תריסית הצלף Stenozygum coloratum

הקיץ לא משופע בפריחה ולכן כל שיח ירוק ופרח רענן הם מחיי נפש לחרקים. שיח הצלף הפורח בקיץ מושך מבקרים רבים; מזדמנים וגם קבועים, כאלה שעבורם הצלף מהווה מארח אמין לשבועות רבים.

פשפש תריסית הצלף Stenozygum coloratum הוא אחד מהקבועים, המופיע כל שנה בסביבות מאי עד ספטמבר ומוצא לו משכן על שיח צלף עסיסי. תפוצתו בלעדית לאגן הים התיכון ובישראל הוא מצוי ברוב אזורי הארץ: מהחרמון ועד הנגב.

זהו פשפש קטן 6-5 מ"מ ממשפחת התריסתיים Pentatomidae הניזון ממוהל עלים ופירות, בעיקר של הצלף אבל בעת מחסור הוא עשוי לעבור לצמחים אחרים, למשל לשיזף או לצמחי תרבות מהסולניים והמצליבים, תאנה, הדרים וגפנים ואז להפוך למזיק. עם זאת הוא לא נחשב למזיק חקלאי משמעותי.
 
עשוי להימצא בקבוצות גדולות של עשרות ומאות פרטים, בני דרגות גיל שונות על שיח אחד. העובדה שהמין הזה די צמוד לשיחי הצלף מקילה על איתורו ומאפשרת תצפית נוחה על מחזור החיים.
הצבעים הניגודיים של שחור / לבן / כתום מזהירים: 'אני לא טעים'.
נימפות שרק בקעו. עדיין לא קיבלו את הצבע הסופי.
נימפות לאחר נשל ראשון.

תטולה אופיינית כוללת 12-10 ביצים המסודרות בשני טורים. גודל הביצה כשני מילימטרים. לאחר הבקיעה הנימפות תמתנה (מספר שעות) ליד הביצים עד לנשל הראשון. נימפות לאחר בקיעה אינן אוכלות אלא מכניסות לפה חיידקים סימביונטיים שהאם הפרישה על הביצים בזמן ההטלה. לאחר הנשל הראשון הם מתחילים לאכול מוהל.

נימפות בדרגות גיל שונות נוטות להתגודד על עלים. תופעה האופיינית לפשפשים רבים וקשורה ככל הנראה לאסטרטגיית הגנה מטורפים. בהופעת איום (או צלם) מתפזרת הקבוצה במהירות ומקשה על הטורף להתמקד באובייקט אחד ברור. פשפשים נתונים למתקפה של טורפים וטפילים בכל שלבי חייהם.

זוג נימפות של אקרית קטיפה על נימפת פשפש צעירה. יתכן ונימפה זו לא תזכה להגיע לבגרות.
צרעה פרזיטואידית Ooencyrtus pityocampae ממשפחת האנצירטיים (Encyrtidae) בוחנת צביר ביצים של תריסית הצלף. צרעה זו משמשת להדברה ביולוגית.

Comments are closed.