רינכית הגבעול Rhynchium oculatum

הקיץ החל רשמית (2008) וזה הזמן לראות מי הגיע לפתיחת העונה. הפעם נפגוש צרעה מעניינת המשתייכת לתת־משפחת הכדיתים Eumeninae. הבוגרים במשפחה ניזונים מצוף פרחים אבל מרבית הזמן הם (הנקבות) עסוקים במציאת מזון עבור הזחלים.

לכל מין העדפות מזון שונות עבור הזחלים. יש הצדים זחלי פרפראים או זחלי חיפושיות או אפילו זחלים של צרעות אחרות. הזחלים המשותקים מאוכסנים בקינים ומשמשים כמזווה חי לזחלים המתפתחים.

רינכית הגבעול Rhynchium oculatum מופיעה בסוף האביב, תחילת הקיץ. הנקבות מקננות בתוך גבעולים חלולים וצדות זחלים של עשים (בדרך כלל של עשנוריים או תנשמתיים). קן הנקבה בנוי מספר תאים (תלוי באורך חלל הגבעול) המופרדים במחיצות בוץ. בכל תא מוטלת ביצה התלויה מדופן התא על סיב קצרצר. בכל תא מאכסנת הנקבה מספר זחלים משותקים.

כמות הזחלים משתנה בהתאם לגודלם (כמות גדולה של זחלים קטנים או כמות קטנה של זחלים גדולים). פתח הקן נאטם בפקק עבה מבוץ. איתור קינון זה עניין של מזל. לעומת זאת צפייה בבוגרים בעת ציד נוחה ומעשית הרבה יותר ועשויה להיות מרתקת עבור מי שהסבלנות בכיסו. 

רינכית הגבעול היא צרעה גדולה יחסית - כ־20 מ"מ; בעלת זוג לסתות גדולות וחזקות

תפוצת רינכית הגבעול בישראל לא ברורה לי ועד כה צפיתי בהן אזור מישור החוף; למשל בשטחי ביצות כמו בריכת געש וביצת הרצליה וגם בחצרות בגוש דן. לא ברור לי מה העדפות הציד בישראל אבל באתרים המדוברים הרינכית התמידה בחיפוש זחלים על לשישית מקומטת (צמח נדיר ממשפחת החלבלוביים הגדל על קרקע חולית בבתי גידול לחים).

הלשישית משמשת מארחת לזחל (תנשמיתיים?) הבונה מחסה מעלים המודבקים בקורים. העלים המכוסים בשערות קצרות וצפופות נראים כגוש עבה ולא מסודר. טורף הרוצה להגיע לזחל צריך לחדור עמוק פנימה לתוך גוש סמיך מה שמסתבר כמשימה לא קלה. בתצפית אחת ראיתי רינכית 'חופרת' בתוך גוש צמרירי ונוטשת אותו לאחר דקות ארוכות בלא כלום כאשר מיד אחרי הגיחו מהמחסה 2 זחלים שהפילו עצמם לקרקע.

הצרעה מאתרת את הזחלים בעזרת ריח, דפוס החיפוש הכללי הוא מעבר מאתר אחד למשנהו ובמידה והצרעה מגלה עניין היא מתחילה להסתובב סביב הגוש ומנסה למצוא נקודת חדירה פנימה. החדירה לתוך הגוש נעשית בעזרת הלסתות החזקות הקורעות וגוזרות את העלים עד שהצרעה מסוגלת להכניס חצי גוף פנימה ולשלוף את הזחל.

הצרעה נוברת בתוך גוש העלים במטרה להוציא את הזחל.
זחל מחלץ עצמו ממחסה לאחר שהצרעה לא הצליחה להוציא אותו.

משך הקמת קן עשוי לקחת 30-10 יום. נקבה אחת עשויה להקים בחייה 20-15 תאים (במספר קינים) ולצוד 1500-200 זחלים. לא מצאתי מידע על תקופת הגולם ומועד הגחת הבוגרים מהקן. באירופה קיים מחזור אחד והזחל נכנס לדיאפאוזה בחורף והבוגרים מגיחים בסוף האביב. עוד מידע ניתן למצוא בפרסום מחקר שנעשה במצרים.

Rhynchium oculatum
לאחר שליפת הזחל עפה הצרעה לענף סמוך, בכדי לשפר את האחיזה בזחל במטרה להוביל אותו לקן.

Comments are closed.