שכנים קרובים והאח הגדול

לעיתים סיורי שטח מזמנים תצפיות שרק בפרספקטיבה של זמן אפשר להעריך אותן. במהלך אוגוסט 2008 ותחילת ספטמבר ביקרתי 5 פעמים במאגר געש וסביבותיו. המאגר היבש בחלקו הגדול מזמן תצפיות מעניינות אבל גם 'סביבותיו' לא חסרות אקשן.

הנה סידרת תצפיות אקראיות למדי שנשזרות לסיפור נחמד. הגיבורים הם סרטביש לימוני Thomisus cutrinellus קרוב משפחה של סרטביש הפרחים Thomisus onustus שגם הוא בסיפור, הפשפש אדמון מצויר Pyrrhocoris apterus וצמח אחד הנקרא חנק מחודד Cynanchum acutum
חנק מחודד המשתייך לתת־משפחת האסקלפים Asclepiadaceae (משפחת ההרדופיים) הוא מהבודדים הפורחים בקיץ באתר געש. זה צמח רעיל המשמש מארח לדנאית הדורה אבל מושך חרקים נוספים, כל אחד מסיבותיו הוא. וזו סיבה מספיק טובה לבחון בשבע עיניים את הפרחים הסגלגלים בתקווה למצוא סיפור לוהט.

ההתחלה הייתה השכם בבוקר (סיור מס' 2). להט הקיץ הים־תיכוני שלנו לא משאיר הרבה ברירות. אם רוצים לראות משהו ולחזור לא מבושלים יתר על המידה מוטב להגיע לשטח עם שחר. האמת שגם הרבה פרוקי-רגליים חושבים ככה וחלק מהם מתחילים את הפעילות ממש מוקדם ועם עליית החום הם נכנסים למצב מנוחה וחוזרים שוב לפעילות לקראת הערב. 
אחת התצפיות הראשונות הייתה ממש במקרה. כתם קורים לבן על ענף של ארכובית זכה לבדיקה רשלנית ורק המזל או עכביש זערורי (2 מ"מ) שהחל לטייל לי על האצבע גילה את האמת. אני צופה בגיחה של אבקועי סרטביש לימוני מפקעת הביצים. אחרי תצפיות רבות בנקבות השומרות על פקעות ביצים זו הייתה תצפית מרנינה. אבקועים נוטים להגיח בתזמון המבטיח חשיפה נמוכה לטורפים, לרוב עם שחר או בלילה. מסיבה זו תצפיות כאלו נדירות יחסית.
סיום הסיור נחתם בצהריים בתצפית מעניינת לא פחות אשר מתרחשת כמה מטרים ממיקום התצפית הקודמת. אדמון מצויר הוא אחד הפשפשים הנפוצים והמוכרים. צבעי האדום/שחור שלו משמשים צבעי אזהרה ואין לו צורך ממשי להסתתר מתחת למחסות אלא לצורך הצל. 
 
אתר געש שופע פשפשים ממין זה הניזונים מזרעים או מוהל צמחים שונים. אדמון מצויר מוזכר בספרות (למיטב ידיעתי) כמין הניזון מצוף פרחים ולכן הימצאותו של פרט אחד על פרחי חנק מחודד משכה את תשומת הלב (תרתי-משמע). הצילום הבא מראה בצורה ברורה את הפשפש מחדיר את החדק לתוך הפרח. מיקום החדרת החדק בין העטרה לצלקת מעלה השערה שמדובר בגניבת צוף מאחר וחרק כנראה לא מסייע בהאבקת הפרח.
נקבת סרטביש הפרחים שומרת על פקעת הביצים.
אבקועי סרטביש לימוני מגיחים מפקעת המשי.
לחנק מחודד מנגנון האבקה אגרסיבי משהו המכריח את המאביקים להכניס את גפי הפה לצלקת בכדי לקבל גמול צוף ותוך כך מדביק לגפי הפה את אבקן בעזרת מצבט מיוחד. מנגנון זה מיועד לחרקים גדולים יחסית כמו דבורים, צרעות וזבובים גדולים. חרקים קטנים עשויים להידבק לאבקן מבלי יכולת להיחלץ ממנו ודינם ייגזר למות.
 
