רצען משולבק במחטף לאור יום

בראשית אוגוסט 2009 עלתה לאתר רשומה שעסקה בפשפש טורף המתקרא רצען מנומר Rhynocoris punctiventris. הפעם מזדמן לנו להתרשם מכישורי הציד של קרוב משפחה אדמוני העונה לשם רצען משולבק Rhynocoris bipustulatus. שם המין 'משולבק' עוקב אחת השם הלטיני המתאר את זוג השלפוחיות האדומות הקטנות שעל החזה הכהה.

הארוע המתועד בצילומים אירע במחצית אוקטובר על גבעה שמול המבצר הצלבני שבמגדל צדק (אפק) ליד ראש העין. השילוב של שלהי פריחת החצבים וגל החום, שימש כנראה גורם משיכה חזק לחרקים רבים שביקרו את אחרוני פרחי החצבים, וכשיש אקשן בשכונה מגיעים גם ערסים המקומיים.

רגעים אחר ההגעה לתפרחת הראשונה.
הרצען 'ננעל' על החיפושית התמימה ומתכונן לתקיפה.
תפרחות החצב הדלילות לא משאירות הרבה מקום מיסתור לחרקים שאינם קטנים במיוחד, וכאשר צבעם ניגודי במיוחד, על רקע הפרחים הלבנים והסביבה הבהירה, קל מאוד לאתר אותם ובמיוחד כאשר הם בתנועה. וכך בעודי עוקב אחר פעילות חרקים שונים על עמודי התפרחות הנישאים, ומחפש משהו מעניין לצלם, אני קולט, בשולי העין, תנועה באוויר וחרק אדמדם נוחת על אחד מהתפרחות שלידי.

השילוב של צבעי אדום שחור אינו בלעדי לפשפש זה ועושים בו שימוש חרקים רבים. בהם הפשפש פנדור אדמוני וחיפושיות שונות מהסוג מושית ('פרת משה־רבנו') המצויים בשפע על החצבים. את הרצען המשולבק קל לזהות בתנועתו ה'ערסית' המתריסה לכל עבר, בעצם רק עצם הגעתו של 'בריון שכונתי' מבטיחה סיכוי לאקשן בזמן הקרוב, ואכן זה לא התמהמה הרבה.
רצען משולבק, כדרך כל הרצענים, מסתמך על ראייה חדה המאפשרת איתור הקורבן כבר ממרחק. אופן השיחור הוא לרוב ציד אקטיבי הכולל מעבר מנקודה לנקודה בחיפוש אחרי קורבן, איתורו ותקיפה מהירה וישירה.
כבר מרגע הגעתו החל הפשפש בסיור היקפי על התפרחת הלבנה. משזו נמצאה נטושה למדי דילג הרצען בתעופה קצרה לתפרחת סמוכה שנמצאה גם היא שוקטת מפעילות. הדילוג הבא נראה יותר מבטיח, על אחד הפרחים נראתה מושית השבע Coccinella septempunctata (קישור) עסוקה בזלילה(?) מגביע הפרח וגופה הבוהק מתריס כסמרטוט אדום בעיני שור זועם.
בתחילה נחת הרצען בצד המנוגד לחיפושית ונראה היה כאילו לא שם ליבו אליה, אבל לפתע שינה הפשפש כיוון והתקדם לאיטו בכיוונה. כאשר הגיע הפשפש לקשר עין עם החיפושית (בהערכה כ־5 ס"מ) הוא נעצר לכמה שניות, כאילו בוחן את האובייקט האדום, ואז במהירות תקיפה התקדם אל החיפושית שתוך פחות משנייה מצאה את עצמה אחוזה ברגליים הקדמיות וחדק קטלני נעוץ בגופה.
התקיפה יוצאת לדרך והחיפושית עדיין לא מודעת לסכנה.
יצירת מגע, ריתוק הקורבן ונעיצת החדק.
למושית לא היה כל סיכוי. אומנם טעמה דוחה, אבל הרעל שבגופה נועד, ככל הנראה, לדחות טורפים חולייתנים. לעומת זאת, חרקים טורפים ועכבישים לא מתרשמים מטעמה הדוחה כפי שאפשר לראות מדי פעם באירועים מעין אלה.

מעטה גופה הקשיח של המושית לא נועד לעמוד במתקפה של חדק פגיוני חד ונוקשה כשל הרצען. לאחר שארס משתק ומפרק הוחדר לקרבה ועשה את עבודתו, עבר הרצען לנוהל אכילה מסודר, הפך את המושית ונעץ את החדק בין פרקי הבטן הנוחה יותר למציצה.
זמן האכילה לא ברור. לאחר האירוע המשכתי במעלה הגבעה וכאשר חזרתי, לאחר 30 דקות, לראות מה קורה, היה הפשפש עדיין עסוק במציצת החיפושית.
לאחר מספר דקות הרצען עובר לנוהל אכילה רגוע ושליו.
30 דקות לאחר הציד, הרצען לא ממהר לשום מקום ונשאר במקומו למצוץ את החיפושית עד תומה.
רצען משולבק אינו נדיר, אך הוא יצור הנחבא אל הכלים, הפעיל בתוך העשבייה ואינו ידוע בציבור כמו דודנו הרצען המנומר. אבל כאשר העונה דחוקה והמזון מצוי בשפע יחסי דווקא במקומות פחות מועדפים, אין הרבה ברירה וגם הנחבאים מוצאים את עצמם לעיתים ישר בכותרות. ועוד איזה כותרות.

ארוע כזה מתרחש אינספור פעמים ביום, כמעט בכל מקום שיש בו חרקים. עם קצת מזל, עין חוקרת והרבה סבלנות כל אחד יכול להיות עד לאקשן אמיתי, גם אם הוא בזעיר אנפין.

Comments are closed.