זואולוגיה, חלק א' חסרי-חוליות, י. מרגולין, פרופ' לב פישלזון, מהדורה שלישית, 1975
תצפיות ברב רגל חום, צבי פישלזון, טבע וארץ מאי-יוני

Comments are closed.