אף שבשטח נראו המוני פריטים של אדמון, גם על שיחי חנק מחודד, זה היה הפרט היחידי שניצפה מוצץ לכאורה צוף משני פרחים. ידוע מהספרות וומוכר לי מתצפיות שלי על מיני פשפשים הניזונים גם מצוף (משפחת הפנדוריים או התריסתיים למשל) אך לא ברור לי האם מדובר במשהו המעיד על הכלל או שמדובר במקרים יחודיים. נראה שהזמן ותצפיות נוספות יגיד את שלהם.
אדמון מצוייר גונב צוף מפרחי חנק מחודד.
זבוב מוצץ צוף מפרח החנק בסמוך לו אורב סרטביש לימוני

הסיור השלישי (שבוע אחרי) לגעש היה פורה במיוחד, בעיקר על השלוליות המלוחות של ניקוז בריכות הספא הסמוכות. חתימת הסיור נערכה בחלקת החנק המחודד. סקירה מהירה לא העלתה הרבה, רק אדמון אחד על פרח אחד משך את העין ועדשת המצלמה ואז… הבחנתי שהוא בעצם לא לבד. על פרח צמוד נסתר למדי שוכנת נקבת סרטביש גדולה יחסית מנומרת בצהוב. אדמון מתענג על צוף כבר היה לנו, עוד אחד לא מזיק, אבל העכביש….משהו שם היה מוזר.

הצוף האטרקטיבי מושך הרבה מאוד נמלים לפרחי החנק. רבות מהן נלכדות במצבט ומתות על הפרח.
סרטביש זעיר (2-3 מ"מ) צד זבוב זעיר על פרחי החנק המחודד

התעלומה נפתרה בבית, כאשר הגדלתי את התמונה על מסך המחשב. הכתם הלבן שהעכביש אוחז הוא בעצם סרטביש צעיר. צעיר מאוד אפילו, כזה שבקע לא מזמן. זוכרים את הבקיעה שבוע לפני? זה היה כמה מטרים מהתצפית הנוכחית. קניבליזם בעכבישים הוא עניין מוכר, אבל לראות את זה בעין זה תמיד מרתק. בביקור הרביעי במקום עשיתי סריקה יותר יסודית של הפרחים ומצאתי עשרות סרטבישים זעירים המוצאים מחסה בין הפרחים.

שכנות מתוחה. אדמון מצוייר וסרטביש לימוני סועד חטיף.
רגע האמת. הסרטביש לא עומד בפיתוי ומזנק על הפשפש שמצידו לא נשאר חייב ובורח מיד

רגע, עוד לא גמרנו! פשפש ועכביש בשכנות קרובה? זה לא משהו שיגמר בטוב. וכך בעוד העכביש עסוק בסעודה והפשפש לוקח שלוקים של צוף אני ממתין לראות מה הולך לקרות. יותר מעניין מ"האח הגדול" לא? ואכן כעבור כמה דקות העכביש נראה מסיים את הארוחה ומתקרב לאיטו לפשפש. מתקרב, מתקרב, מתקרררררררב וזינוק. אלא שאת הפשפש לא עשו באצבע ובשבריר שנייה הוא שומט את עצמו למטה ומשאיר את העכביש ברגליים ריקות.

אז מה היה לנו פה: פשפשים, עכבישים, פרח רעיל, גניבה, קניבליזם, השערות לא סגורות וכן, גם +30 מעלות ו-80% לחות. אחלה מרכיבים למרק קיצי מהביל עם תיבול פיקנטי. וגם מסקנה אחת: מי שמקנבל את הפה שלא יתפלא על שכנים בורחים.

Comments are closed.